Hej!
Vi är i tankar att bygga nytt, har nu landat i en sista planlösning där vi vägt för och nackdelar mot andra.

Egna tankar jag har just nu är att förlänga huset någon meter eller två för att få in jackhängare vid entrén samt någon meter bredare.

Svartvit ritning av en våningsplanslayout med etiketterade rum och mått, inklusive sovrum och allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Johan Ask1 skrev:
Hej!
Vi är i tankar att bygga nytt, har nu landat i en sista planlösning där vi vägt för och nackdelar mot andra.

Egna tankar jag har just nu är att förlänga huset någon meter eller två för att få in jackhängare vid entrén samt någon meter bredare.

[bild]
För att kunna se helheten behöver vi se tomten och utsikt mm.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

BirgitS
Välkommen till forumet!

Siktlinjer, dvs. möjligheter att se rakt genom huset brukar vara något som arkitekter tänker mycket på. En sån siktlinje brukar man lägga så att man direkt när man kommer in genom ytterdörren kan se rakt genom huset och ut på andra sidan.

Det verkar inte finnas någon groventré och då bör ju hallen rymma alla skor och kläder, inkl. mössor och vantar, för en 4-personersfamilj och det brukar bli flera garderober.

Är det kontrollerat att badrummet till vänster uppfyller alla tillgänglighetskrav?

De två barnsovrummen verkar vara onödigt stora i och med att det finns ett allrum. Bäst är också om de är lika stora för att minska risken för avundsjukt gnäll.
Sovrum med fönster i söder och väster är ofta väldigt varma när det är läggdags.
Det brukar vara bra om arbetsrummet är tillräckligt stort för att även kunna fungera som gästrum eller barnsovrum.

Även föräldrasovrummet verkar onödigt stort.

I tvättstugan bör tvättmaskin och torktumlare stå bredvid varandra så att det är lätt att flytta tvätt från tvättmaskinen till tumlaren. Det ger dessutom en längre sammanhållen arbetsyta. Normalt har man förutom tvätt och tork även städskåp, värmepump, ventilationsaggregat, golvvärmefördelare, vattenfördelare, mediacentral i tvättstugan om det inte finns ett separat teknikrum.

Rita in inredningen i klädkammaren (60 cm djup för hängande kläder) för att säkerställa att två personer kan röra sig där inne samtidigt.

Det brukar rekommenderas att man inte har sängen så att dörren är på samma vägg som sänggaveln utan att man lätt kan se vem som kommer in.

Man brukar rekommendera att arbetsytan mellan diskhon och hällen är 80-120 cm för att allt som behövs vid matlagningen ska få plats. För en familj tycker jag att 80 cm är för lite. Matbordet verkar vara onödigt långt bort (det är jobbigt att gå några extra steg när bord ska dukas).

En altandörr bör vara lättåtkomlig vilket det inte är om soffan delvis täcker öppningen. En altandörr i allrummet känns onödigt när den i köket är så nära, den dörren kommer bara att göra allrummet svårmöblerat när det är så smalt.

Det blir ofta lite billigare att bygga om man tar hänsyn till regelavståndet 60 cm.
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
Arkitektonisk ritning, planlösning, bostad, rumsetiketter, möbleringssymboler, modern layout, entré, vardagsrum, kök, badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då kanske denna planlösning är bättre.
 
Har ni köpt tomt redan?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni köpt tomt redan?
Nej det har vi inte, tomten kommer bli i skogsområde med möjlighet till eventuellt lite vattenutsikt.
 
Ok, om ni har en tomt i sikte och på väg att köpa går det ju bra att planera hustyp osv, annars skulle jag hitta en tomt innan jag väljer hustyp...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Bättre på många sätt :)

Men man bör inte ha toalettdörrar i kök, matplats eller vardagsrum pga. lukter och ljud från toaletten. Dessutom blir det då inte särskilt privat att gå på toa. Jag tycker också det är lite tråkigt att man inte ser ut när man står vid ytterdörren. Vad säger du om att byta plats på entré och arbetsrum samt ha badrumsdörren i entrén?

Komplettera gärna med fönster på gavelväggarna mitt för korridoren så att man får en lång siktlinje genom huset också.

Jag skulle föredra att ha ugn och mikro i andra änden av den köksväggen så att det går att övervaka vad som händer i dem samtidigt som man tillagar något på spisen.

Vad är det för fyrkanter på badrumsgolven?
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Fyrkanterna är takfönster som jag velar fam och tillbaka med.

Måste säga att allt du säger mycket klokt och jag uppskattar detta. Får ta och sätta mig i paint igen och klippa och klistra lite.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för fyrkanter på badrumsgolven?
Badrummen saknar ju fönster så jag gissar på takfönster. Intressant lösning, men jag har aldrig sett sådana badrum i verkligheten. Gissar att det kan kännas instängt, i alla fall vintertid om det ligger snö på dem.
 
BirgitS
J Johan Ask1 skrev:
Fyrkanterna är takfönster som jag velar fam och tillbaka med.
I stora badrummet skulle det nog gå att ha ett vanligt fönster eftersom det går att skjuta badkaret närmare dörren så att fönstret inte längre hamnar i plats för dusch eller bad.

Det kanske blir billigare om de flesta vattenanslutningarna i det badrummet finns på väggen mot tvättstugan (kortare rördragning). Med tanke på åt vilket håll tvättstugedörren öppnas kanske det skulle kännas naturligare om tvättmaskinen och allt annat är på högerväggen i stället (man ser dem då så fort man öppnar dörren). Kan vara bra att fundera på om badrumsdörren ska vara höger- eller vänsterhängd (varifrån kommer man oftast).

Mycket oanvänd golvyta i klädkammaren. Hur blir det om förvaringen är längs långväggarna i stället?
 
  • Gilla
Johan Fraxinus
  • Laddar…
De ja tänker på är tvätt/teknik oxå. Har en tendens att bli små när man klämmer in allt där.. De är ju kanske trevligt att kunna ha en tvättställning där? Slippa ha den i allmänna utrymmen. De va ett krav från min fru att tvättstugan inte skulle va liten. Nu blev ju kanske våran onödigt stor kan tyckas, 18m2 utan nån teknik. Allt de är i pannrum eller skafferi..
 
  • Gilla
Johan Fraxinus
  • Laddar…
Gillar alt 2 bättre, den känns "enklare" och mer harmonisk.

Men jag hade funderat på att antingen byta plats på lilla badrummet och arbetsrummet och haft ingången till badrummet från hallen istället. Alt ha dörren från klk istället om det stannar kvar på den platsen.

Sen hade jag minskat stora sovrummet något för att få ett lite större arbetsrum.

Men som flera säger, går ju inte att säga något egentligen innan det finns en tomt, tomtens läge och storlek och ev detaljplan styr till stor del vilken utformning på huset som blir bra.
 
  • Gilla
Johan Fraxinus
  • Laddar…
Arkitektonisk planritning av en byggnad med etiketterade rum som vardagsrum, kök, sovrum, badrum och allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En del justeringar gjorda, hade varit önskvärt i 3D dock. Finns det några enkla bra program?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
BirgitS
Där blev det lite förbättringar. Nu när högra badrummet blev av med sin separata dusch så är det inte säkert att du kan ha ett fönster ovanför badkaret. Kolla upp vad BKR skriver om dusch vid fönster. Men det är åtminstone en riskkonstruktion.
 
  • Gilla
Johan Fraxinus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.