77 345 läst · 799 svar
77k läst
799 svar
Fastighetsägaren rycker min laddkabel.
Ok. Så fastighetsägaren är orolig för att uttaget på parkeringen blir så varmt att elcentralen inne tar skada. Bra att vi har klargjort det.Bananskalare skrev:Är det fel att fastighetsägaren är rädd? han kan ha läst esv rapport och vet att dessa uttag har suttit där i många år.
Jag tycker inte vi ska klanka ner så mycket ändå. TS visste inte heller. Men valde att försöka få reda på vad som gäller.
Värmen är boven i det hela. Även om du bara laddar med kanske 6A så blir varmt. dock inte jättevarmt. Men det sliter på ett uttag. Om man då laddar med 8A så blir det varmare.teoretiskt kan kabeln som matar uttaget bli varmt. Och kan då orsaka varmgång i elcentralen. Detta är bara i teorin. För i praktiken så svalnar kabeln redan i stolpen. Om inte annat så varje meter under mark göra att värmen försvinner.
Däremot så misstänker jag att det uttag som används är ganska slitet. vilket är en risk. Nu fanns den en termometer i stickkontakten enligt ts. Det minskar risken ordentligt för ordentlig varmgång.
För Ts vore det inte så kul om uttaget började smälta. Då tänker jag på att laddkabeln kan skadas framförallt. Och inte på fastighetsägaren. Han kanske får mer bråttom att installera laddstolpar då
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Du vet att det ligger till så, men vet alla andra om det?Demmpa skrev:Om fastighetsägaren är rädd för varmgång i gruppcentralen så har fastighetsägaren inte underhållit elanläggningen/gruppcentralen på rätt sätt.
Varje utgående grupp ska kunna belastas upp till gruppsäkringens storlek kontinuerligt dygn efter dygn utan att det ska finnas risk för någon skada i gruppcentralen.
Själva gruppcentralen ska kunna belastas med matande säkrings storlek kontinuerligt dygn efter dygn utan att det ska finnas risk för någon skada i gruppcentralen eller matande delar.
Kan man inte det så är anläggningen antingen feldimensionerad eller dåligt underhållen.
Men jag vet lika lite som du vad fastighetsägaren har för kunskaper vad han tänker. Det vanliga är att folk inte har någon aning. Så sarkasm tycker jag verkar vara onödig.
ARJU skrev:Jag laddar i ett motorvärmar uttag på jobbet.
Laddstolpar är på gång men inte uppsatta ännu.
Jag känner inte till några specifika omständigheter kring detta i min arbetsplats hyresavtal.
Idag tittade fastighetsägaren förbi och informerade en kollega att hen ryckt kabeln då hen är rädd för varmgång.
Det rör sig om en metallstolpe med mark-kabel och min reseladdare på 8A.
Initialt ryckte jag på axlarna, men när jag ser att hen ryckt fel ände (schuko änden) blir jag lite irriterad, man har sannolikt orsakat mer skada genom att dra ur fel ände och orsakat en ljusbåge vilket gör mer skada på kontaktytorna än vad min lilla laddare med temperatursensor för att skydda mot varmgång kan orsaka.
Blir lite irriterad över att man överdriver riskerna med att ladda med reseladdare och via inkompetens orsakar skador.
Tänker jag rätt här eller är det jag som är idioten?
på vilket sätt tycker du det är ok att ladda bilen i en motorvärmarstolpe.ARJU skrev:Jag laddar i ett motorvärmar uttag på jobbet.
Laddstolpar är på gång men inte uppsatta ännu.
Jag känner inte till några specifika omständigheter kring detta i min arbetsplats hyresavtal.
Idag tittade fastighetsägaren förbi och informerade en kollega att hen ryckt kabeln då hen är rädd för varmgång.
Det rör sig om en metallstolpe med mark-kabel och min reseladdare på 8A.
Initialt ryckte jag på axlarna, men när jag ser att hen ryckt fel ände (schuko änden) blir jag lite irriterad, man har sannolikt orsakat mer skada genom att dra ur fel ände och orsakat en ljusbåge vilket gör mer skada på kontaktytorna än vad min lilla laddare med temperatursensor för att skydda mot varmgång kan orsaka.
Blir lite irriterad över att man överdriver riskerna med att ladda med reseladdare och via inkompetens orsakar skador.
Tänker jag rätt här eller är det jag som är idioten?
Schukouttag som schukouttag, det kvittar om uttaget sitter i motorvärmaruttagsbox, utanpåliggande vägguttag på fasaden, infällt uttag i ett garage.B b50gud skrev:
"Förr" så satt det "motorvärmaruttagsboxar"/campingstolpar med schukouttag vid varje campingplats som hade elanslutning.
Det finns/fanns campingstolpar som har/hade 16A via schukouttag.
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Du imponerar på mig verkligen!Nicke Nyfiken skrev:Det är skrattretande att du har mage att klaga på stämningen, tråkig ton och inställning i tråden.
Om vi börjar med ditt allra första inlägg i denna tråd så ser vi tydligt var skon klämmer.
Inga av dina frågor är relevanta för tråden.
Det är uppenbart att ditt genuina elbilshat och avundsjuka (som du visat prov på i många olika trådar) genomsyrar dina inlägg.
Ingenstans framkommer det att TS laddar gratis. Du bara förutsätter det och blir upprörd och ställer en massa irrelevanta frågor på ett otrevligt sätt, och som inte har ett dugg med ämnet att göra.
Och sedan bara accelererar det.
Hade du hållt dig till ämnet i tråden istället för att hitta på helt egna, så hade det garanterat varit en bättre stämning.
Ett inlägg fullt med superlativ!
Ellet tja... det kan innehålla en viss sarkasm!
Tyvärr har den ända moderatorn alldeles för mycket att göra, vilket innebär att vi kommer undan varningar! Det kan vara så att alla förstår inte vår sarkasm!
Troligtvis har hon fullt att städa upp efter mig.
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Jag trodde länge när jag var ung och dum att uttaget var annorlunda när det var motorvärmar uttag. Tänk va man lär sig med åldern.Demmpa skrev:Schukouttag som schukouttag, det kvittar om uttaget sitter i motorvärmaruttagsbox, utanpåliggande vägguttag på fasaden, infällt uttag i ett garage.
"Förr" så satt det "motorvärmaruttagsboxar"/campingstolpar med schukouttag vid varje campingplats som hade elanslutning.
Det finns/fanns campingstolpar som har/hade 16A via schukouttag.
Har du någon koll på att det är vanligt att man inte har någon timer motorvärmare?
vad jag menar är att du tankar din bil med ström du inte betalar för, att det tekniskt fungerar är något helt annat. Om alla skulle göra som dig på den där parkeringen är jag övertygad om att huvudräkningen skulle flyga. Det är ett uttag för att köra motorvärmare och ev kupévärmare inte en laddatstion som hyrs ut för att tanka din bil se det som att du slangar bensin ur fastighetsägarens bil. Prata med fastighetsägaren att du vill ha en laddatolpe uppsatt för att ladda bilen så fixar han kanske det men priset blir betydligt högre.Demmpa skrev:Schukouttag som schukouttag, det kvittar om uttaget sitter i motorvärmaruttagsbox, utanpåliggande vägguttag på fasaden, infällt uttag i ett garage.
"Förr" så satt det "motorvärmaruttagsboxar"/campingstolpar med schukouttag vid varje campingplats som hade elanslutning.
Det finns/fanns campingstolpar som har/hade 16A via schukouttag.
Medlem
· Uppland
· 1 658 inlägg
Det är ju inte fastighetsägaren som betalar elen.B b50gud skrev:vad jag menar är att du tankar din bil med ström du inte betalar för, att det tekniskt fungerar är något helt annat. Om alla skulle göra som dig på den där parkeringen är jag övertygad om att huvudräkningen skulle flyga. Det är ett uttag för att köra motorvärmare och ev kupévärmare inte en laddatstion som hyrs ut för att tanka din bil se det som att du slangar bensin ur fastighetsägarens bil. Prata med fastighetsägaren att du vill ha en laddatolpe uppsatt för att ladda bilen så fixar han kanske det men priset blir betydligt högre.
Vad gör det för skillnad med en laddstolpe? Det är ju fortfarande företaget som hyr fastigheten (TS arbetsgivare) som betalar elen. Oavsett om de låter fastighetsägaren sätta upp laddstolpar eller gör det själva med tillstånd av fastighetsägaren så hamnar ju elräkningen hos dem.
Det är ett avtal mellan TS och dennes arbetsgivare, det har inte fastighetsägaren eller någon av oss med att göra om TS betalar arbetsgivaren eller inte.B b50gud skrev:vad jag menar är att du tankar din bil med ström du inte betalar för, att det tekniskt fungerar är något helt annat. Om alla skulle göra som dig på den där parkeringen är jag övertygad om att huvudräkningen skulle flyga. Det är ett uttag för att köra motorvärmare och ev kupévärmare inte en laddatstion som hyrs ut för att tanka din bil se det som att du slangar bensin ur fastighetsägarens bil. Prata med fastighetsägaren att du vill ha en laddatolpe uppsatt för att ladda bilen så fixar han kanske det men priset blir betydligt högre.
All el som förbrukas på fastigheten betalar arbetsgivaren för.
Laddstolpar är på gång.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 857 inlägg
Läs tråden innan du stövlar in...B b50gud skrev:vad jag menar är att du tankar din bil med ström du inte betalar för, att det tekniskt fungerar är något helt annat. Om alla skulle göra som dig på den där parkeringen är jag övertygad om att huvudräkningen skulle flyga. Det är ett uttag för att köra motorvärmare och ev kupévärmare inte en laddatstion som hyrs ut för att tanka din bil se det som att du slangar bensin ur fastighetsägarens bil. Prata med fastighetsägaren att du vill ha en laddatolpe uppsatt för att ladda bilen så fixar han kanske det men priset blir betydligt högre.
Allt detta hade du fått reda på om du orkat läsa första sidan...
Ännu en som inte är läskunnig.B b50gud skrev:vad jag menar är att du tankar din bil med ström du inte betalar för, att det tekniskt fungerar är något helt annat. Om alla skulle göra som dig på den där parkeringen är jag övertygad om att huvudräkningen skulle flyga. Det är ett uttag för att köra motorvärmare och ev kupévärmare inte en laddatstion som hyrs ut för att tanka din bil se det som att du slangar bensin ur fastighetsägarens bil. Prata med fastighetsägaren att du vill ha en laddatolpe uppsatt för att ladda bilen så fixar han kanske det men priset blir betydligt högre.
Hur vet du att företaget betalar elen? På mitt jobb betalar företaget för elen inne på kontoret motorvärmarstolparna betalas exta för och då ingår strömmen som fastighetsägaren betalar. Sedan har vissa behov att ladda sin bil dom betalar extra för att finansiera laddatolpen samt för varje KWh de laddar enligt en särskild taxa. Finns en övertro hos många ägare av laddbara bilar att de gratis ska kunna ladda dessa på någon annans bekostnad. Sätter man inte in laddkabeln är det ingen som drar ut den problemet löst.H HenrikHuslöse skrev:Det är ju inte fastighetsägaren som betalar elen.
Vad gör det för skillnad med en laddstolpe? Det är ju fortfarande företaget som hyr fastigheten (TS arbetsgivare) som betalar elen. Oavsett om de låter fastighetsägaren sätta upp laddstolpar eller gör det själva med tillstånd av fastighetsägaren så hamnar ju elräkningen hos dem.
Det räcker nu, det hade varit fint om du läst TS inlägg nr1 till att börja med. Och vilka fakta har du på att många ägare av elbilar förväntar sig gratis laddning överallt?B b50gud skrev:Hur vet du att företaget betalar elen? På mitt jobb betalar företaget för elen inne på kontoret motorvärmarstolparna betalas exta för och då ingår strömmen som fastighetsägaren betalar. Sedan har vissa behov att ladda sin bil dom betalar extra för att finansiera laddatolpen samt för varje KWh de laddar enligt en särskild taxa. Finns en övertro hos många ägare av laddbara bilar att de gratis ska kunna ladda dessa på någon annans bekostnad. Sätter man inte in laddkabeln är det ingen som drar ut den problemet löst.
Medlem
· Uppland
· 1 658 inlägg
Ta och läs TS inläggB b50gud skrev:Hur vet du att företaget betalar elen? På mitt jobb betalar företaget för elen inne på kontoret motorvärmarstolparna betalas exta för och då ingår strömmen som fastighetsägaren betalar. Sedan har vissa behov att ladda sin bil dom betalar extra för att finansiera laddatolpen samt för varje KWh de laddar enligt en särskild taxa. Finns en övertro hos många ägare av laddbara bilar att de gratis ska kunna ladda dessa på någon annans bekostnad. Sätter man inte in laddkabeln är det ingen som drar ut den problemet löst.
https://www.byggahus.se/sok/?q=arju&thread_id=488195&sort=date