mino skrev:
Va, och vi som har glatt oss åt var alldeles egen ägandes ek vid nyinförskaffade huset! ;-)
Ek är jätte bra löv att täcka känsliga växter med!! De håller sig torra fina...

+UTSIKTEN, tröttnar man aldrig på! I synnerhet om det är på en höjd med utsträckt vidd och över en sjö!
+Täljstenskaminen
+ Granitbänkskivan

- finns inget med huset... skulle varit å bygga större hus med ett par rum till... mer enskilt läge, fast det skulle ändå inte funka med min verksamhet...
 
Nu blir det till att lista en massa saker ser jag...:)

+ sidan innehåller följande

Gott om utrymme, säkert 1000 kvm under tak varav 250 boyta
Sidoinkomster på uthyrning av extrahus på sommaren till rika tyskar och inhysning av husvagnar vintertid. Efter att skattmasen tagit sin del så blir det ungefär 60-70.000 kvar. Bor med andra ord gratis.

Alla kakelugnar, bergslagskaminen stämplad med år 1808 är mysig att sitta bredvid och surfa trådlöst. Nytt möter gammalt.

Superbra grannar till skillnad mot idioterna vi bodde jämte tidigare. Dessutom är det bäst att de fortsätter vara snälla för annars stänger jag av vattnet åt dem eftersom de köper vatten från min brunn. Utan servitut...:)

Sen sjöutsikt, fiskerätt, kräftor och annat gör inte saken sämre. Men det bästa är kakelugnen i min femåriga dotters rum, hon ställer sig på morgonen och kramar om den då fortfarande varma ugnen och talar om för den att hon älskar den.

Detta är livskvalité för en spottstyver mot vad ett boende i storstad kostar, köper väl en tvåa i Bromma för samma peng...:)

Stockholm finns 1.5 timmar bort om man mot förmodan vill dit.....

Minussidan....lite mycket gräsmatta att klippa och en massa meter uppfart att skotta men det blir lätt en plussida när man får en trädgårdstraktor! ( någon som vill sälja en? )

www.viksbergsgard.se
 
Får inte mitt hus förrän om två veckor, men har:

+ BASTUN var klar innan midsommar!

- tomten ser ut som en krigszon....
 
Håller tråden på att spåra ur?
Observera att jag är nyfiken på sånt som betraktas som LYX men som inte känns så lyxigt trots allt när man väl har det.
Åter till ordningen, tack! :)
 
Från början handlade tråden om vilken sorts lyx man uppskattade och vilken sorts lyx man kände var onödig. Sedan har den visst börjat handla om vad man tycker är bra eller dåligt med sitt hus (också en intressant frågeställning), men ifall ni undrar så svarar jag på ursprungsfrågan, och utgår alltså inte helt från mitt eget hus, och svarar inte på vad jag tycker är bra eller dåligt generellt, utan bara vad gäller det jag anser kunna klassas som lyx.

Boende-lyx jag uppskattar:

Stora utrymmen att röra sig på - ute och inne.

Utsikt - himla skönt att ta en paus i jobbandet med att stå och titta på sjöfåglar i kikaren. Rogivande och avstressande.

"Absolut" tystnad (jag övernattar en gång i veckan i ett högljutt område i Stockholm och det är så himla skönt att komma hem till byn och tystnaden).

Inomhuspool (jag badar mycket, men tyvärr är det ju så opraktiskt med inomhuspool, så det har vi ingen).

Boende-lyx som för mig (just nu) känns onödig:

Torn (men det är ofta fint)

Nya antik-behandlade golv

TV på kylskåpet
 
mino skrev:
Håller tråden på att spåra ur?
Observera att jag är nyfiken på sånt som betraktas som LYX men som inte känns så lyxigt trots allt när man väl har det.
Åter till ordningen, tack! :)
Jag förstår vad du menar, men läs de husbeskrivande skribenternas inlägg som att man skall undvika standardutformade kataloghus på minimala tomter med utsikt över grannens uteplats, en annan grannes carport den tredje grannens kompost.

Fundera mer äver husets utformning och storlek, tomten, planlösningen och hur det fungerar med hur man vill bo, hellre än vilka knoppar man skall ha i det svindyra köket. Fundera mer över hur stort sovrum du vill ha, än om du skall välja tapeter för 2800kr/rullen eller snåla lite med dem för 1600kr/rullen.

Rymd är lyx idag och jag tror att många lockas att fokusera fel. I avdelningen för planlösningar ser man rätt ofta människor rita hus med sovrum på 7-8 kvadratmeter. Det är ungefär samma storlek som en häktescell... Motiveringen är ofta att man inte har råd med större hus. Men, man har råd med tillval för rätt många hundratusen i det där lilla trånga huset. De skulle jag hellre lägga på att bygga 20 kvadratmeter till.

Tråden visar ju att vi uppenbarligen är några stycken som uppskattar något helt annat än dagens nybyggda hus.
 
Joo du kan ha rätt, men att bygga ett par rum (20kvm) till som jag önskat hade nog kostat mer än 14.000 som bänkskivan kostade, för Tulikivin kostade nada. Utsikten kan inte tummas på. Dessa ett-två NU önskade extrarum får vi snart ändå när sonen flyttar om 1 år o dottern drar väl om ca 3...
Sedan kan jag hålla med om att fläska på det gör nog folk våldsamt i sina hus och sedan finns inget kvar till t.ex. större rum eller tomt som då får ta flera år att göra i ordning... prioriteringarna är konstiga....

Som sagt nu är tråden ute å far igen.....
 
För mig som har bott ett tag i Stockholm är en annan typ av lyx att ha nära till jobbet.
Just nu har jag 3 min promenad och det är otroligt lyxigt. Denna lyx får man ju tyvärr sällan i ett hus.
 
ja nära till saker och ting är en lyx som inte ska underskattas

intressant nog har de dyraste områdena i sthlm ganska usel kollektivtrafik.
 
ja, och det är för att de är så fiiiiiina att de i alla fall inte skulle åka med kollektivtrafik även om den fanns. De måste ju ha någon nytta av alla sina dyra bilar också. Och i stan, vid jobbet, har de naturligtvis ett garage till bilen, så det är inget problem i den änden heller. :cool:
 
W
pinebar skrev:
ja, och det är för att de är så fiiiiiina att de i alla fall inte skulle åka med kollektivtrafik även om den fanns. De måste ju ha någon nytta av alla sina dyra bilar också. Och i stan, vid jobbet, har de naturligtvis ett garage till bilen, så det är inget problem i den änden heller. :cool:
Kom att tänka på Nanne Grönvall, Jag e så avundsjuk, jag e så avundsjuk ;)
 
Avundsjuk - ja, visst vore det härligt att få sitta i bilkö och skita ner i stället för att sitta i tunnelbanan och titta på brudar.
Okej då...STÅ i tunnelbanan...men i alla fall!
 
Vi ska till och flytta till nytt hus (från -75 orginalskick).....
Lyx som jag trodde jag skulle uppskatta när vi flyttade till vårt nuvarande lilla drömtorp. var :
-avskildhet (det enda jag gör är att åka bil hela tiden, gått upp 10 kilo sambon bara 8?!!), vår dotter har ingen o leka med.
-underbara stora lövträd (minst 20-30 lövsäckar varje höst, några färre till våren). stor härlig tomt?!!!.

Vårt nya hus
min man kan cykla till jobbet jag kan åka kommunalt, kan gå till apotek bvc mm.
tomten liten och lättskött.
garage integrerat i huset.
yta 176kvm istället för 50. Stor hall underbart när vi ska få tillökning.
nära till dagmamma och dotterns kompisar.
Våra kompisar som inte har bil kan komma och hälsa på...........
Vi klara oss på en bil, mindre tid, pengar för reparationer bes. osv.


Ja våra proriteringar har verkligen förändrats, vi vill ha det enkelt och lättskött så vi har tid och ork till annat, som att umgås..............
 
det blev fel...............
 
Lyx för mig är att köra in på gatan där vi bor och se vårat hus dyka upp, och få den där överväldigande känslan i hela kroppen man blir bara så lycklig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.