H Hybro skrev:
Härligt för pensionärer och annat löst folk, som inte har pluskan full.
Ja de är härligt att det finns ställen med billiga bostäder, hade varit synd om dem ifall de var tvugna att bo centralt i dyra områden.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Fast vill folk bli skuldfri? Räntan har ju länge varit jättelåg, sett över en 20års period så har väl räntan för de med höga låg knappt varit 2.5%, lägg därtill ränteavdrag på 30%. Då har man en kostnad på drygt 3.5k i månaden på 2.5mille, det är ju trots allt inga pengar för ett boende. Har ju varit meningslöst att ha ett billigare boende om man haft möjlighet att låna pengar. Lägg därtill att priserna ständigt stigit och ätit upp lånen så förstår jag fullt ut att folk tycker 2.5 mille är bara.
Ekvationen med att anpassa lånen till vad månadslönen tål rimmar dåligt med min matte...

Allt man tror man äger och har är bara skuldsiffror till kreditgivare. I själva verket ägar man lite kläder och några småprylar. Alla kapitalvaror är på lån.

Det är ju jättebra att det finns sådana som tvingar in sig själv i ekorrhjulet. Dagens generation är fulla av de som måste välja av att jobba till 75 år eller helt vända sin standard.

Frågan är bara vad det var som var åt så fel med att äga sitt boende på ålderns höst. Att ha en betalt bättre begagnad bil, båt och motorcykel. Ha en buffert på banken och kunna runda av vid 62år
 
  • Gilla
Vardagsrum och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Ekvationen med att anpassa lånen till vad månadslönen tål rimmar dåligt med min matte...

Allt man tror man äger och har är bara skuldsiffror till kreditgivare. I själva verket ägar man lite kläder och några småprylar. Alla kapitalvaror är på lån.

Det är ju jättebra att det finns sådana som tvingar in sig själv i ekorrhjulet. Dagens generation är fulla av de som måste välja av att jobba till 75 år eller helt vända sin standard.

Frågan är bara vad det var som var åt så fel med att äga sitt boende på ålderns höst. Att ha en betalt bättre begagnad bil, båt och motorcykel. Ha en buffert på banken och kunna runda av vid 62år
Blir man lyckligare av att äga sitt boende än att spendera pengarna på annat och ändå se lånen ätas upp? Ja lånen kommer ätas upp även om vi eventuellt får tillfälliga dippar. Att man litar på pensionssystemet är dock vansinne och man bör privatspara så man kan leva även när man blir gammal. Hade du inte betalat av ditt hus hade du säkert kunnat gått i pension vid 55 iställe för 62, men barnen fått betydligt mindre arv. Jag däremot köpte en skruttig gård men med fantastiskt potential och har fokuserat på bli skuldfri och hålla nere utgifterna genom att göra allt själv. Det ger mig en stor frihetskänsla men jag har full förståelse att det är ett meningslöst mål för de flesta.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 8 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Ekvationen med att anpassa lånen till vad månadslönen tål rimmar dåligt med min matte...

Allt man tror man äger och har är bara skuldsiffror till kreditgivare. I själva verket ägar man lite kläder och några småprylar. Alla kapitalvaror är på lån.

Det är ju jättebra att det finns sådana som tvingar in sig själv i ekorrhjulet. Dagens generation är fulla av de som måste välja av att jobba till 75 år eller helt vända sin standard.

Frågan är bara vad det var som var åt så fel med att äga sitt boende på ålderns höst. Att ha en betalt bättre begagnad bil, båt och motorcykel. Ha en buffert på banken och kunna runda av vid 62år
Alt handlar väl om vad man lånar till!
Lånade själv 2.5 milj för 11år sedan.
Har därefter lagt ner tid och lön på att bygga ut och renovera (ingen extrem lyxrenovering) plus den allmänna prisuppgången.
Idag anser mäklare att marknadspriset är 8-10 miljoner.
Har absolut inga andra lån, allt annat är betalt.
Skulle jag verkligen vilja så skulle jag enkelt kunna vara skuldfri och ha kvar huset när jag går i pension.
Ingen som helst fara tycker jag, inflationen "äter upp" en stor del av skulden i det långa loppet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har nästan 2km till barnens skola. Går utmärkt cykla
2km, wow, du bor mer off än mig. Jag cyklar allt under en mil och har cykelkärra till lite bökigare transport. Men jag har ändå bil. Finns inga Uber här.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Blir man lyckligare av att äga sitt boende än att spendera pengarna på annat och ändå se lånen ätas upp? Ja lånen kommer ätas upp även om vi eventuellt får tillfälliga dippar. Att man litar på pensionssystemet är dock vansinne och man bör privatspara så man kan leva även när man blir gammal. Hade du inte betalat av ditt hus hade du säkert kunnat gått i pension vid 55 iställe för 62, men barnen fått betydligt mindre arv. Jag däremot köpte en skruttig gård men med fantastiskt potential och har fokuserat på bli skuldfri och hålla nere utgifterna genom att göra allt själv. Det ger mig en stor frihetskänsla men jag har full förståelse att det är ett meningslöst mål för de flesta.
Jag blir då absolut lyckligare av att äga boendet till slut. Hade faktiskt svårt att gå från obelånad till att ha lån på nybyggda kåken.

Dock har det varit lönsamt med lånen då man kunna investera kapital på annat håll till väldigt bra avkastning.

Det som är så frustrerande är att människor kastar sig in i gigantiska lån och konsumtion utan eftertanke.

Vi skulle kunna lösa lånet och casha en Tesla imorgon men tycker ändå det är lite jobbigt att inte ha tillräckligt med kapital att känna lugn i kroppen.
Man vet inte vad som kommer ske. Ungarna kanske behöver en varsin miljon till boende framöver.
Fastigheter vi är intresserade av att förvärva kommer säkert ut på marknaden om 5-15år så det blir någon miljon till där. Solceller är ju lite intressant så 300kkr kommer gå åt om ett år kanske.

Sen kommer det familjer med sämre inkomster, inga tillgångar och belånar på allt som om det vore den 25e varje dag.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Verkar vara många som har spenderbyxor med tomma fickor.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jag blir då absolut lyckligare av att äga boendet till slut. Hade faktiskt svårt att gå från obelånad till att ha lån på nybyggda kåken.

Dock har det varit lönsamt med lånen då man kunna investera kapital på annat håll till väldigt bra avkastning.

Det som är så frustrerande är att människor kastar sig in i gigantiska lån och konsumtion utan eftertanke.

Vi skulle kunna lösa lånet och casha en Tesla imorgon men tycker ändå det är lite jobbigt att inte ha tillräckligt med kapital att känna lugn i kroppen.
Man vet inte vad som kommer ske. Ungarna kanske behöver en varsin miljon till boende framöver.
Fastigheter vi är intresserade av att förvärva kommer säkert ut på marknaden om 5-15år så det blir någon miljon till där. Solceller är ju lite intressant så 300kkr kommer gå åt om ett år kanske.

Sen kommer det familjer med sämre inkomster, inga tillgångar och belånar på allt som om det vore den 25e varje dag.
De flesta husägare jag känner tänker Inte som du gör, men inget sätt är ju fel
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
2km, wow, du bor mer off än mig. Jag cyklar allt under en mil och har cykelkärra till lite bökigare transport. Men jag har ändå bil. Finns inga Uber här.
Algoritmen för närhetsprincipen pajar ut i tätbebyggt. Alla våra 3 val låg inom 300 meter från hemmet
 
K KungAnka skrev:
Är det någon som har koll på vad banken tänker sig för prisökningar på levnadsomkostnader när dom gör sina kalkyler? Som systemet ser ut nu är det ju inte allt för osannolikt att en hög ränta beror av hög riksbanksränta som beror av inflation. Att då räkna med att räntan går upp och allt annat står still verkar inte alltför genomtänkt.[/QUOTE
GlennB GlennB skrev:
Och oftast har man ju inga 900k i löst kapital, utan man bor redan i en annan bostad som gått upp i pris och använder dessa pengar som insats.

Det är det som är så trist idag, det är mycket svårt att komma IN i bostadsmarkanden om man inte har rika föräldrar.
Inte alls. Men man får prioritera. Jag och min fru byggde nytt för 3.7m och vi sparade ihop 500k på 3 år. Och jobbade on endast somrar dom 2 första åren (hon var vara 20 år då). Jag flyttade då in i nybyggt när jag var 26 och hon 24. Vi prioriterade detta dock och levde inget lyxlev medans vi sparade.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
T teamswix skrev:
Lätt. Vi brukar räkna på att klara 10% ränta när vi köper hus.
I norrland får man ett palats för 3mln så med en månadsinkomst i familjen på 60000netto är det inga större problem
Förstår att du inte bor i Norrland eftersom du inte har koll på priserna på hus här uppe. Ett normalt hus i den kommun jag bor i ligger genomsnittspriset på ca 5 miljoner och det är inga palats. Nu ligger min kommun bara 600km norr om Stockholm så det är kanske inte Norrland enligt din definition.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dagens räntor har ju ändå märkts av här och var. Framförallt förstagångsköparna har sett hur det är totalt omöjligt att köpa bostad utan att ha tillräcklig kontantinsats. Och föräldrarna är inte längre lika pigga på att låna en halv miljon ytterligare på sin bostad och hjälpa till, för det kostar ju numera.

Vi har många vänner i Stockholm, och visst pratar de om hur sjukt dyrt det blivit att bo. Man kan så klart sälja, men var skall man bo då?

Naturligtvis har banken gjort kalkyler som de utan vidare passerat, men man har lagt sig till med en livsstil man inte riktigt tar höjd för i bankens kalkyler. Det är Foodora-mat flera gånger i veckan, matkassar, RUT-städerska som gör rent hemma, weekendaktiviteter som kostar mycket, resor hit och dit, medlemskap och träning för åtskilliga tusenlappar i månaden och så bilen, båten och bågen. Det skall fiskas, jagas, spelas golf, åkas skidor och cyklas vätternrunda. Streamingabonnemangen radar upp sig på kontoutdragen, och så telefoner, surfpotter och internet på det. Barnen skall ha tre olika aktiviteter i veckan med tillhörande utrustning, matcher, läger och träningar. Och fastän de har SL-kort så skall det skjutsas. Till huset har man "så klart" pool, stor altan, och "nyrenoverat" med exklusiva materialval och vitvaror i highend-klassen. (Hur kan man betala 27 000kr för ett kylskåp?)

Det är med andra ord en hel del att ta av innan man behöver överväga att sälja sin bostad, men det är den man upplever som dyr eftersom det inte längre är närmast gratis att låna pengar.

Själva köpte vi vårt hus kontant, och räntan får gärna sticka iväg en bit till för vår del, naturligtvis under förutsättning att man verkligen får bukt med inflationen för det är lite jobbigt när samma kundvagn på ICA kostar några tior mer för varje veckohandling. Det är få som kommer kunna kompensera sig med högre löner som matchar inflationstakten.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Jag har 1400 m att cykla till jobbet, då passar jag barnens skola på vägen. Frugan har 2000 m till jobbet, ungefär så långt är det även till Systemet. Klart man behöver bil.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej fyfan.
En riktig karl kör diesel, helst en d24 med raka rör
 
Swetrot Swetrot skrev:
Dagens räntor har ju ändå märkts av här och var. Framförallt förstagångsköparna har sett hur det är totalt omöjligt att köpa bostad utan att ha tillräcklig kontantinsats. Och föräldrarna är inte längre lika pigga på att låna en halv miljon ytterligare på sin bostad och hjälpa till, för det kostar ju numera.

Vi har många vänner i Stockholm, och visst pratar de om hur sjukt dyrt det blivit att bo. Man kan så klart sälja, men var skall man bo då?

Naturligtvis har banken gjort kalkyler som de utan vidare passerat, men man har lagt sig till med en livsstil man inte riktigt tar höjd för i bankens kalkyler. Det är Foodora-mat flera gånger i veckan, matkassar, RUT-städerska som gör rent hemma, weekendaktiviteter som kostar mycket, resor hit och dit, medlemskap och träning för åtskilliga tusenlappar i månaden och så bilen, båten och bågen. Det skall fiskas, jagas, spelas golf, åkas skidor och cyklas vätternrunda. Streamingabonnemangen radar upp sig på kontoutdragen, och så telefoner, surfpotter och internet på det. Barnen skall ha tre olika aktiviteter i veckan med tillhörande utrustning, matcher, läger och träningar. Och fastän de har SL-kort så skall det skjutsas. Till huset har man "så klart" pool, stor altan, och "nyrenoverat" med exklusiva materialval och vitvaror i highend-klassen. (Hur kan man betala 27 000kr för ett kylskåp?)

Det är med andra ord en hel del att ta av innan man behöver överväga att sälja sin bostad, men det är den man upplever som dyr eftersom det inte längre är närmast gratis att låna pengar.

Själva köpte vi vårt hus kontant, och räntan får gärna sticka iväg en bit till för vår del, naturligtvis under förutsättning att man verkligen får bukt med inflationen för det är lite jobbigt när samma kundvagn på ICA kostar några tior mer för varje veckohandling. Det är få som kommer kunna kompensera sig med högre löner som matchar inflationstakten.
Allt detta verkar var ett typ stressigt ekorrhjul. Att leva på topp hela tiden.
Stress som folk dessutom betalar för.

Ja, ja... Nån lever ju på detta också.
 
Swetrot Swetrot skrev:
Dagens räntor har ju ändå märkts av här och var. Framförallt förstagångsköparna har sett hur det är totalt omöjligt att köpa bostad utan att ha tillräcklig kontantinsats. Och föräldrarna är inte längre lika pigga på att låna en halv miljon ytterligare på sin bostad och hjälpa till, för det kostar ju numera.

Vi har många vänner i Stockholm, och visst pratar de om hur sjukt dyrt det blivit att bo. Man kan så klart sälja, men var skall man bo då?

Naturligtvis har banken gjort kalkyler som de utan vidare passerat, men man har lagt sig till med en livsstil man inte riktigt tar höjd för i bankens kalkyler. Det är Foodora-mat flera gånger i veckan, matkassar, RUT-städerska som gör rent hemma, weekendaktiviteter som kostar mycket, resor hit och dit, medlemskap och träning för åtskilliga tusenlappar i månaden och så bilen, båten och bågen. Det skall fiskas, jagas, spelas golf, åkas skidor och cyklas vätternrunda. Streamingabonnemangen radar upp sig på kontoutdragen, och så telefoner, surfpotter och internet på det. Barnen skall ha tre olika aktiviteter i veckan med tillhörande utrustning, matcher, läger och träningar. Och fastän de har SL-kort så skall det skjutsas. Till huset har man "så klart" pool, stor altan, och "nyrenoverat" med exklusiva materialval och vitvaror i highend-klassen. (Hur kan man betala 27 000kr för ett kylskåp?)

Det är med andra ord en hel del att ta av innan man behöver överväga att sälja sin bostad, men det är den man upplever som dyr eftersom det inte längre är närmast gratis att låna pengar.

Själva köpte vi vårt hus kontant, och räntan får gärna sticka iväg en bit till för vår del, naturligtvis under förutsättning att man verkligen får bukt med inflationen för det är lite jobbigt när samma kundvagn på ICA kostar några tior mer för varje veckohandling. Det är få som kommer kunna kompensera sig med högre löner som matchar inflationstakten.
Löser man bara likviditeten kan man glädjas åt att en ihållande hög inflation amorterar huslån mycket bättre än de amorteringsplaner många lagt med sikte på att ha betalt tillbaka när solen slocknar.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.