Hallå alla vetgiriga!
Har haft lite konstigheter med vattenförsörjningen på landet som misstänkt vattenläcka.
Grävd brunn och pumpanläggning för 5 hus, fördelat på två huvudsakliga vattenledningar från pumphuset
enligt nedan:

Grävd brunn - insugnings slang med backventil - pump - tryckvakt - 600 L hydrofor - vattenreningsfilter - två utgående vattenledningar med avstängningar

- Läckage misstänktes efter att trycket sjönk i hydroforen med 1 bar på ca 10 min.
- Problemet lokaliserades till ena vattenledningen när den andra var avstängd.
- Då vi ej har nivåglas på hydroforen så tömdes hydroforen helt på vatten för att återställa balansen luft/vatten.
- Efter det sjönk trycket 1 bar istället på ca 1 tim 45 min.
- När våren kom så öppnades vattnet i ett av husen utav två på den vattenledningen.
Test gjordes igen sen till båda husen med avstängningar vid en förgrening mellan husen.
- Till det huset som ej ännu hade öppnat sitt vatten så kvarstod problemet med att trycket sjönk 1 bar nu på ca 50 min.
- Nu när båda husen har öppnat sitt vatten i husen hålls trycket konstant för närvarande i minst en timme.

Trycket kan väl bara sjunka om luft eller vatten lämnar systemet?
Eller kan luft i långa avstängda ledningarna har gjort att det betett sig så här konstigt?

Till saken hör att vi just har haft fibergrävning in till husen.
Fram tills nu så har vi trott att det är en vattenläcka orsakad av fibergrävning.

Obalansen vatten/luft i hydroforen bidrog nog till att vi ens upptäckte denna ”vattenläcka”.

Snälla hjälp kan trycket sjunka av andra anledningar än vid någon form av läckage?

Tack!
 
Kanske läckande bottenventil i brunnen? (skräp i eller dylikt) Dock borde problemet vara samma i båda husen då
 
G Gusen skrev:
Kanske läckande bottenventil i brunnen? (skräp i eller dylikt) Dock borde problemet vara samma i båda husen då
Jo det har jag testat genom att stänga av alla utgående ledningar från pumphuset.

Tryckfallet uppkom på en ledning till två hus men verkar till synes vara stabilt nu när vattnet öppnats i båda husen.

Hur kan det bli ett tryckfall bara för att husen haft vattnet avstängt under vintern?
Luft i långa ledningar?

Tack!
 
Redigerat:

Bästa svaret

Vad har de för avstängare? Dränerande ventiler i mark kan läcka i vissa lägen.
 
S Svammlet skrev:
Vad har de för avstängare? Dränerande ventiler i mark kan läcka i vissa lägen.
Ja precis det är nåt jag tänkt att testa.

De två husen på misstänkt sträcka har faktiskt ett hus en avstängning utanför huset i marken, jag har en kulventil inne. Förgreningen mellan husen har två gamla skjutventiler som inte läcker.

Så du menar att ventilen kan fungera så att den stänger av vattnet in till huset men läcker från ventilen ut i marken när den är stängd?

Men jag inser att hade vi haft ett nivårör på hydroforen, vilket vi inte har, hade vi med mer säkerhet sett om vatten verkligen försvinner ut. Att felsöka med trycket kanske inte är helt 100%, eller?

Tack!
 
Redigerat:
R Robibob skrev:
Ja precis det är nåt jag tänkt att testa.

De två husen på misstänkt sträcka har faktiskt ett hus en avstängning utanför huset i marken, jag har en kulventil inne. Förgreningen mellan husen har två gamla skjutventiler som inte läcker.

Så du menar att ventilen kan fungera så att den stänger av vattnet in till huset men läcker från ventilen ut i marken när den är stängd?

Men jag inser att hade vi haft ett nivårör på hydroforen, vilket vi inte har, hade vi med mer säkerhet sett om vatten verkligen försvinner ut. Att felsöka med trycket kanske inte är helt 100%, eller?

Tack!
Jo! Om det har kommit in eller släppt lite skit i rören kan det fastna så att ventilen inte stänger ordentligt, men tillräckligt för att dränera ledningen mot huset. Det kan även vara en kulventil som man bara har 90 gradera manövrering, och vrider man inte nog långt kan dessa läcka, ovanstående gäller bara dränerande ventiler.
Ventilen kan även läcka i ventilstången, och den hamnar då i ett bättre läge när den vrids om.

Det går bra att felsöka med hydroforen men man måste ju då veta att allting annat är 100% tätt.
Kläder går inte dela upp någonstans och bara provtrycka de läckande ventilerna?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.