M Förstagångsköparen skrev:
Underligt varför det inte säljs optimala vedskjul då..
För det optimala vedskjulet varierar beronde på hur mycket man eldar hurdan ved man har och hur man hanterar veden.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
O
M Förstagångsköparen skrev:
Jag har ett gammalt sopförråd som står tomt. Där tänkte jag förvara en del. Men du menar att det är fel?
Det behöver det inte vara. Vad är det för ved du ska ha där? Bensinstationved? Alltså färdig torr? Eller nyhuggen blöt ved?

Tänk bara på att nyhuggen ved innehåller vatten som måste ta vägen någonstans.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Det behöver det inte vara. Vad är det för ved du ska ha där? Bensinstationved? Alltså färdig torr? Eller nyhuggen blöt ved?

Tänk bara på att nyhuggen ved innehåller vatten som måste ta vägen någonstans.
Detta är torrved
 
N Niq skrev:
För det optimala vedskjulet varierar beronde på hur mycket man eldar hurdan ved man har och hur man hanterar veden.
Kommer endast elda vid kalla tider samt för mysbrasa på hösten.
 
Åtminstone här virvlar det ganska ofta in snö i vedskjulet, ibland såpass att det ligger ett lager 2-3 m från öppningen.

Halvtäta sidor borde minska problemet.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Jag har ett gammalt sopförråd som står tomt. Där tänkte jag förvara en del. Men du menar att det är fel?
Lägg bara in torr ved så blir det bra.
Jag torkar ved öppet som i din bild, sedan ligger den ved som ska eldas under vintern i förråd med väggar.
Ved är enkelt, torkning luftigt och torr ved kan sedan förvaras i vilket utrymme som helst.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Lägg bara in torr ved så blir det bra.
Jag torkar ved öppet som i din bild, sedan ligger den ved som ska eldas under vintern i förråd med väggar.
Ved är enkelt, torkning luftigt och torr ved kan sedan förvaras i vilket utrymme som helst.
Men för att veden ska bli torr så kan den väl inte ligga bland regn och snö?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Men för att veden ska bli torr så kan den väl inte ligga bland regn och snö?
Har du bara tak med lite överhäng torkar den. Här en liten trave på tork med plåt över. Blir bara lite grå i ändarna.
 
  • Trävedsstapel skyddad under tak, med brädor nära, i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har du bara tak med lite överhäng torkar den. Här en liten trave på tork med plåt över. Blir bara lite grå i ändarna.
Det låter så otroligt. Det är ju öppet från alla håll. Regnar det konstant på veden så borde den bli förstörd
 
M Förstagångsköparen skrev:
Det låter så otroligt. Det är ju öppet från alla håll. Regnar det konstant på veden så borde den bli förstörd
Det är då något vår ved inte fått höra kan hända. Har bara tillämpat det i 40 år.:crysmile:
Ellet lägger du det så här med en liten presseningstopp ovanpå.
Stor rund vedhög, noga staplad, utomhus, träd, gräs, soligt, traditionellt, landsbygd, röd stuga delvis synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Nej den blir inte förstörd.
 
Fairlane
M Förstagångsköparen skrev:
Det låter så otroligt. Det är ju öppet från alla håll. Regnar det konstant på veden så borde den bli förstörd
Veden suger inte åt sig fukten utan den ligger bara på ytan och torkar fort igen när det slutat regna på en. Det är vedens fukt inuti som man vill bli av med när man torkar.

Dvs när man torkar veden vill man framförallt att det ska vara luftigt så att vinden kommer åt. Sol är bra men vind bättre, som när man torkar tvätt.

När veden väl är torr så kan den förvaras var som helst. Jag torkar luftigt och lyfter sen in i huset, i en friggebod och garaget. Det som inte får plats där får ligga kvar ute, under tak, luftigt. Det kommer lite regn/snö på ändarna ibland, men som sagt det torkar upp. Det går bra att ta in ved som det ligger snö på. Jag slår två vedträn mot varandra så de rnesta av snön försvinner och bär sen in veden. Någon/några dagar senare går det utmärkt att elda, om veden är torr invändigt. Är den inte torr invändigt så är det kört oavsett.

En fördel för dig med en öppen variant är att du får möjlighet att torka även köpt ved som köpt fuktig eller som köpts torr, men inte varit det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Tog bilder på några av mina små gömmor, blir snart mera efter vinterhärjningarna.
Fjolårsveden
Vedhög staplad under tak, skog runtomkring, del av grå behållare synlig högerkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett av förråden med vägg/dörr
Ett vedskjul fyllt med staplade vedträn, utomhus, där några brädor på framsidan ser skadade ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så det från 2019 som ska in i förråd i år och eldas kommande vinter.
Vedstapel utomhus täckt med presenning, arrangerad mot ett skjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske lite mera än du frågade efter, men som exempel;)
 
  • Gilla
Perplexus och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
[bild]
Snyggt och vackert. Det är en konst att lägga/stapla så här:heart:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Snyggt och vackert. Det är en konst att lägga/stapla så här:heart:
Bra terapi också
 
  • Gilla
Henningelvis och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.