76 978 läst · 799 svar
77k läst
799 svar
Fastighetsägaren rycker min laddkabel.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 653 inlägg
Ja vad pratar du om? Inte samma sak som Daniel109 iaf. Vore ju inte så lyckat att testa några individer i en producerad serie med en testström som är samma som produktens specade max ström.Bananskalare skrev:
Om produktionstest inte görs på de producerade serierna utan de görs endast för en CE-märkning på pre-series/prototyp så är marginalerna mellan specad maxström och testström ännu högre.
Medlem
· Uppland
· 1 638 inlägg
Nu handlade om en ren elbil med begränsad räckvidd, men eftersom du inte läst tråden så har du inte sett det.T Turbo_Tail skrev:
Dessa kilometer gör tydligen skillnad för TS om hen kommer hem eller inte.
Antag att batteriet får i sig 1.5kWh efter laddförluster per timme. Det ger alltså beroende på hastighet en extra räckvidd på 7-8 km för varje timme. Laddhybrider drar mer per km, men detta är tydligen en mindre elbil. Laddar bilen 8 timmar så blir det 12 kWh eller runt 6 mil extra räckvidd. Om vi antar 2 kr/kWh så motsvarar det inte ens en kopp kaffe på stan.
OT: Varför förmånsbeskattas inte kaffet på jobbet? Jag dricker tre koppar om dan till ett värde "på stan" om ca 100 kr, totalt alltså 2000 kr/månad. Det borde beskattas som löneförmån...
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
tyst nu... inte ge staten några nya ideerH HenrikHuslöse skrev:Nu handlade om en ren elbil med begränsad räckvidd, men eftersom du inte läst tråden så har du inte sett det.
Dessa kilometer gör tydligen skillnad för TS om hen kommer hem eller inte.
Antag att batteriet får i sig 1.5kWh efter laddförluster per timme. Det ger alltså beroende på hastighet en extra räckvidd på 7-8 km för varje timme. Laddhybrider drar mer per km, men detta är tydligen en mindre elbil. Laddar bilen 8 timmar så blir det 12 kWh eller runt 6 mil extra räckvidd. Om vi antar 2 kr/kWh så motsvarar det inte ens en kopp kaffe på stan.
OT: Varför förmånsbeskattas inte kaffet på jobbet? Jag dricker tre koppar om dan till ett värde "på stan" om ca 100 kr, totalt alltså 2000 kr/månad. Det borde beskattas som löneförmån...
Ibland gör det skillnad, ibland kvittar det.H HenrikHuslöse skrev:Nu handlade om en ren elbil med begränsad räckvidd, men eftersom du inte läst tråden så har du inte sett det.
Dessa kilometer gör tydligen skillnad för TS om hen kommer hem eller inte.
Antag att batteriet får i sig 1.5kWh efter laddförluster per timme. Det ger alltså beroende på hastighet en extra räckvidd på 7-8 km för varje timme. Laddhybrider drar mer per km, men detta är tydligen en mindre elbil. Laddar bilen 8 timmar så blir det 12 kWh eller runt 6 mil extra räckvidd. Om vi antar 2 kr/kWh så motsvarar det inte ens en kopp kaffe på stan.
OT: Varför förmånsbeskattas inte kaffet på jobbet? Jag dricker tre koppar om dan till ett värde "på stan" om ca 100 kr, totalt alltså 2000 kr/månad. Det borde beskattas som löneförmån...
Det är inte som att jag använder min arbetsplats som primär laddkälla, det gör jag hemma.
Hur min vardag ser ut med transport till och från arbetet, med skjutsning av ungar och byte mellan elbil och dieselhärke beroende på destination och nivå av laddning är en jäkligt ointressant kartläggning.
Det har blivit mycket fokus på vad schuko kontakten klarar, att den kan vara sliten osv.
Jag tror de flesta kritiker har resignerat från att fokusera på den enorma belastningen när de insett att jag endast laddar med 8a, jag har dessutom laddklumpen upphängd, precis enligt ESVs rekommendation.
Men fastighetsägaren var ju orolig för varmgång i centralen, inte i uttaget.
Kan vi möjligtvis närma oss kärnan att fastighetsägaren helt enkelt inte underhållit anläggningen han är ansvarig för iom att han är orolig för varmgång av ett enstaka uttag med halva dess märkeffekt?
Kan det vara så att det är fastighetsägaren som är en snål fan och inte idioten som följt de rekommendationer ESV lämnat kring laddning i shuko?
Jag tror de flesta kritiker har resignerat från att fokusera på den enorma belastningen när de insett att jag endast laddar med 8a, jag har dessutom laddklumpen upphängd, precis enligt ESVs rekommendation.
Men fastighetsägaren var ju orolig för varmgång i centralen, inte i uttaget.
Kan vi möjligtvis närma oss kärnan att fastighetsägaren helt enkelt inte underhållit anläggningen han är ansvarig för iom att han är orolig för varmgång av ett enstaka uttag med halva dess märkeffekt?
Kan det vara så att det är fastighetsägaren som är en snål fan och inte idioten som följt de rekommendationer ESV lämnat kring laddning i shuko?
Har du lov att ladda elbilen ? Schuko kontakten är inte avsedd för att leverera stora effekt kontinuerligt. Tror det står i anvisningarna till din laddare också om risken med detta. >Tyvärr många kontakter som smält ner och brunnit på grund av överbelastning. Tycke "Ägaren" gör rätt och du fel som inte kollar upp om det är ok att ladda elbilen i motorvärmare urtaget.ARJU skrev:Jag laddar i ett motorvärmar uttag på jobbet.
Laddstolpar är på gång men inte uppsatta ännu.
Jag känner inte till några specifika omständigheter kring detta i min arbetsplats hyresavtal.
Idag tittade fastighetsägaren förbi och informerade en kollega att hen ryckt kabeln då hen är rädd för varmgång.
Det rör sig om en metallstolpe med mark-kabel och min reseladdare på 8A.
Initialt ryckte jag på axlarna, men när jag ser att hen ryckt fel ände (schuko änden) blir jag lite irriterad, man har sannolikt orsakat mer skada genom att dra ur fel ände och orsakat en ljusbåge vilket gör mer skada på kontaktytorna än vad min lilla laddare med temperatursensor för att skydda mot varmgång kan orsaka.
Blir lite irriterad över att man överdriver riskerna med att ladda med reseladdare och via inkompetens orsakar skador.
Tänker jag rätt här eller är det jag som är idioten?
Besserwisser
· östergötland
· 1 955 inlägg
Läst mycket?J JAJansson skrev:Har du lov att ladda elbilen ? Schuko kontakten är inte avsedd för att leverera stora effekt kontinuerligt. Tror det står i anvisningarna till din laddare också om risken med detta. >Tyvärr många kontakter som smält ner och brunnit på grund av överbelastning. Tycke "Ägaren" gör rätt och du fel som inte kollar upp om det är ok att ladda elbilen i motorvärmare urtaget.
Han har lov av företaget som hyr....
Det här är ju ägaren som styr..
Dessutom temporärt eftersom laddstolpar är beställt....
Alternativet är snarare att man har kaffe kassa och kokar kaffet själv. Förmånen är således ganska liten.H HenrikHuslöse skrev:
Hur tänker man när man hoppar in i en diskussion utan att ha läst något av de 312 föregående inläggen?J JAJansson skrev:Har du lov att ladda elbilen ? Schuko kontakten är inte avsedd för att leverera stora effekt kontinuerligt. Tror det står i anvisningarna till din laddare också om risken med detta. >Tyvärr många kontakter som smält ner och brunnit på grund av överbelastning. Tycke "Ägaren" gör rätt och du fel som inte kollar upp om det är ok att ladda elbilen i motorvärmare urtaget.
Nivån på detta forum har blivit otroligt låg med åren.