Hej!

Har en dörr som är svår att stänga och som kräver att man lyfter den vid stängningen alternativt är våldsam. Har funderat på lösningar på problemet men känner att jag skulle vilja ha lite kloka idéer härifrån.

som ni ser på bilderna så går dörren i tröskeln ner till höger (utifrån sett) och man kan se en klar större springa upptill ju närmare änden av dörren man kommer (se bild). Jag tänkte först att dörren hängde snett men om man tittar de vertikala springorna så är de jämna hela vägen (se bild).

min tanke var då att man kanske kunde justera karmen (dvs på båda sidorna så man rätar upp det) men jag är inte helt säker på karmskruvarna som sitter där (se bild), vad vill jag ha för verktyg till dem och är det något man vågar sig på?

Tänker jag rätt här eller finns det något bättre tillvägagångssätt?
 
  • En dörrtröskel med en svart dörrmatta framför en stängd vit dörr; slitage och märken synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vit yta med skruv i borrat hål nära kabel eller list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit ytterdörr med fönster, kodlås, omgiven av rött husvägg, regndroppar på glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att den hänger snett som du säger, att justera båda sidorna kan du släppa som lösning!
Ett alternativ och det enklaste är att få dit en bricka på var gångjärnstapp, dörren kommer då fortfarande att hänga snett men inte ta i mer ( förhoppningsvis)
Nästa alternativ och det som innebär mer jobb kräver karmnyckel (t-nyckel )och mellanläggsbricka
Då måste alla karmskruvar på gångjärnssidan bort och karmstycket höjas i den sidan genom att lägga under en 2 mm bricka , och sen tillbaka med karmskruven och dörren kommer då hänga rakt
 
Finns ju naturligtvis brickor gjorda för ändamålet , men eftersom du har 3 gångjärn kan du skruva bort det mittersta och ta med till närmsta Biltema eller brickförsäljare och få rätt grejer
 
F Filup skrev:
Tack för bra svar!

Det låter som att det är bud på att testa med justeringsbrickor först :D
Frågan är hur vet jag vilka jag ska ha?
Dvs hur vet jag modell eller typbeteckningen på mina gångjärn.
Dessa t.ex nämner de att dem passar till
3220/3228
[länk]
Det är diametern på tappen som skiljer dem åt antingen 7mm eller 8,5mm, det enklaste är att mäta tappen.
Det är i övrigt rätt sort för dina tappbärande gångjärn och stoppas in genom inkastet eller så lossar du en gångjärnshalva åt gången.
Däremot lär det fungera lika bra att åka inom låssmeden eller ett byggvaruhus och köpa dom, tror inte priset skiljer så mycket.
Jag som låssmed köper de även i kartonger och plockar ihop exakt antal till ungefär samma styckepris.
 
E egge80 skrev:
Finns ju naturligtvis brickor gjorda för ändamålet , men eftersom du har 3 gångjärn kan du skruva bort det mittersta och ta med till närmsta Biltema eller brickförsäljare och få rätt grejer
Tusen tack!
Ska testa detta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.