Hej, vi har ett stängsel och funderar på att göra om det till ett trevligare staket. Billigaste lösningen känns som att återanvända stolparna som sitter i betongplattorna. Staketet är ungefär 15 m lång och 3 m mellan varje stolpe. Kan man byta ut stängslet mot staketribbor? Typ dessa: https://www.byggmax.se/28x45-staketribba-grön-p08728045

Frågan är hur man ska fästa ribborna i staketet, tänker att man lägger dom mellan stolparna så blir det rättvist för båda grannar. Finns det någon bra stolpsko för detta ändamål? Typ liknande den som är rödmarkerad i bilden. Eller som den andra bilden jag har bifogat? Eller ska man bara lägga ribborna på ena sidan av stolparna och köra bult och mutter?

Finns det någon risk att staketet blir väldigt tung om man sätter dit ribbor och som gör det farligt? Vi tänker sätta dom ganska tätt.

Jag har även kollat på fyrkantsprofil eller liknande i stål/aluminium men det skenar iväg ganska mycket i pris så tänker att man kör någon tryckimpregnerade trä och sen målar det svart året efter.
 
  • Stängsel, kedjelänk, grön gräsmatta, betongfundament, metallstolpar, suddig bakgrund, landskap, delvis redigerad bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metall, vinkelbeslag, skruv, montage, vitt bakgrund, byggmaterial, industriell, fastsättning, beslag, hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte så mycket svar på dina frågor, men mitt råd är att liggande ribbor med 3 meter mellan stolparna kommer inte att förbli raka särskilt många dagar, de kommer bågna och se riktigt tråkigt ut fort.. Min granne byggde ett plank/skärm vid sin uteplats på detta sättet med kanske 2 meter mellan stolpar och fick veckan efter komplettera med dubbla antalet stolpar och rikta och skruva till alla ribbor för att få det någonsånär rakt igen.
Är det inte bättre att skruva liggande reglar mellan dina stolpar och sätta vanliga stående spjälor på?
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
G GHGH skrev:
Inte så mycket svar på dina frågor, men mitt råd är att liggande ribbor med 3 meter mellan stolparna kommer inte att förbli raka särskilt många dagar, de kommer bågna och se riktigt tråkigt ut fort.. Min granne byggde ett plank/skärm vid sin uteplats på detta sättet med kanske 2 meter mellan stolpar och fick veckan efter komplettera med dubbla antalet stolpar och rikta och skruva till alla ribbor för att få det någonsånär rakt igen.
Är det inte bättre att skruva liggande reglar mellan dina stolpar och sätta vanliga stående spjälor på?
Tack för svar, all feedback är välkommen! Ah okey, bra poäng. Hur stora bör reglarna vara? Tänker så inte dom bågnar också. Eller kan man göra ett liggande staket av liggande reglar? Eller blir det fult?

Hade nog föredragit ett liggande staket, men kanske med täta stående spjälor så kanske det blir fint. typ : https://www.bygghemma.se/hus-och-by...MItpCjl7L3_gIVzIRoCR1LHgtQEAYYAiABEgJyefD_BwE

Har du något förslag om hur man fäster reglarna i stolparna?
 
Ja, det är givetvis långt mellan stolparna ändå, men skruvar du 2 liggande regler med spjälor på så stagar ju spjälorna reglerna och tvärt om etc, så jag tror inte det är någon större risk att det blir krokigt.. Räcker säkert med 45x70-reglar, eller ännu hellre staketreglar som är snedsågade så att vatten rinner av.

Jag hade borrad igenom stolparna och fäst reglarna med vagnsbult eller motsvarande, men det kanske finns enklare sätt också?
 
G GHGH skrev:
Ja, det är givetvis långt mellan stolparna ändå, men skruvar du 2 liggande regler med spjälor på så stagar ju spjälorna reglerna och tvärt om etc, så jag tror inte det är någon större risk att det blir krokigt.. Räcker säkert med 45x70-reglar, eller ännu hellre staketreglar som är snedsågade så att vatten rinner av.

Jag hade borrad igenom stolparna och fäst reglarna med vagnsbult eller motsvarande, men det kanske finns enklare sätt också?
Men då tänker du att man sätter reglarna på ena sidan av staket och lägger an mot stolparna och kör en vagnsbult igenom? Det är nog enklast, jag tänkte bara sätta den mellan stolparna så det blir lika för båda grannarna. Så ingen får en framsida eller baksida. Fast det kanske spelar mindre roll om man kör stående spjälor, den kommer hamna på någons sida ändå.

Har du någon åsikt om vikten? Blir det någon stor skillnad att byta trä mot stängsel? Tänker så det inte kollapsar. Svårt för dig att säga kanske. Men stolparna sitter med minst två bultar i betongplattan. Hade tyvärr ingen bild på det just nu och den står grannens tomt så har inte möjlighet att kolla just nu.
 
Veronica.
Jag gillar enkla staket och med befintliga stolpar, känns det enkelt att utnyttja de. Två eller tre liggande plankor ca 150-200 mm och sedan två stående på vardera sida om varje stolpe. Snyggt och stilrent
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.