9 530 läst · 60 svar
10k läst
60 svar
Hittade denna Klippo på återvinningen. Vad är problemet??
Kolla även friktionskopplingen mellan rotor och blad, slirar den så strular maskinen. Men det pekar ju på bränsle relaterat fel.
Idag startade min Klippo direkt vid årets första klipp efter påfyllning av lite Aspen. Däremot hade gasvajern rostat fast
Husqvarnan startade i typ 3 sekunder sen inte ett liv, inte ens med startgas trots gnista. Blir nog att riva, tror den flödar hela tiden.
Idag startade min Klippo direkt vid årets första klipp efter påfyllning av lite Aspen. Däremot hade gasvajern rostat fast
Husqvarnan startade i typ 3 sekunder sen inte ett liv, inte ens med startgas trots gnista. Blir nog att riva, tror den flödar hela tiden.
Jag ser inte på filmen vad det är för typ av förgasare. Det finns flottörförgasare och membranförgasare. Om det är en flottörförgasare så är första steget att kolla så att det kommer in bensin i flottörhuset. Ta loss förgasaren och töm flottörhuset. Sedan blåser du i bensinanslutningen. Set skall vara stopp när du väder den uppochner och fritt när den är rättvänd.
Är det en membranförgasare så kontrollera att det inte är några sprickor i membranet. Sedan finns det oftast justermöjligheter på äldre förgasare. Skall man ge sig på detta är punkt ett att skruva justerskruven i botten och räkna varv så att man komma tillbaka till ursprungsläget. Sedan är det noggranna rengöring innan man börjar prova att röra skruven lite i taget och prova att starta. När du får igång den så är det dags att finjustera tills den går bra.
Är det en membranförgasare så kontrollera att det inte är några sprickor i membranet. Sedan finns det oftast justermöjligheter på äldre förgasare. Skall man ge sig på detta är punkt ett att skruva justerskruven i botten och räkna varv så att man komma tillbaka till ursprungsläget. Sedan är det noggranna rengöring innan man börjar prova att röra skruven lite i taget och prova att starta. När du får igång den så är det dags att finjustera tills den går bra.
Har du lossat på bränsleslangen, där den går in i förgasaren. Det ska rinna bensin ur den. Gör det inte det, så är bränslefiltret tätt, eller så är det något skit i slangen. Nästan allt talar för att den inte får bensin.
Det kan även blivit kondens i tanken. Så byt bensin, eller ha iallafall i lite K-sprit.
Det sista alternativet är att inte choken fungerar som den ska. Ta bort luftfiltret, och se så att chokespjället ställer sig för insuget.
Det kan även blivit kondens i tanken. Så byt bensin, eller ha iallafall i lite K-sprit.
Det sista alternativet är att inte choken fungerar som den ska. Ta bort luftfiltret, och se så att chokespjället ställer sig för insuget.
Min klippo kommer från grannens container
Är lite skruvande men ganska lättmekat att göra ren förgasaren, kolla också så den inte drar tjuvluft. På min bråkade flottören, var lättfixat.
Byta startsnöre var däremot riktigt struligt…..
Är lite skruvande men ganska lättmekat att göra ren förgasaren, kolla också så den inte drar tjuvluft. På min bråkade flottören, var lättfixat.
Byta startsnöre var däremot riktigt struligt…..
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 583 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 583 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 10 820 inlägg
Dessa hade problem med bränslekranen i tanken. Sitter en gummigrej där som sväller och korkar igen allt.
Förgasaren har en kopp som man kan skriva av
QUOTE="Avemo, post: 5241582, member: 86237"]Jag ser inte på filmen vad det är för typ av förgasare. Det finns flottörförgasare och membranförgasare. Om det är en flottörförgasare så är första steget att kolla så att det kommer in bensin i flottörhuset. Ta loss förgasaren och töm flottörhuset. Sedan blåser du i bensinanslutningen. Set skall vara stopp när du väder den uppochner och fritt när den är rättvänd.
Är det en membranförgasare så kontrollera att det inte är några sprickor i membranet. Sedan finns det oftast justermöjligheter på äldre förgasare. Skall man ge sig på detta är punkt ett att skruva justerskruven i botten och räkna varv så att man komma tillbaka till ursprungsläget. Sedan är det noggranna rengöring innan man börjar prova att röra skruven lite i taget och prova att starta. När du får igång den så är det dags att finjustera tills den går bra.[/QUOTE]
QUOTE="Avemo, post: 5241582, member: 86237"]Jag ser inte på filmen vad det är för typ av förgasare. Det finns flottörförgasare och membranförgasare. Om det är en flottörförgasare så är första steget att kolla så att det kommer in bensin i flottörhuset. Ta loss förgasaren och töm flottörhuset. Sedan blåser du i bensinanslutningen. Set skall vara stopp när du väder den uppochner och fritt när den är rättvänd.
Är det en membranförgasare så kontrollera att det inte är några sprickor i membranet. Sedan finns det oftast justermöjligheter på äldre förgasare. Skall man ge sig på detta är punkt ett att skruva justerskruven i botten och räkna varv så att man komma tillbaka till ursprungsläget. Sedan är det noggranna rengöring innan man börjar prova att röra skruven lite i taget och prova att starta. När du får igång den så är det dags att finjustera tills den går bra.[/QUOTE]
Medlem
· Sverige
· 5 178 inlägg
På min motsvarande "hopplösa" bensinklippare jag fått till skänks så var det liknande problem, visade sig vara primer-gummitutan som sprungit läck så det sögs in luft där. Litet våtrumssilikon löste problemet men jag kunde ju lika gärna bytt gummitutan.
Hej igen, Det är flottörförgasare. Jag har rengjort förgasaren. Efter rengöring gick den igång i någon sekund och lät friskt. Sen gick den inte mer trots flera försök med startgas.A Avemo skrev:Jag ser inte på filmen vad det är för typ av förgasare. Det finns flottörförgasare och membranförgasare. Om det är en flottörförgasare så är första steget att kolla så att det kommer in bensin i flottörhuset. Ta loss förgasaren och töm flottörhuset. Sedan blåser du i bensinanslutningen. Set skall vara stopp när du väder den uppochner och fritt när den är rättvänd.
Är det en membranförgasare så kontrollera att det inte är några sprickor i membranet. Sedan finns det oftast justermöjligheter på äldre förgasare. Skall man ge sig på detta är punkt ett att skruva justerskruven i botten och räkna varv så att man komma tillbaka till ursprungsläget. Sedan är det noggranna rengöring innan man börjar prova att röra skruven lite i taget ochY prova att starta. När du får igång den så är det dags att finjustera tills den går bra.
Går den inte på startgas har du förmodligen ingen gnista. Prova med nytt tändstift.E Elvis1970 skrev:
Funktionen på flottören behöver kontrolleras så att den öppnar och stänger som den ska.
Fick igång den!!! Nu flödar dock förgasaren över. Kan ha monterat något fel. Ska kolla. Tittade på Anders videor och rengjorde samt drog åt bultarna för cylindern samt rengjorde tändningsdelarnaS Stubai skrev:
Helt rätt - att ta bort luftfiltret och testa är steg 1ClasseClas skrev:Min erfarenhet med B&S när de är tjuriga är att ta bort luftfiltret. Montera bort kåporna, ta bort luftfiltret och starta motorn. Om den går igång så är luftfiltret för tätt. Nu vet jag inte om du har pappfilter eller svampfilter. De senare kan becka ihop ordentligt och ska tvättas med diskmedel och sen torka, därefter oljas in med motorolja.