Hej!
Jag har målat en del inomhus förut, men inte fönster. Vill måla dessa fönster vita.
Vilken sorts färg ska jag välja? Behöver jag sanda ytorna först?
Tänker att det är enklast att lyfta ner delarna ur ramen för att komma åt överallt, och tejpa längs med kanterna på glaset. Något annat tips jag behöver tänka på? Fönsterkarm i trä med utsikt till en trädgård med blå himmel och solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun träkarm, smutsigt glas, vit spetsgardin, reflexion av träd, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Slipa tvätta grunda måla, typ så
Men först måste du kitta om på utsidan, det ser torkat ut
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Slipa tvätta grunda måla, typ så
Men först måste du kitta om på utsidan, det ser torkat ut
Tack! Då börjar vi med att kitta om.
Slipa, med vanligt sandpapper? Hur mycket, tills ytan blir annorlunda? Den är ganska blank nu. Och färg antar jag att jag kan fråga om i färghandeln, en grundfärg och en kulör?
 
J joey333 skrev:
Tack! Då börjar vi med att kitta om.
Slipa, med vanligt sandpapper? Hur mycket, tills ytan blir annorlunda? Den är ganska blank nu. Och färg antar jag att jag kan fråga om i färghandeln, en grundfärg och en kulör?
Om du väljer linoljefärg räcker det med en burk, ingen separat grundfärg behövs utan du späder bara "kulören" och målar med samma färg.

Börja med linolja eller ännu hellre en halvolja med linolja och terpentin innan du kittar.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du väljer linoljefärg räcker det med en burk, ingen separat grundfärg behövs utan du späder bara "kulören" och målar med samma färg.

Börja med linolja eller ännu hellre en halvolja med linolja och terpentin innan du kittar.
Vilken ordning blev det nu... Ta bort kitt, slipa, olja, kitta?
Olja bara utsidan eller inomhus också?
 
Halvolja kittfalsen innan du kittar, ge träet minst 1 timme och gärna en dag att suga i sej oljan innan du kittar så sitter kittet kvar bättre.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
F fribygg skrev:
Halvolja kittfalsen innan du kittar, ge träet minst 1 timme och gärna en dag att suga i sej oljan innan du kittar så sitter kittet kvar bättre.
Efter olja men innan kitt rekommenderas att måla falsen med shellack så att inte träet suger ut oljan ut kittet på lång sikt
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Efter olja men innan kitt rekommenderas att måla falsen med shellack så att inte träet suger ut oljan ut kittet på lång sikt
Om man använder halvolja, olja, färg eller shellack innan kittning verkar variera, jag kör halvolja som jag lärt men det är säkert bra att använda både olja och shellack innan kittning som du @Åsa Lund skriver.
 
  • Gilla
joey333
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.