Hej alla,

Jag har en gäststuga, byggd av knuttimrat timmer, som har fått invändigt mögel. (Huset har ingen invändig ellr utvändig isolering, bara "rena" timmerstockar). Analys har gett att det är mögelsporer och "mycel"

Jag inser att en del av problemet har varit otillräcklig ventilation, avser tillföra pax-fläkt i senare ombyggnad men min fråga till Er som kan mer än jag (inte så svårt) är. Vad gör jag nu?

Kan jag sanera/tvätta bort det synliga möglet? Med vad?
Planen är att måla huset invändigt. Tips på grundfärg som motverkar framtida mögelangrepp?
Tips på "inredningsfärg" som andas så att timrets goda egenskaper inte förstörs.

Många bra frågor och hoppas på tips;

MVH//Lars Rydén

Mögelpåväxt i hörnet av en knuttimrad timmervägg inuti en stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Invändigt synligt mögel på ytan av knuttimrade timmerstockar i en gäststuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Knuttimrat trä med synliga mögelangrepp på ytan av timmerstockarna invändigt i en gäststuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på mögeldrabbat timmer i en knuttimrad stuga, med mörka mögellinjer mellan stockarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borsta rent så gott det går att komma åt med diskborste, vatten och ngn droppe diskmedel.

Finns nog ingen grundfärg/färg som stoppar mögel, och finns det så är den färgen förmodligen hälsovådligare att måla med inomhus än vad ev mögel är.

Hade det fortfarande varit tillåtet med blyvitt pigment så hade det fungerat. Den enda färg som stoppar mögel annars är väl kalkning, men det fungerar inte så bra på trä inomhus, och är en blöt och slabbig tillställning vid ommålning.

Linoljefärg fungerar fint.
 
Det finns de på forumet som är bättre på timmer än jag (*host* @heimlaga *host*), men jag tror inte tvätt och målning råder bot på problemet. Det ser ut som om det kommer in regnvatten vid knutarna och transporteras inåt med kapillärkraft. Gissningsvis är inte stugan panelad på utsidan och saknar knutbrädor?
 
Ja det är nog troligt att det är pga dålig ventilation.
Var på ett bygge och i grannhuset så täppte nån smarting till all ventilation och slog på värmen... allt precis allt var svart efter en månad.
Tror dom fick slipa allt.

Målade ett hus invändigt men det var när det fanns "riktig" färg med lacknafta, snickarna var inte så imponerade...
 
Vi lutade och oljade ett hus invändigt också
 
Har själv en timmrad gäststuga. Som står ouppvärmd när den inte används.
Jag monterade en paxfläkt och en ventil på motsatt vägg för att få bättre luft när man vistas i stugan... Stängde ventilen för vintern och jag stängde av fläkten. På våren hade det bildats lite mögel i taket. Har ingen värme på när stugan inte nyttjas..

Nu stänger jag ventilen och tar bort paxfläkten samt pluggar hålet med en hopskrynklad trasa. Paxfläkten var inte tillräckligt tät...

Möglet har inte kommit tillbaka efter dessa åtgärder...

Så ventilation i ouppvärmd gäststuga fungerar inte hos mig...

När stugan värms upp så öppnar jag ventilen och startar fläkten...
 
Hej!
Sporer av svartmögel finns i allt timmer därför sprutar jag det, under timring med Biokleen alg & mögelttvätt bort proffs. Gör man inte detta utan behandlar timret utvändigt, så kommer svartmögel att växa mellan behandligen och timret. Har många gånger använt detta medel på tak, som har ändrat färg på grund av nerfall m.m.
man tar då bort mossan som sitter i nedre kanten av tegelpannorna, sån sprutar man taket med Biokleen alg & mögelttvätt bort proffs och använder sig av en pumpspruta. Ingen borstning behövs, bara spruta på takteglet.
Efter c:a 1 år är taket som nytt och håller så i många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.