Hej!

Jag och sambon håller på att hel renovera ett hus från 1947.
Vi har rivit bort plastmattan som satt i köket och jag har fått till mig i efterhand att det kan finnas asbest i limmet som användes. Nu är det mycket spackel damm på golvet men att dömma från bilderna (kanske inte det lättaste..) men skulle ni tro att detta är typiskt "asbest-lim"?

Om ja, hur går man tillväga för att ta bort allt på säkrats sätt? Min tanke var att slipa golvet

Slitet trägolv med synliga märken och repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv under renovering, kablar, spånskivor, byggdamm och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Här är en äldre bild från när vi hade tagit bort mattan, det ser väldigt mörkt ut, är det tydlig svartlim/asbest?
Hörna av ett rum, träväggar, kost, ruffigt golv, städutrustning, övergång av material, inomhus, renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går inte att avgöra på färgen.
Lämna ett prov kostar 500kr och uppåt.
 
Det går inte att se från en bild. Det är inte allt svartlim som innehåller asbest.Tydligen tillsattes asbest av den lokale hantverkaren efter tycke. Jag vet inte vad det är för egenskap man ville få fram med asbesttillsatsen.

Måste du ta bort limmet? Det gör ingen skada där det sitter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det går inte att se från en bild. Det är inte allt svartlim som innehåller asbest.Tydligen tillsattes asbest av den lokale hantverkaren efter tycke. Jag vet inte vad det är för egenskap man ville få fram med asbesttillsatsen.

Måste du ta bort limmet? Det gör ingen skada där det sitter.
Vi hade velat ha kvar det gamla golvet,bara slipa o ny färg. Men man blev nojjig när asbest kom på tal
 
Ta ett prov för 350:- + moms så vet du sedan om det innehåller asbest.
https://evema.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.