Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Hur tänker man när man hoppar in i en diskussion utan att ha läst något av de 312 föregående inläggen? :seenoevil:

Nivån på detta forum har blivit otroligt låg med åren.
Det är inte forumet som felar, det är kromosomerna hos folket!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är inte forumet som felar, det är kromosomerna hos folket!
Ja det finns en hel del trasiga DNA-stegar.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
J JAJansson skrev:
Schuko kontakten är inte avsedd för att leverera stora effekt kontinuerligt.
Så du menar att ett schukouttag inte är konstruerat att leverera 10A kontinuerlig?
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Det har blivit mycket fokus på vad schuko kontakten klarar, att den kan vara sliten osv.

Jag tror de flesta kritiker har resignerat från att fokusera på den enorma belastningen när de insett att jag endast laddar med 8a, jag har dessutom laddklumpen upphängd, precis enligt ESVs rekommendation.

Men fastighetsägaren var ju orolig för varmgång i centralen, inte i uttaget.

Kan vi möjligtvis närma oss kärnan att fastighetsägaren helt enkelt inte underhållit anläggningen han är ansvarig för iom att han är orolig för varmgång av ett enstaka uttag med halva dess märkeffekt?

Kan det vara så att det är fastighetsägaren som är en snål fan och inte idioten som följt de rekommendationer ESV lämnat kring laddning i shuko?
Det kan vara så att di träffat en normal fastighetsägare. Med normala kunskaper om. el.
Men om di
ARJU ARJU skrev:
Det har blivit mycket fokus på vad schuko kontakten klarar, att den kan vara sliten osv.

Jag tror de flesta kritiker har resignerat från att fokusera på den enorma belastningen när de insett att jag endast laddar med 8a, jag har dessutom laddklumpen upphängd, precis enligt ESVs rekommendation.

Men fastighetsägaren var ju orolig för varmgång i centralen, inte i uttaget.

Kan vi möjligtvis närma oss kärnan att fastighetsägaren helt enkelt inte underhållit anläggningen han är ansvarig för iom att han är orolig för varmgång av ett enstaka uttag med halva dess märkeffekt?

Kan det vara så att det är fastighetsägaren som är en snål fan och inte idioten som följt de rekommendationer ESV lämnat kring laddning i shuko?
Problemet med att uttaget kan bli farligt har ingenting med hur resten av anläggningen ser ut. Han har kanske läst esv rapport och ser att någon laddar sin bil.
Att man inte bara slänger ditt massa laddstolpar är inte så konstigt det kostar en hel del pengar. Man får vara lite försiktig som fastighetsägare. Framförallt när vi har en lågkonjunktur.
Försök och tänk lite positivt
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är inte forumet som felar, det är kromosomerna hos folket!
Det är många i den här tråden som bär ansvar för stämningen är som den är
Du och jag bär ett stort ansvar. ;) fram tills vi valde gräva ner strids yxan.

Men det har varit väldigt tråkig ton.
Från anna håll och kanter där även ts haft en tråkig inställning. :D
Det var en som faktiskt tog priset i otrevligheter.



Jag undrar hur tråden hade utvecklats om man lagt den på elsidan.
Att diskutera schuko passa bättre där egentligen... För min så finns det folk jag jar förtroende när det gäller el.
Många där är väldigt kunniga
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag undrar hur tråden hade utvecklats om man lagt den på elsidan.
Att diskutera schuko passa bättre där egentligen... För min så finns det folk jag jar förtroende när det gäller el.
Många där är väldigt kunniga
Varför diskuteras schuko över huvud taget i tråden? TS laddar med 8 A och fastighetsägaren är orolig för överbelastning i elcentralen. Vart kommer stickproppen in i bilden?
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det kan vara så att di träffat en normal fastighetsägare. Med normala kunskaper om. el.
Men om di

Problemet med att uttaget kan bli farligt har ingenting med hur resten av anläggningen ser ut. Han har kanske läst esv rapport och ser att någon laddar sin bil.
Att man inte bara slänger ditt massa laddstolpar är inte så konstigt det kostar en hel del pengar. Man får vara lite försiktig som fastighetsägare. Framförallt när vi har en lågkonjunktur.
Försök och tänk lite positivt
Enligt TS så är fastighetsägaren rädd för skador i gruppcentralen, alltså inget med själva schukouttaget.

Om det blir skador i gruppcentralen så är antagligen matande säkringar för kraftfulla för gruppcentralen eller så är gruppcentralen dåligt underhållen.
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är många i den här tråden som bär ansvar för stämningen är som den är
Du och jag bär ett stort ansvar. ;) fram tills vi valde gräva ner strids yxan.

Men det har varit väldigt tråkig ton.
Från anna håll och kanter där även ts haft en tråkig inställning. :D
Det var en som faktiskt tog priset i otrevligheter.



Jag undrar hur tråden hade utvecklats om man lagt den på elsidan.
Att diskutera schuko passa bättre där egentligen... För min så finns det folk jag jar förtroende när det gäller el.
Många där är väldigt kunniga
Det är inte bara tråkiga toner, det är okunskap och att folk inte kan läsa och förstå innan de postar sina inlägg. Då får man tåla att bli tillrättavisad.
 
  • Gilla
ARJU och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Enligt TS så är fastighetsägaren rädd för skador i gruppcentralen, alltså inget med själva schukouttaget.

Om det blir skador i gruppcentralen så är antagligen matande säkringar för kraftfulla för gruppcentralen eller så är gruppcentralen dåligt underhållen.
Är det fel att fastighetsägaren är rädd? han kan ha läst esv rapport och vet att dessa uttag har suttit där i många år.
Jag tycker inte vi ska klanka ner så mycket ändå. TS visste inte heller. Men valde att försöka få reda på vad som gäller.

Värmen är boven i det hela. Även om du bara laddar med kanske 6A så blir varmt. dock inte jättevarmt. Men det sliter på ett uttag. Om man då laddar med 8A så blir det varmare.teoretiskt kan kabeln som matar uttaget bli varmt. Och kan då orsaka varmgång i elcentralen. Detta är bara i teorin. För i praktiken så svalnar kabeln redan i stolpen. Om inte annat så varje meter under mark göra att värmen försvinner.

Däremot så misstänker jag att det uttag som används är ganska slitet. vilket är en risk. Nu fanns den en termometer i stickkontakten enligt ts. Det minskar risken ordentligt för ordentlig varmgång.
För Ts vore det inte så kul om uttaget började smälta. Då tänker jag på att laddkabeln kan skadas framförallt. Och inte på fastighetsägaren. Han kanske får mer bråttom att installera laddstolpar då
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är inte bara tråkiga toner, det är okunskap och att folk inte kan läsa och förstå innan de postar sina inlägg. Då får man tåla att bli tillrättavisad.
Vi gjort vårt för att få tråden tråkig:rofl: Vi har kämpat! :p
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför diskuteras schuko över huvud taget i tråden? TS laddar med 8 A och fastighetsägaren är orolig för överbelastning i elcentralen. Vart kommer stickproppen in i bilden?
Därför att varje motorvärme uttag är schuko, det är alltså en väldigt väsentlig del av det hela.
Stickproppen? Det är väl den som är roten till allt det onda? Om vi inte hade haft stickproppen hade inte gått att koppla in laddaren :rofl:;)
 
Nicke Nyfiken
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är många i den här tråden som bär ansvar för stämningen är som den är

Men det har varit väldigt tråkig ton.
Från anna håll och kanter där även ts haft en tråkig inställning. :D
Det är skrattretande att du har mage att klaga på stämningen, tråkig ton och inställning i tråden.

Om vi börjar med ditt allra första inlägg i denna tråd så ser vi tydligt var skon klämmer.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför ska det vara så självklart att få ladda sin elbil på jobbet?

Var det lika självklart när du hade en bensinbil att få tanka på jobbets bekostnad?

Varför ska det då vara självklart att få ladda sin elbil?

Det är skrämmande hur elbilsägare beter sig. Bara för att de kör elbil.

Sen borde väl även du veta att elen är väldigt dyr just nu.

Om du nu har räckvidds problem så är det ditt ansvar. Inte din arbetsgivare eller fastighetsägare.
Inga av dina frågor är relevanta för tråden.

Det är uppenbart att ditt genuina elbilshat och avundsjuka (som du visat prov på i många olika trådar) genomsyrar dina inlägg.

Ingenstans framkommer det att TS laddar gratis. Du bara förutsätter det och blir upprörd och ställer en massa irrelevanta frågor på ett otrevligt sätt, och som inte har ett dugg med ämnet att göra.

Och sedan bara accelererar det.

Hade du hållt dig till ämnet i tråden istället för att hitta på helt egna, så hade det garanterat varit en bättre stämning.
 
  • Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är det fel att fastighetsägaren är rädd? han kan ha läst esv rapport och vet att dessa uttag har suttit där i många år.
Jag tycker inte vi ska klanka ner så mycket ändå. TS visste inte heller. Men valde att försöka få reda på vad som gäller.

Värmen är boven i det hela. Även om du bara laddar med kanske 6A så blir varmt. dock inte jättevarmt. Men det sliter på ett uttag. Om man då laddar med 8A så blir det varmare.teoretiskt kan kabeln som matar uttaget bli varmt. Och kan då orsaka varmgång i elcentralen. Detta är bara i teorin. För i praktiken så svalnar kabeln redan i stolpen. Om inte annat så varje meter under mark göra att värmen försvinner.

Däremot så misstänker jag att det uttag som används är ganska slitet. vilket är en risk. Nu fanns den en termometer i stickkontakten enligt ts. Det minskar risken ordentligt för ordentlig varmgång.
För Ts vore det inte så kul om uttaget började smälta. Då tänker jag på att laddkabeln kan skadas framförallt. Och inte på fastighetsägaren. Han kanske får mer bråttom att installera laddstolpar då
Om fastighetsägaren är rädd för varmgång i gruppcentralen så har fastighetsägaren inte underhållit elanläggningen/gruppcentralen på rätt sätt.

Varje utgående grupp ska kunna belastas upp till gruppsäkringens storlek kontinuerligt dygn efter dygn utan att det ska finnas risk för någon skada i gruppcentralen.

Själva gruppcentralen ska kunna belastas med matande säkrings storlek kontinuerligt dygn efter dygn utan att det ska finnas risk för någon skada i gruppcentralen eller matande delar.

Kan man inte det så är anläggningen antingen feldimensionerad eller dåligt underhållen.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om fastighetsägaren är rädd för varmgång i gruppcentralen så har fastighetsägaren inte underhållit elanläggningen/gruppcentralen på rätt sätt.

Varje utgående grupp ska kunna belastas upp till gruppsäkringens storlek kontinuerligt dygn efter dygn utan att det ska finnas risk för någon skada i gruppcentralen.

Själva gruppcentralen ska kunna belastas med matande säkrings storlek kontinuerligt dygn efter dygn utan att det ska finnas risk för någon skada i gruppcentralen eller matande delar.

Kan man inte det så är anläggningen antingen feldimensionerad eller dåligt underhållen.
Har du källa på detta? :crysmile:
 
H HenrikHuslöse skrev:
Har du källa på detta? :crysmile:
Bl.a. tidigare "Blå boken"/Starkströmföreskrifterna, numera SS 436 40 00.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.