76 871 läst · 799 svar
77k läst
799 svar
Fastighetsägaren rycker min laddkabel.
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Det är en sorglig händelse. som visar på att man ska tänka sig för.D Dilato skrev:Från artikeln:
I oktober var brandutredare Michael Steen på konsultfirman Attention TC färdig med sin rapport. Han kom fram till att branden antingen hade orsakats av vägguttaget eller av timern där laddaren var ansluten. Hur stor strömmen var kunde han inte fastslå. Inte heller vilken ip-klass timern hade.
– Det hade brunnit så mycket att det bara fanns små rester kvar, säger han.
Men det är bara en händelse som har gått.så långt. Därför undviker jag att dra några slutsatser.
Generellt så inser man att man bör tänka till innan man sätter sin bil på laddning.
Och man bör nog undvika enklare timers. Det är större risk att dessa inte pallar den strömstyrka som matas igenom
Om man läser artikeln verkar deras KIA vara synnerligen elhungrig, dom blåser säkringar lite varstans där dom pluggar in den.Bananskalare skrev:Det är en sorglig händelse. som visar på att man ska tänka sig för.
Men det är bara en händelse som har gått.så långt. Därför undviker jag att dra några slutsatser.
Generellt så inser man att man bör tänka till innan man sätter sin bil på laddning.
Och man bör nog undvika enklare timers. Det är större risk att dessa inte pallar den strömstyrka som matas igenom
Fast i början ställde laddningen till med en del bekymmer. Säkringarna gick stup i kvarten. Särskilt när tvättmaskinen kördes samtidigt som bilen laddade.
....
– Jag vågar inte koppla in den längre. Vi testade en gång i ett vägguttag i huset som vi hyr men då gick säkringarna.
Om vi tittar på den totala textmassan du och jag producerat i denna tråden så är det ganska uppenbart vem av oss som inte hört uttrycket "tala är silver tiga är guld"Bananskalare skrev:Förnekelse... Har du hört uttrycket tala är silver tiga är guld?
Men om vi blir lite seriösa så är jag väldigt nyfiken på om du har tänkt på varför du skrev ett sådant personligt inlägg? Där vissa delar kunde tolkas som om man är illvillig se som påhopp. Har jag gjort dig något? För helt ärligt om jag gjort dig så förbannad och kanske ledsen då ber jag verkligen om ursäkt.
Men jag har inget minne av jag varit direkt elak mot dig. (ibland har jag ett väldigt selektivt minne )
Annars kanske ditt meddelande var lite väl elakt? Det bidrar inte till någon bättre stämning i tråden. Som du klagade på tidigare.
Jag har haft mina mörka stunder. Det är jag medveten om.
Men så mörka? tydligen
Faktum är att varken du eller jag har tillfört tråden något som för den framåt i förhållande till TS frågeställning.
Att jag till slut surnade ihop på alla dina irrelevanta inlägg som dessutom var otrevliga och konfrontativa mot bl.a. TS helt utan anledning, är bara beklagligt. Att det blev här är bara en tillfällighet. Det finns så mycket mer bakom än bara det du skrivit här. Men uppenbarligen var jag inte ensam om att tycka att du gick långt över gränsen denna gången.
Det positiva är att du verkar ha tagit åt dig av kritiken du fått från flera håll, för du har en helt annan ton och attityd nu, vilket verkligen uppskattas. Du arbetar till och med för att försöka förbättra stämningen, vilket är stort av dig. Det ger jag dig, 100%.
Det är väl inte din arbetsplats bekymmer om du köpt en dålig bil som knappt tar dig till din arbetsplats? Köp en bättre nästa gång, eller kanske en som går på riktigt bränsle och inte kostar skjortan.ARJU skrev:
Är du en sådan som snåltankar hemma hos dina vänner också?
Erkänn att du trollar.
Kan du utveckla dig lite, arbetspendlar och maxar batteriet, bra ide att fylla en dunk och bjuda parkerings delarna, men hur göra med de som pendlar erbjuda resa med bilen då då?P P-KAR skrev:
Vissa företag erbjuder gratis laddning via schukouttag som kan vara "motorvärmaruttagsboxar".P P-KAR skrev:
Vissa företag erbjuder laddning mot fast månadsavgift.
Vissa företag erbjuder gratis laddning via motorvärmaruttagsboxar i väntan på att riktiga laddstolpar monteras.
På min arbetsplats har vi 100+ motorvärmaruttag med timer & temperatursensor på personalparkeringen. Ca 20 stycken kopplades om så att det var konstant spänning på schukouttagen och dessa platser reserverades för elfordon, samt gratis. Numera är dessa utbytta till riktiga laddboxar samt att det kostar. Nu ska ytterligare ca 20 motorvärmaruttag bytas till laddboxar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 636 inlägg
Har provat att läsa mer än första inlägget?P P-KAR skrev:
Du vet vad man brukar säga, en konversation har minst två parter, gillar man den inte bör man se över den delen man kan kontrollera, sin egen.T Turbo_Tail skrev:
Jag gillat laddhybrider! Tänkte skaffa en sån också för att ersätta dieselhärket.
11kwh låter ganska lagom
Medlem
· Uppland
· 1 637 inlägg
Nej, så varför i h-e tillåts dessa s.k. förmånsbilar? Där snackar vi om förmån.P P-KAR skrev:
Ett totalförbud mot förmånsbilar vore på sin plats. Personbilar ska ägas privat, undantaget sådana som till 100% används i tjänsten, som polisbilar.
Personbilar går bra att företagen äger. Som arbetarna kan använda sig av när de utför uppgifter åt sin arbetsgivare. Själv har jag slutat göra uppdrag med mina privata bilar. Anser att skatteverket är så jävla snåla så jag vägrar köra =)H HenrikHuslöse skrev:
Varför skaffar man sig ett färdmedel som knappt uppfyller sin funktion? Jag har haft vänner som kör med bränslemätaren på rött väldigt ofta och som samtidigt blir förvånade när dom får soppatorsk. Seriöst, hur få mil kan en elbil rulla på ett bräde idag och varför kan man inte planera sin körning bättre, än att man behöver ladda bilen så fort man lämnar den? Är man ute och reser förstår jag att man tar sin chans och fyller på batteriet. Men till jobbet..? En förutsägbar resa man gör nästan varje dag.Demmpa skrev:På min arbetsplats har vi 100+ motorvärmaruttag med timer & temperatursensor på personalparkeringen. Ca 20 stycken kopplades om så att det var konstant spänning på schukouttagen och dessa platser reserverades för elfordon, samt gratis. Numera är dessa utbytta till riktiga laddboxar samt att det kostar. Nu ska ytterligare ca 20 motorvärmaruttag bytas till laddboxar.
Det är ju ett under att folk idag ens kan ställa sin väckarklocka för att komma i tid till jobbet idag. Kanske är det därför vi ser den där tragiska utvecklingen med laddstationer på arbetsplatsen, som är till för folk som inte kan planera sin vardag. Tur att samhället fångar upp dessa själar på det viset, hehe
Nåväl.. Såg i TS andra inlägg i tråden att dom hyr hela fastigheten. Då är det väl upp till uthyraren att göra vad han vill med sina motorvärmaruttag. Att dom som hyr står för elen är väl en annan femma.
Att min arbetsplats installerar många laddstolpar beror bla på att det är ca 2,5-3 mil till närmsta publika laddstation.
Det finns de som pendlar uppåt 12 mil enkel resa (ca 1h 20minuter).
Sen finns det många som inte har laddmöjligheter hemma pga att de bor i lägenhet/bostadsrätt där hyresvärden/bostadsrättsföreningen inte har några laddstolpar.
Det finns de som pendlar uppåt 12 mil enkel resa (ca 1h 20minuter).
Sen finns det många som inte har laddmöjligheter hemma pga att de bor i lägenhet/bostadsrätt där hyresvärden/bostadsrättsföreningen inte har några laddstolpar.
Tack för ingenting och skönt att du inte behöver oroa dig för andra kalkoner va?P P-KAR skrev:Varför skaffar man sig ett färdmedel som knappt uppfyller sin funktion? Jag har haft vänner som kör med bränslemätaren på rött väldigt ofta och som samtidigt blir förvånade när dom får soppatorsk. Seriöst, hur få mil kan en elbil rulla på ett bräde idag och varför kan man inte planera sin körning bättre, än att man behöver ladda bilen så fort man lämnar den? Är man ute och reser förstår jag att man tar sin chans och fyller på batteriet. Men till jobbet..? En förutsägbar resa man gör nästan varje dag.
Det är ju ett under att folk idag ens kan ställa sin väckarklocka för att komma i tid till jobbet idag. Kanske är det därför vi ser den där tragiska utvecklingen med laddstationer på arbetsplatsen, som är till för folk som inte kan planera sin vardag. Tur att samhället fångar upp dessa själar på det viset, hehe
Nåväl.. Såg i TS andra inlägg i tråden att dom hyr hela fastigheten. Då är det väl upp till uthyraren att göra vad han vill med sina motorvärmaruttag. Att dom som hyr står för elen är väl en annan femma.
Kul att din arbetsgivare känner för att dra det tunga lasset med att sätta upp laddstolpar. Men för en vanlig knegare som skaffar en elbil utan att ha någon möjlighet att ens ladda hemmavid blir det ju bara konstigt. Hur ska stackaren utan laddstationen där hemma göra på semestern?Demmpa skrev:Att min arbetsplats installerar många laddstolpar beror bla på att det är ca 2,5-3 mil till närmsta publika laddstation.
Det finns de som pendlar uppåt 12 mil enkel resa (ca 1h 20minuter).
Sen finns det många som inte har laddmöjligheter hemma pga att de bor i lägenhet/bostadsrätt där hyresvärden/bostadsrättsföreningen inte har några laddstolpar.
Själv förstår jag inte att man som vanlig knegare går och köper sig en elbil som knappt kan rulla 25 mil på en "tank", samtidigt som man inte har möjlighet att ladda hemma. Finns ju ingen logik där.
Ungefär lika mycket som du verkar tillföra i var och varannan tråd, fortsätt så.Jonatan79 skrev: