de tak uttag för lampa jag har sett har brunnen utstickande vilket gör att det ibland är svårt att få dit lampan på kroken - blir trångt.

finns det någon taklamputtag som har infälld brunn så att det bara är kroken som sticker ned?

jag har nya takdosor
 
Några sådana har jag aldrig sett, dom skulle nog ta för mycket av kopplingsplatsen i dosan i anspråk
 
inte jag heller men jag har svårt att tro att de inte skulle få plats i en takdosa även med infälld brunn - med sidomatning av tråden.

men jag hoppas att det finns

jag bröt nyss av kroken på en Elko dosa när jag skulle ta bort en lampa

på den gamla ojordade så var det mer plats - en del armaturer är ganska svåra att sätta fast pga att det är trångt
 
Det kan vara problem även i dag om det är mycket tråd i dosan
 
Det finns ju takdosor med större djup, om takkonstruktionen medger det. De lite djupare varianterna borde det vara gott om plats i.
 
En orsak är 20% högre inköpspris, en annan besvärligare att få den att flyta jämt med tak (mer byggande för rätt höjd) men sist men inte minst, det brukar sällan vara nått problem med armaturer dom flesta är tillverkade för att passa med det system av dosor och krokar som vi har.
Däremot brukar "amatörer" ofta få "problem" med saker, som om man vet hur det ska va, inte är nått problem det gäller ju inte bara med el matr. utan med allt.
 
låt vara att jag är "amatör" - men jag har hunnit sätta upp en del armaturer iallafall - krävs ju ingen elbehörighet för det - och med de gamla uttagen var det mycket lättare.

Om en armatur har inbyggd trafo som i mitt fall så blir det väldigt trångt - till och med så att man får ha tur att takdosan är vriden och rätt håll då armaturen i mitt fall ska sitta längs med bordet och brunnen gör att man inte kan vrida runt. så amatör eller ej vissa armaturer har trångt om utrymme (jag har fått dit den efter lite svordomar - men det går inte att vrida lampan 90grader pga brunnen).
 
Då kan man ju undra om det itne är armaturena som är dåliga, som inte anpassats till en standard som existerat i mååånga år.
 
det kan jag hålla med om

men det är förstås svårt om man ska klämma in en trafo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.