Hej! Har en Gardena Sileno sen 2,3 år. Har funkat ok men nu har jag flyttat på den och lagt ut en helt ny slinga.

Den har varit ute och kört i år men idag slutade den. Roboten säger att de inte hittar slingan. Jag har lagt slingan ovan mark med spik så jag vet att den inte är trasig. Har också ett verktyg som jag har kollat slingan med och den säger ok.

Klipparen laddad i stationen, men när klipparen är utanför huset så är det ingen lampa som lyser. Det finns ju bevisligen ström till stationen, men vad tror vi detta kan vara? Någon som stött på detta?
 
Lite otydlig felbeskrivning.
För att säkerställa att klipparen tar laddning och att laddare/trafo är OK så aktivera en testmeny i klipparen genom att samtidigt trycka på höger och vänsterpil
Välj batterimeny och avläs laddströmmen (ström) när klipparen står i laddstationen. Vid tomt batteri ska strömmen ligga på ca 1500 mA.

Ang. slingan så resistansmät den för exakt besked att den är OK. R<20 ohm.

Tolkar din beskrivning som att felet uppstod efter att du hade flyttat på grejorna, störst sannolikhet är att det då har hänt något med grejorna, glapp eller felkopplingar.
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl
  • Laddar…
Ok! Batteriet kan jag kolla.

Hur mäter jag det andra? Multimeter? Tror jag har en men är inte så duktig på el och hur jag ska möta sånt.

E etompau skrev:
Lite otydlig felbeskrivning.
För att säkerställa att klipparen tar laddning och att laddare/trafo är OK så aktivera en testmeny i klipparen genom att samtidigt trycka på höger och vänsterpil
Välj batterimeny och avläs laddströmmen (ström) när klipparen står i laddstationen. Vid tomt batteri ska strömmen ligga på ca 1500 mA.

Ang. slingan så resistansmät den för exakt besked att den är OK. R<20 ohm.

Tolkar din beskrivning som att felet uppstod efter att du hade flyttat på grejorna, störst sannolikhet är att det då har hänt något med grejorna, glapp eller felkopplingar.
 
Johan Van Kuyl Johan Van Kuyl skrev:
Ok! Batteriet kan jag kolla.

Hur mäter jag det andra? Multimeter? Tror jag har en men är inte så duktig på el och hur jag ska möta sånt.
Illustration av multimeter som används för felsökning av gränskabel kopplat till en laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl
  • Laddar…
Hej, lyckades du hitta någon lösning på det här?

Jag har exakt samma fel fast med en Gardena R50li gräsklippare. Verkar vara något fel på laddstationen men den laddar som den ska.
 
S svaneman skrev:
Hej, lyckades du hitta någon lösning på det här?

Jag har exakt samma fel fast med en Gardena R50li gräsklippare. Verkar vara något fel på laddstationen men den laddar som den ska.
Vad har du gjort för felsökningar. Hur lyser dioden i laddstationen?
 
E etompau skrev:
Vad har du gjort för felsökningar. Hur lyser dioden i laddstationen?
Hej.
Lampan lyser inte överhuvudtaget oavsett om jag kopplar ur några av kablarna eller har alla inkopplade. Gräsklipparen laddar dock i laddstationen så det är inget fel på transformatorn. Jag tror kretskortet är trasigt.
 
S svaneman skrev:
Hej.
Lampan lyser inte överhuvudtaget oavsett om jag kopplar ur några av kablarna eller har alla inkopplade. Gräsklipparen laddar dock i laddstationen så det är inget fel på transformatorn. Jag tror kretskortet är trasigt.
OK, du ser på klipparen via batteriikon eller avläsning av laddström att den tar laddning på korrekt sätt?
 
E etompau skrev:
OK, du ser på klipparen via batteriikon eller avläsning av laddström att den tar laddning på korrekt sätt?
Jag har inte mätt det men klipparen piper till när jag för in den i laddstationen om strömmen är ansluten och displayen visar att den laddar. Det händer inte om jag drar ut strömkabeln till laddstationen.
 
E etompau skrev:
OK, du ser på klipparen via batteriikon eller avläsning av laddström att den tar laddning på korrekt sätt?
Jag bytte ut kretskortet och nu funkar allt igen. Inte förvånad att kretskortet går sönder när man såg hur exponerat och utsatt det var i konstruktionen. Helt täckt av tjockt, kletigt spindelnät dessutom. Får se hur länge det nya håller.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
S svaneman skrev:
Jag bytte ut kretskortet och nu funkar allt igen. Inte förvånad att kretskortet går sönder när man såg hur exponerat och utsatt det var i konstruktionen. Helt täckt av tjockt, kletigt spindelnät dessutom. Får se hur länge det nya håller.
Kretskortet ska vara lackat. Utan skyddslack så hade det inte stått pall någon längre tid i en fuktigt miljö.

Ta in grejorna vid höstavställning så skyddar du det mot regn och rusk under vintern.
 
E etompau skrev:
Kretskortet ska vara lackat. Utan skyddslack så hade det inte stått pall någon längre tid i en fuktigt miljö.

Ta in grejorna vid höstavställning så skyddar du det mot regn och rusk under vintern.
Jag tar in laddstation och klippare varje vinter.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.