Min granne har börjat härja om en gäststuga som står ett par meter från tomtgränsen. Till saken hör att det var han själv som ställde dit det åt den förra ägarn som bodde här innan vi köpte huset. På motsatt sida är ett tillhörande trall runt.
Har jag skyldighet att behöva flytta på alltihop? Han har dessutom grävt ur sin egna tomt ca 1,5-2 meter precis vid tomtgränsen, men har själv ingen aning om vart tomtgränsen går.
 
  • Gilla
Jjjonas5420 och 1 till
  • Laddar…
Hur länge har den stått där?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Om gränsen för er är otydlig så finns det ju olika sätt att få hjälp att komma tillrätta med det.
Man kan göra en gränsutvisning, särskild gränsutvisning eller fastighetsbestämmelse.

Tusenlapparna springer dock snabbt iväg om ärendet är komplicerat, och båda fastigheterna kan vara tvungen att betala.

Läs exemplen i länken nedan:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...ter-kring-fastighet/Sarskild-gransutmarkning/

Så det kan ju både vara en idé att ifrågasätta grannens behov av att exploatera precis vid den eventuella tomtgränsen. Även att göra en hel del research själv i alla papper/kartor från Lantmäteriet och se om det är möjligt att själv mäta sig fram till var gränsen faktiskt går, med hjälp av andra gränsmarkeringar och beskrivningar.
 
  • Gilla
Annelundarn och 3 till
  • Laddar…
Vad har ditt svar med TS fråga att göra?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Tazken92 Tazken92 skrev:
Min granne har börjat härja om en gäststuga som står ett par meter från tomtgränsen. Till saken hör att det var han själv som ställde dit det åt den förra ägarn som bodde här innan vi köpte huset. På motsatt sida är ett tillhörande trall runt.
Har jag skyldighet att behöva flytta på alltihop? Han har dessutom grävt ur sin egna tomt ca 1,5-2 meter precis vid tomtgränsen, men har själv ingen aning om vart tomtgränsen går.
Finns bygglov ? Kan förra ägaren bekräfta att grannen ställt dit den? Finns någon överenskommelse (muntlig eller skriftlig) mellan förra ägaren och grannen? Vad ska grannen bygga så nära tomtgränsen ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns bygglov ? Kan förra ägaren bekräfta att grannen ställt dit den? Finns någon överenskommelse (muntlig eller skriftlig) mellan förra ägaren och grannen? Vad ska grannen bygga så nära tomtgränsen ?

Förra ägarn kan bekräfta att grannen har ställt dit den. Vet inget mer än så tyvärr.
Grannen ska inte bygga något, han gnäller på alla grannar runtomkring om gränser.
Nu senast var han i grannens paddock och mätte, för ett par veckor sedan var han o grävde i grannens hästhage för han trodde hästgrannen hade grävt ned sin jordkabel för nära gränsen.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Thomas Buskhagen och 10 till
  • Laddar…
Ring kommunen anonymt och undersök om bygglov finns för byggnaden och försök ha så lite kontakt som möjligt med grannen om han är en dryg person. Spela in samtal i smyg om han börjar leva rövare, kan vara bra att ha.
 
  • Gilla
TommyFIN och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur länge har den stått där?

Osäker på hur länge sen har stått här, jag har ägt fastigheten i 6 år och förra ägarn innan mig i ca 10 år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H
Tazken92 Tazken92 skrev:
Min granne har börjat härja om en gäststuga som står ett par meter från tomtgränsen. Till saken hör att det var han själv som ställde dit det åt den förra ägarn som bodde här innan vi köpte huset. På motsatt sida är ett tillhörande trall runt.
Har jag skyldighet att behöva flytta på alltihop? Han har dessutom grävt ur sin egna tomt ca 1,5-2 meter precis vid tomtgränsen, men har själv ingen aning om vart tomtgränsen går.
Tazken92 Tazken92 skrev:
Min granne har börjat härja om en gäststuga som står ett par meter från tomtgränsen. Till saken hör att det var han själv som ställde dit det åt den förra ägarn som bodde här innan vi köpte huset. På motsatt sida är ett tillhörande trall runt.
Har jag skyldighet att behöva flytta på alltihop? Han har dessutom grävt ur sin egna tomt ca 1,5-2 meter precis vid tomtgränsen, men har själv ingen aning om vart tomtgränsen går.
Prata med kommunen om de har en detaljplan, har det stått där i 16 år så tror jag att grannen inte kan göra något, prata med kommunen. Du kan även få gratis juridisk hjälp av villaägarna om du är medlem. Det kostar några hundralappar per år att vara medlem.
Lantmäteriet har förmodligen kartor på var gränserna går och som nämnts tidigare kan Lantmäteriet komma ut och mäta in tomtgränserna men det kostar ju en del.
Kommunen känner förmodligen till din granne, inte omöjligt att grannen har ringt till kommunen ett antal gånger.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 4 till
  • Laddar…
Men stugan står på din sida om gränsen? Vad försöker han uppnå, vad är hans argument för att den ska flyttas?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Men stugan står på din sida om gränsen? Vad försöker han uppnå, vad är hans argument för att den ska flyttas?
ja den står på min tomt. Vet inte om man kan kalla det gäststuga, mer en inredd lekstuga.
Han har själv ingen aning om vart gränserna går men klaga på alla andra runtomkring kan han göra. Ena grannen tröttnade sådant så han flyttade sitt staket och gav honom mer utrymme
 
  • Wow
Thomas Buskhagen och 5 till
  • Laddar…
Men han hävdar att den står på hans tomt?
Gå ihop med grannarna, få alla hans gränser utmarkerade ordentligt. Han kommer aldrig sluta om ni ger efter.
 
  • Gilla
TommyFIN och 10 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Men han hävdar att den står på hans tomt?
Gå ihop med grannarna, få alla hans gränser utmarkerade ordentligt. Han kommer aldrig sluta om ni ger efter.

Ne men han hävdar att skjulet står för nära tomtgränsen. Jag hade kunnat köpa det om jag själv hade satt upp det och om man är överens om vart gränsen är, men jag vet inte vart gränsen är, han vet inte vart gränsen är, men han hävdar bestämt att den flyttas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tazken92 Tazken92 skrev:
Ne men han hävdar att skjulet står för nära tomtgränsen. Jag hade kunnat köpa det om jag själv hade satt upp det och om man är överens om vart gränsen är, men jag vet inte vart gränsen är, han vet inte vart gränsen är, men han hävdar bestämt att den flyttas.
Ignorera honom, säg bara att den står på er tomt, punkt! Om den inte är bygglovspliktig är det hur lugnt som helst.
 
  • Gilla
TommyFIN och 20 till
  • Laddar…
Hävda att den såvitt du vet är placerad där med hans samtycke och att han tyvärr inte har möjlighet att dra tillbaka det såhär långt efteråt.

Att han sänkt marken på sin fastighet skulle oroa mig mer. Om det är nära gränsen är det av stor vikt att se till att så sker på rätt sätt och att man tydliggör vem som ansvarar för att din fastighets jord inte erodera ner på hans.

Att sänka markytan med mer än en halvmeter kräver därtill marklov (som alltså i princip är detsamma som bygglov, men utan byggnad).
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.