Jag byter ut avloppsluftningen mot taket då den gamla rostat sönder och börjat läcka in vatten.
Jag köpte en https://www.bauhaus.se/avloppsluftare-svart-till-jonaker som passar i genomföringspannan jag hade sen tidigare.
Men flex röret är på tok för långt. Kapar jag det så blir jag av med fästet. Jag hittar inga andra med kortare slang heller, så vet inte alls vad man bör göra? Försökte trycka ihop dragspelet men känns som om kraften som behövs kommer göra att skruvarna flyger och takpannan följer med.
 
  • Långt flexibelt avloppsrör i dragspelsmodell mot tak, nära att kapa med förlust av fäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bobobjorn skrev:
Jag byter ut avloppsluftningen mot taket då den gamla rostat sönder och börjat läcka in vatten.
Jag köpte en [länk] som passar i genomföringspannan jag hade sen tidigare.
Men flex röret är på tok för långt. Kapar jag det så blir jag av med fästet. Jag hittar inga andra med kortare slang heller, så vet inte alls vad man bör göra? Försökte trycka ihop dragspelet men känns som om kraften som behövs kommer göra att skruvarna flyger och takpannan följer med.
Jag skulle köpa några 110 avloppsböjningar och försöka ansluta tillsammans med dem. Jag tror det finns inte kortare dragspel att köpa.
 
B Balance skrev:
Jag skulle köpa några 110 avloppsböjningar och försöka ansluta tillsammans med dem. Jag tror det finns inte kortare dragspel att köpa.
Dragspelet sitter dock ihop med fästet man skruvar fast på innertaket. :-/
 
Jag kände att jag behövde få till något innan regn och snö. Så det blev en övergångskoppling. Det är inte perfekt men det borde duga tills jag kan få hit någon som vet vad de gör iaf.
 
  • Övergångskoppling installerad i byggprojekt för att skydda mot regn och snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bobobjorn skrev:
Dragspelet sitter dock ihop med fästet man skruvar fast på innertaket. :-/
Jag vet, men avlåppsluftare röret på bilden som kommer nerifrån måst vara något standard avloppsrör storlek liksom 110 eller 75. Det verkar vara en 110. Man trycker på några börjar med muffar neråt och då kan man ansluta dragspel till detta.
 
För att återkoppla så bytte jag till vanliga avloppsrör jag kopplade ihop med genomföringspannan.
Fick sen problemet dock att undertaket (spånskiva) hade ett större hål än röret. Men min lokala bygghandel hjälpte mig hitta rätt för att täta det (minns inte vad det heter, strumpa med asfalt typ :)). Och de som lagt om mitt tak kontrollerade när de var här och bytte nokkpannor!

Tack för hjälpen och tipsen!
 
Lyfter denna tråd då jag nu står inför samma problem med ett flexrör som är för långt… Jag ska ansluta till ett 110mm plaströr som följer snedtaket men flexröret får bara böjas 45grader vilket gör att det kommer ner i rummet istället för att följa snedtaket.


Något tips på hur man ansluter flexröret till ett plaströr om man kapar det? Skarven hamnar på ett ställe som inte kommer gå att inspektera sen så man vill ju ha en ordentlig lösning.

Att göra som TS och byta ut allt går ju men tråkigt då allt sitter där och är betalt redan…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.