Hej! Mina föräldrar ska måla om sina lador. De säger att fasaden måste sopas med piasavakvast först. Jag sopar tills det slutar damma. Det tar fruktansvärd tid och är väldigt ansträngande. Men de insisterar på att det behövs.

Nu funderar jag på om andra gör likadant. Om det verkligen behövs. I så fall tänkte jag göra en jigg med en roterande borste som gör jobbet automatiskt.

Mina föräldrar kan vara lite pedantiska ibland, så jag undrar om det är ett verkligt problem eller ett som de har skapat.
 
engs
9 OBWN94 skrev:
Nu funderar jag på om andra gör likadant. Om det verkligen behövs. I så fall tänkte jag göra en jigg med en roterande borste som gör jobbet automatiskt.
Låter som du önskar tillverka en "FARTOOLS REX 120C". Jag använde en sådan för att få i princip helt trärent på slamfärg, men det var väldigt eftersatt så ville få bort så mycket som möjligt.
Det är en tung maskin så rätt så belastande för axlar och så, särskilt när man jobbar ovanför huvudet. Att köra med den på lador, flera stycken, tror jag inte jag skulle ge mig på.

Nylonborst (hårda grova strån om det finns flera varianter) funkade bäst för mig, dvs utan att ta för mycket trä. Men de är rätt dyra, då de slits, dvs själva borsten. Maskinen kan man hitta kit för rel. små pengar.
 
Redigerat:
Om du inte har det skaffa en piasavakvast i stål, det funkar utmärkt, det behöver inte vara pedantisk rent, men krackeleringar, flagor och bös ska bort, dammet som blir kvar jobbar man ändå in i färgen.
Annars fungerar tryckluft bra för dammet om man har en vettig maskin.
Roterande verktyg skulle jag inte använda allt jobb ska göras i fiberriktningen inte tvärs.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Roterande verktyg skulle jag inte använda allt jobb ska göras i fiberriktningen inte tvärs.
Borsten roterar i fiberiktningen. Hittade en video där jag provkör ett provisoriskt borsthuvud:


Sedan skulle borsthuvudet glida på två räls längs väggen. Och så flyttar jag rälsen allt eftersom.

Men då håller alltså proffsen och alla på och borstar? Låter som att det kan vara värt att göra färdigt jiggen då.
 

Bästa svaret

9 OBWN94 skrev:
Borsten roterar i fiberiktningen. Hittade en video där jag provkör ett provisoriskt borsthuvud:

[media]
Sedan skulle borsthuvudet glida på två räls längs väggen. Och så flyttar jag rälsen allt eftersom.

Men då håller alltså proffsen och alla på och borstar? Låter som att det kan vara värt att göra färdigt jiggen då.
Jag är rätt säker på att min stålpiasava spöar den där borsten 7 dar i veckan.
Du får ett helt annat tryck mot underlaget med den och det går även fortare.
 
Jag borstar normalt inte, bara nertill där hästarna skvätt upp lera och dynga som fastnat på väggen...
Spindelväv, damm, mögel och alger målar jag bara över. Förmodligen kommer mögel och alger tillbaka relativt snabbt, men det gör det ändå på de ställen där de trivs.

Personligen tycker jag att man kan prioritera lite olika mellan bostadshus och ekonomibyggnader. Nu har vi en gård på landet utom synhåll från nosiga grannar så jag gör det enklast möjligt för mig även på bostadshuset.

Det är ju en av poängerna med slamfärg och tjärfärg, minsta möjliga runtomkringarbete, bara att måla när det behövs.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.