Har fått installerat av en lokal firma en luftvattenvärmepump Mitsubishi Ecodan R32 Split. Allt fungerar som det skall men jag är amatör på området och en vän påpekade att böjarna på anslutningsrören såg väldigt snäva ut. Anslutningsrören till innerdelen har 180 graders böj. Följande står att läsa i installationsmanualen: "En böjningsradie på 100 mm till 150 mm räcker"? Vadå räcker?
Bifogar bild av såväl inneranslutning som ytteranslutning. När jag mäter avståndet mellan rören i det grova röret får jag ca 80 mm dvs en böjningsradie på ca 40 mm. Motsvarande mått på det tunna röret är 100 mm dvs en böjningsradie på ca 50 mm.

Är detta läge för reklamation?

Kan tillägga att jag tycker att manualerna är väldigt svårtydda och ofullständiga. Jag har tex inte kunnat tyda om eller hur rumsenheten samverkar med en värmekurva.
Får också indikation på att SD-kort är insatt men symbolen är svart vilket skall betyda onormal drift? Rörinstallation med isolerade slangar, ventil och kopparledningar inomhus. Värme- eller vattensystemelement synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhus central luftkonditioneringsenhet monterad på vägg, kablar och rör leder nedåt, stenlagd mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nils45 skrev:
Har fått installerat av en lokal firma en luftvattenvärmepump Mitsubishi Ecodan R32 Split. Allt fungerar som det skall men jag är amatör på området och en vän påpekade att böjarna på anslutningsrören såg väldigt snäva ut. Anslutningsrören till innerdelen har 180 graders böj. Följande står att läsa i installationsmanualen: "En böjningsradie på 100 mm till 150 mm räcker"? Vadå räcker?
Bifogar bild av såväl inneranslutning som ytteranslutning. När jag mäter avståndet mellan rören i det grova röret får jag ca 80 mm dvs en böjningsradie på ca 40 mm. Motsvarande mått på det tunna röret är 100 mm dvs en böjningsradie på ca 50 mm.

Är detta läge för reklamation?

Kan tillägga att jag tycker att manualerna är väldigt svårtydda och ofullständiga. Jag har tex inte kunnat tyda om eller hur rumsenheten samverkar med en värmekurva.
Får också indikation på att SD-kort är insatt men symbolen är svart vilket skall betyda onormal drift?[bild] [bild]
Jag har en liknande pump som du och en liknande slangdragning (men rör i mitt fall). Installatören har fått backning och ska "räta" ut böjarna. Dels på grund av att böjarna medför onödigt tryckfall och dels för att det lätt fastnar luft högst upp i böjarna.
Ah - missade en väsentlig sak - du har ju en split, jag har en package - sorry
 
H
Skär upp isoleringen med en vass kniv och kolla om det grövre röret har en skada först å främst. Röret ska vara slätt å fint.
 
Tack för svar. Jag är tveksam till att skära upp isoleringen. Blir väl omöjligt att återställa i den kraftiga böjen.
Är det vanligt att installationer ser ut på detta viset?
 
A
Man kan ju misstänka att installatören använt bockningsverktyg när isoleringen redan är kapad. slarvigt att inte tejpa skarven!

nu vet jag ju inte storleken på denna pump
men 1/2" RÖR BRUKAR VARA MINST OCH EN SÅDAN SNÄV BÖJ ÄR LITE SÅ...
är det 5/8 som är till de större då är det väldigt obra så att säga
du kan säkert tvinga isoleringen så långt mot muttern att du ser hela böjen av ren koppar.

Vad jag funderar på är hur långa rör du har mellan inne och ute?
är de så korta som jag tror kan du få in rätt mycket oljud och sämre verkningsgrad, kolla vad som står i manualen om minsta rörlängd
 
A
N Nils45 skrev:
Har fått installerat av en lokal firma en luftvattenvärmepump Mitsubishi Ecodan R32 Split. Allt fungerar som det skall men jag är amatör på området och en vän påpekade att böjarna på anslutningsrören såg väldigt snäva ut. Anslutningsrören till innerdelen har 180 graders böj. Följande står att läsa i installationsmanualen: "En böjningsradie på 100 mm till 150 mm räcker"? Vadå räcker?
Bifogar bild av såväl inneranslutning som ytteranslutning. När jag mäter avståndet mellan rören i det grova röret får jag ca 80 mm dvs en böjningsradie på ca 40 mm. Motsvarande mått på det tunna röret är 100 mm dvs en böjningsradie på ca 50 mm.

Är detta läge för reklamation?

Kan tillägga att jag tycker att manualerna är väldigt svårtydda och ofullständiga. Jag har tex inte kunnat tyda om eller hur rumsenheten samverkar med en värmekurva.
Får också indikation på att SD-kort är insatt men symbolen är svart vilket skall betyda onormal drift?[bild] [bild]
SD- kortet är eg till för att spara ev felloggar, inte säkert att det följer med alla ggr.
värmekurvan gäller som installatören ställer in vid uppstart
rumsenheten (har du den trådlösa?) är bara till för att ta hänsyn till onormaliteter som inte värmekurvan tar, tex. solinstrålning
 
Tack för svar electroluxaren!
Det grova röret är 12,7 mm utvändig diameter, det klena röret 6,35 mm utvändig diameter. Vad detta motsvarar i tum begriper inte jag. Isoleringen går inte att skjuta så mkt att jag kan se böjen. Totala rörlängden är knappt 3 m, hittar ingen uppgift på minimilängd. Pumpen är mkt tyst så inga problem med ljud.

Mycket bra att få förklarat SD-kort funktion samt samspel mellan trådlös rumsgivare och värmekurva (går absolut inte att läsa sig till). Vid driftsättning fick vi en avpassad introduktion ungefär vad vi kunde ta in. Jag trodde sen att man kunde läsa sig till mer kunskaper men maken till dåliga manualer får man leta efter
 
A
N Nils45 skrev:
Tack för svar electroluxaren!
Det grova röret är 12,7 mm utvändig diameter, det klena röret 6,35 mm utvändig diameter. Vad detta motsvarar i tum begriper inte jag. Isoleringen går inte att skjuta så mkt att jag kan se böjen. Totala rörlängden är knappt 3 m, hittar ingen uppgift på minimilängd. Pumpen är mkt tyst så inga problem med ljud.

Mycket bra att få förklarat SD-kort funktion samt samspel mellan trådlös rumsgivare och värmekurva (går absolut inte att läsa sig till). Vid driftsättning fick vi en avpassad introduktion ungefär vad vi kunde ta in. Jag trodde sen att man kunde läsa sig till mer kunskaper men maken till dåliga manualer får man leta efter
1/2" Då rätt svårt att böja utan riktiga verktyg och i synnerhet med den radien. men det behöver ju inte betyda att de lyckats
 
Ser ut som att det skulle behövas lite fog på utsidan för att täta genomföringen.
Kanske inte finns någon risk för att vatten på fasaden tränger in !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.