Jag har en ganska rak fråga men jag har inte svaret själv :)

Idag klipper min Automover 220 "Gräsområde 1". Jag ska nu anlägga ett nytt område med gräs (Gräsområde 2). Jag kan inte lägga begränsningskable runt hela tomten utan min fråga är om jag kan lägga en guidekabel (streckade röda linjen) till "Gräsområde 2" och sedan lägga begränsningskabel runt "Gräsområde 2"?

Eller hur kan jag lösa detta? Jag kan som sagt inte lägga en enda stor begränsningskabel kring hela tomten då jag har stenplattor mm som ställer till det.

Någon idé om hur jag kan lösa klippning av "Gräsområde 2" antingen med in nuvarande eller en ny robot?

Grönt = gräs
Grått=Stenplattor
Blått=Hus




Enkel schematisk planritning med ett hus, två grönområden, och gråa vägar eller gångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ska klipparen köra inom område 2 så måste det avgränsas med begränsningskabel som är ansluten till område 1. Utgör detta ett problem i ditt fall?
Att dra beg.kabeln under stenplattor hindrar inte signalen till klipparen.

Guidekabeln kan leda klipparen till område 2 via gråmarkerad ytan. Denna yta ska också vara avgränsad med beg.kabeln. Klipparen kan slumpmässigt komma in i detta område under klippning.

Område 2 kan som alternativ klippas som en "biyta", då får du manuellt bära dit klipparen.
 
E etompau skrev:
Ska klipparen köra inom område 2 så måste det avgränsas med begränsningskabel som är ansluten till område 1. Utgör detta ett problem i ditt fall?
Att dra beg.kabeln under stenplattor hindrar inte signalen till klipparen.

Guidekabeln kan leda klipparen till område 2 via gråmarkerad ytan. Denna yta ska också vara avgränsad med beg.kabeln. Klipparen kan slumpmässigt komma in i detta område under klippning.

Område 2 kan som alternativ klippas som en "biyta", då får du manuellt bära dit klipparen.
Tack för ditt svar!

Jag har möjlighet att dra kablar längs den röda streckade linjen i ett rör, men bara där. Jag kan alltså inte dra kablar någon annanstans till område 2 (bilden är ganska förenklad). Kan jag dra både begränsningskabel och guidekabel i detta rör och den följer då dessa till område 2?

Är guidekabel ett måste eller kan jag lägga två begräsningskablar i röret trots att de löper i samma rör och helt enkelt skippa guidekabeln?
 
L Lund skrev:
Tack för ditt svar!

Jag har möjlighet att dra kablar längs den röda streckade linjen i ett rör, men bara där. Jag kan alltså inte dra kablar någon annanstans till område 2 (bilden är ganska förenklad). Kan jag dra både begränsningskabel och guidekabel i detta rör och den följer då dessa till område 2?

Är guidekabel ett måste eller kan jag lägga två begräsningskablar i röret trots att de löper i samma rör och helt enkelt skippa guidekabeln?
Det kommer inte att fungera med beg. och guidekabel i samma rör.
Dessa kablar måste ligga med vissa avstånd till varandra, i samma rör är uteslutet.

Lägger du bara beg.kablarna i samma rör kan du skapa en biyta,klipparen får då manuellt bäras till område 2.

Det finns nu en del klippare som inte behöver beg.kabel, kostar dock en slant.
 
Du kan inte dra både begränsning och guide i samma rör, klipparen kommer då inte följa guiden.
Det du får göra om du bara kan dra just precis där din streckade linje är, är att dra begränsningskabel och sen får du lyfta klipparen till område 2 när du vill att den ska klippa där, sen låta den köra tills batteriet är slut och lyfta tillbaka till laddstationen.

Enkel planritning med ett hus, två gräsområden, gångväg och en stig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lila linje är begränsningskabel.
 
Vi har precis samma lösning som Lexington beskriver ovan (Ingen guide)
För oss är det 2 olika områden med samma begräsningsslinga men vi har 2 hög mur imellan så vi får lyfta.
Schemat på klipparen är inställt så att den är "ledig" ons & sön, då får han klippa på område 2 (biyta i vår HQ).
Fungerat ypperligt i 3-4 år.
 
Tack för alla era svar!
Nu har jag reviderat min bild. Till saken hör att plattorna läggs om några dagar så jag har möjlighet att lägga ner fler rör innan dess. Vad tror ni om nedanstående? Klipparen kommer ju att försöka klippa det grå området (med stenplattor) eftersom den inte vet att det inte ligger gräs där så jag vill hålla avståndet mellan kablarna så snävt det går.

Frågor:
  • Är det klokt att lägga tre rör så att jag kan ha en guidekabel också?
  • Vad ska jag välja för rör? Funkar vanliga 16 mm VP-rör?
  • Som jag förstår det ska det vara minst 30 cm mellan guidekabel och begränsningskabel. Ska jag då bara lägga rören med 30 cm mellan varandra?
Tacksam för all hjälp och feedback jag kan få då det inte går att göra om (enkelt) när plattorna väl ligger på plats.

Planteknik ritning: hus och gräsmattor, avståndet markerat med begränsningskabel för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…

Bästa svaret

Det där kommer funka utmärkt, har du möjlighet att lägga en guide så gör det, men tror nog klipparen kommer leta sig både in och ut utan guide också. Breddar du dessutom området runt stenplattorna så blir allt ett stort områden, kommer kanske gå lite onödigt mycket över dina plattor, men ingen större fara!

Tänk också på att begränsningskabeln måste gå obruten runt alla områden som den ska klippan, du kan alltså inte lägga en begränsningskabel runt område 1 och en runt område 2.

Edit:
VP-rör funkar nog, vet dock inte hur de håller o va nedgrävda, tror dom står emot UV dåligt.
Annars finns det ju gröna tjockare elrör. Kabelrör PIPELIFE DV 50mm/42mm PEH grön 6m - köp på HORNBACH.se
 
Redigerat:
Du ska nog försöka bredda så gott du kan mellan begränsning och guideslinga. Vi har en ganska smal gång i sommarstugan som förbinder två gräsytor, (kanske ca 30 cm mellan guide och begränsning kan jag tänka mig..) och då måste vi ställa klipparen på att följa guiden väldigt exakt (finns en inställning på hur mycket frihet kring guideslingar huskvarna-klippare har), vilket ger följd att vi har hjulspår efter klipparen längs guidekabeln. Hemma har vi inget sådant, utan klipparen har mycket högre frihet kring guiden, och där har jag inte sett några tendenser till detta.
Så bredda så mycket som möjligt säger jag (det gör ju ingenting att klipparen "torr-klipper" lite kring plattorna..)
 
Lexington Lexington skrev:
Det där kommer funka utmärkt, har du möjlighet att lägga en guide så gör det, men tror nog klipparen kommer leta sig både in och ut utan guide också. Breddar du dessutom området runt stenplattorna så blir allt ett stort områden, kommer kanske gå lite onödigt mycket över dina plattor, men ingen större fara!

Tänk också på att begränsningskabeln måste gå obruten runt alla områden som den ska klippan, du kan alltså inte lägga en begränsningskabel runt område 1 och en runt område 2.

Edit:
VP-rör funkar nog, vet dock inte hur de håller o va nedgrävda, tror dom står emot UV dåligt.
Annars finns det ju gröna tjockare elrör. Kabelrör PIPELIFE DV 50mm/42mm PEH grön 6m - köp på HORNBACH.se
Alright, tack!
Testar nog att lägga rör för detta för att vara förberedd inför framtiden. Lägger dem ca 35 cm från varandra och samtliga tre rör centrerade under plattorna.

Ser dock nu att min nuvarande klippare (Automower 220 AC) inte kommer klara denna passage då den blir för smal. Den har bara en guidekabel och den används redan när den klipper en annan del av tomten. Men kanske kommer kommande klippare ha stöd för två guidekablar.

Svensk text om installationsanvisningar för Automower, inkluderar guidekabel och korridorbreddsinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kanske värt att kika på om det finns något bra alternativ med gps? börjar ju dyka upp sådana. då kan du ju sälja den du redan har
 
H HickeHiskelig skrev:
kanske värt att kika på om det finns något bra alternativ med gps? börjar ju dyka upp sådana. då kan du ju sälja den du redan har
Ja, kommer säkert vara mycket vanligare framöver så hoppas min ska hålla några år till.
 
Jag skulle lägga åtminstone en halvmeter mellan rören så klipparen har en chans att komma igenom lättare.
När man ligger på gränsen blir det ofta krångel.
Jag har en liknande lösning på min tom och har breddat 2 ggr pga strul.
 
C
L Lund skrev:
Ser dock nu att min nuvarande klippare (Automower 220 AC) inte kommer klara denna passage då den blir för smal. Den har bara en guidekabel och den används redan när den klipper en annan del av tomten.
Du använder samma guidekabel men gör en svängom och går vidare till nästa område där du behöver guide.
Nackdelen är att klipparen får en liten sightseeing-tur på väg tillbaka till laddstationen, men det är inget problem i praktiken.

Det är egentligen bara en fördel att göra korridoren extra smal (dvs 60 cm) och med guide så att det blir mindre risk för att den hittar in där av sig självt och åker in och ut från korridoren.
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.