J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hävda att den såvitt du vet är placerad där med hans samtycke och att han tyvärr inte har möjlighet att dra tillbaka det såhär långt efteråt.

Att han sänkt marken på sin fastighet skulle oroa mig mer. Om det är nära gränsen är det av stor vikt att se till att så sker på rätt sätt och att man tydliggör vem som ansvarar för att din fastighets jord inte erodera ner på hans.

Att sänka markytan med mer än en halvmeter kräver därtill marklov (som alltså i princip är detsamma som bygglov, men utan byggnad).
Det kräver marklov om det är inom detaljplanelagt område, annars krävs inte marklov.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
J
Tazken92 Tazken92 skrev:
Ne men han hävdar att skjulet står för nära tomtgränsen. Jag hade kunnat köpa det om jag själv hade satt upp det och om man är överens om vart gränsen är, men jag vet inte vart gränsen är, han vet inte vart gränsen är, men han hävdar bestämt att den flyttas.
Mitt förslag är att ligga lågt, grannen verkar söka konflikt. Han kommer inte på legal väg få rätt och kunna kräva att ni ska flytta byggnaden, som står på er tomt och funnits i många år på platsen.

Alternativet är att han kontaktar kommunen själv men han kommer inte få mer rätt där utan snarare tvärtom. Kanske har han redan gjort det och nu bearbetar han dig istället eftersom kommunen inte var medgörlig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jan Ehn och 11 till
  • Laddar…
Det enda vi vet med säkerhet är att stugan stått mer än 6 år, när i tid grannen lyfte in den åt förre ägaren har inte klarlagts (bara att förre ägaren ägt i 10 år).
 
  • Gilla
Blejdarn
  • Laddar…
Tazken92 Tazken92 skrev:
Osäker på hur länge sen har stått här, jag har ägt fastigheten i 6 år och förra ägarn innan mig i ca 10 år.
Har man inte sagt något tidigare så måste man nog se det som att grannen accepterat att den finns där.
 
  • Gilla
TommyFIN och 4 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Det kräver marklov om det är inom detaljplanelagt område, annars krävs inte marklov.
Bra förtydligande. Utanför detaljplanerat område (men även inom om man vill) är det 3 kap. 3 § jordabalken man har som skydd mot riskfyllt grävande av grannen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Det kräver marklov om det är inom detaljplanelagt område, annars krävs inte marklov.
Enligt vad jag hört så ligger min fastighet utanför detaljplanerat område, men gränsen går mellan oss så grannen bor inom detaljplanerat område. Han hävdar att han hade marklov när han schaktade ur sin tomt men han kan ändå inte säga exakt vart gränsen går
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Civilpolisen och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hävda att den såvitt du vet är placerad där med hans samtycke och att han tyvärr inte har möjlighet att dra tillbaka det såhär långt efteråt.

Att han sänkt marken på sin fastighet skulle oroa mig mer. Om det är nära gränsen är det av stor vikt att se till att så sker på rätt sätt och att man tydliggör vem som ansvarar för att din fastighets jord inte erodera ner på hans.

Att sänka markytan med mer än en halvmeter kräver därtill marklov (som alltså i princip är detsamma som bygglov, men utan byggnad).

Jag vet inte om det är så bra bilder men jag satte ett riktsnöre för där jag skulle plantera en häck, där ser man ”gäststugan” och lite av hans mark han grävt ur. Nätstaketet satte jag upp för ett par år sen för att ungarna inte skulle kasta ned leksaker då han hotade med att elda upp dom.
Han hävdar att han hade marklov när han grävde men då tycker jag ju att han borde kunnat peka ut vart gränsen går?
 
  • Trädgård med röd stuga, träd, staket, stolar och blå himmel på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med husvagn, odlingslådor, träd, gräs och en rosa hus gavel i bakgrunden en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det är lätt att undersöka om marklov fanns, det är registrerat hos kommunen. Men söktes sådant borde du rimligen fått fråga av kommunen om du hade något att invända. Och som sagt, 3:3 JB gäller oavsett.
 
  • Gilla
Arnejaevel och 9 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är lätt att undersöka om marklov fanns, det är registrerat hos kommunen. Men söktes sådant borde du rimligen fått fråga av kommunen om du hade något att invända. Och som sagt, 3:3 JB gäller oavsett.
Hur hittar man det?
Jag ägde bodde inte här då när han grävde ur utan det skedde under förra ägarna tid.
Vad är 3:3 JB?
 
Många goda råd, men mycket irrelevant i tråden också.

Om vi skippar sunt förnuft och god grannsämja för att bara se på det juridiska så är läget som följer:

1) Ni är inte överens om var fastighetsgränsen går. Det spelar i sig ingen roll, om nästa punkt stämmer.
2) Ni är överens om att stugan har någon del placerad 0-4,5 meter från gränsen, men inte över gränsen.
3) I så fall är det ett svartbygge, även om det för övrigt uppfyller kraven för att vara bygglovsfritt. Det är ett svartbygge även om grannen gett tillstånd. Grannens åsikt hade spelat roll om man sökt bygglov, men som det är nu spelar det ingen roll.
4) Om stugan är mer än 10 år är svartbygget preskriberat. Är det mindre än 10 år kan grannen klaga till kommunen och kommunen kan begära rättelse (antingen flytta stugan eller begära bygglov). Du får det mycket enklare om förra ägaren kommer ihåg att stugan är mer än 10 år, och grannen inte har något som kan motbevisa det.
 
  • Gilla
Semiproffset och 6 till
  • Laddar…
K kabelkaparen skrev:
Många goda råd, men mycket irrelevant i tråden också.

Om vi skippar sunt förnuft och god grannsämja för att bara se på det juridiska så är läget som följer:

1) Ni är inte överens om var fastighetsgränsen går. Det spelar i sig ingen roll, om nästa punkt stämmer.
2) Ni är överens om att stugan har någon del placerad 0-4,5 meter från gränsen, men inte över gränsen.
3) I så fall är det ett svartbygge, även om det för övrigt uppfyller kraven för att vara bygglovsfritt. Det är ett svartbygge även om grannen gett tillstånd. Grannens åsikt hade spelat roll om man sökt bygglov, men som det är nu spelar det ingen roll.
4) Om stugan är mer än 10 år är svartbygget preskriberat. Är det mindre än 10 år kan grannen klaga till kommunen och kommunen kan begära rättelse (antingen flytta stugan eller begära bygglov). Du får det mycket enklare om förra ägaren kommer ihåg att stugan är mer än 10 år, och grannen inte har något som kan motbevisa det.
Icke!
Sluta ge felaktiga råd.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/
Avstånd till tomtgräns
De bygglovbefriade åtgärderna, både de som kräver anmälan och de som inte gör det, får inte byggas närmare tomtgränsen än 4,5 meter om inte de grannar som berörs medger det. Godkännandet bör vara skriftligt.

Om din fastighet ligger utanför detaljplanelagt område kan du även få göra mindre tillbyggnader av både huvudbyggnaden och komplementbyggnader. Du kan även få bygga nya komplementbyggnader, som till exempel garage, gäststugor och växthus, samt murar och plank utan bygglov eller anmälan.
 
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
K kabelkaparen skrev:
Många goda råd, men mycket irrelevant i tråden också.

Om vi skippar sunt förnuft och god grannsämja för att bara se på det juridiska så är läget som följer:

1) Ni är inte överens om var fastighetsgränsen går. Det spelar i sig ingen roll, om nästa punkt stämmer.
2) Ni är överens om att stugan har någon del placerad 0-4,5 meter från gränsen, men inte över gränsen.
3) I så fall är det ett svartbygge, även om det för övrigt uppfyller kraven för att vara bygglovsfritt. Det är ett svartbygge även om grannen gett tillstånd. Grannens åsikt hade spelat roll om man sökt bygglov, men som det är nu spelar det ingen roll.
4) Om stugan är mer än 10 år är svartbygget preskriberat. Är det mindre än 10 år kan grannen klaga till kommunen och kommunen kan begära rättelse (antingen flytta stugan eller begära bygglov). Du får det mycket enklare om förra ägaren kommer ihåg att stugan är mer än 10 år, och grannen inte har något som kan motbevisa det.
tack! Nu blev jag klokare och känner att jag inte behöver oroa mig mer.
Jag ska kolla med förra ägarn då vi har en rätt god kontakt
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Tazken92 Tazken92 skrev:
Hur hittar man det?
Jag ägde bodde inte här då när han grävde ur utan det skedde under förra ägarna tid.
Vad är 3:3 JB?
Kommunen kan hjälpa dig, det heter lite olika i olika kommuner, men byggnadskontor eller liknande heter det ofta. Kommunerna har ofta väldigt mycket bra info på sina hemsidor också, men samma sak gäller där – de kallar det lite olika.

Jag tolkade det dock som att det var nygrävt, är även det här 6+ år sen skulle jag nog låta det vara om marken är stabil. Du köpte det ju trots allt med grävningen gjord.

JB är jordabalken. Jag skrev ut kapitel, paragraf och lagnamnet samt länkade till det i ett tidigare inlägg så kortade ner det lite nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi kan strunta i vad grannen gör på sin tomt.
Stugan går vad jag förstår in under friggebodsreglerna. Då krävs inget bygglov.
En stuga som står när man köper en fastighet kan man förutsätta att det finns acceptans från grannen för. Speciellt om inte grannen säger något på flera år. Så jag kan inte tänka mig att grannen kan komma med något nu för att den ändrat sig.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.