T Turbo_Tail skrev:
Skulle du känna dig okej med att tanka 2-4 liter bensin varje dag på företagets företagskort? Utan att beskattta/betala för det och utan att de andra anställda skulle få ta del av samma förmån?
Tråden handlar INTE om att TS har en extra löneförmån som eventuellt inte beskattas av TS utan tråden handlar om att hyresvärden drar ur kontakten till hyresgästens arbetstagares fordon, alltså tredje man.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Okej!

Vid vilken belastning är det risk för överbelastning?
Det beror på vad för säkring som uttaget sitter på. Men om det blir överbelastning så går säkringen. I ditt fall så är risken liten för att du ska överbelasta uttaget
Med risk för att ha missat nått inlägg från dig så har jag inte läst något om att säkringen går.
Hade det suttit en 6A säkring så hade du troligtvis dragit säkringen. Men det är inte ofta man använder 6A säkringar.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu har vi ett annat problem. Det är att hyresvärden går in i lägenheten. Blev han inbjuden? Eller hade han nyckel?
Hyresvärden har inte rätt att bara gå in i en lgh.
Exakt hur hyresvärden fick tillträde till lägenheten är inte det väsentliga i jämförelsen utan det är handlingen inne i lägenheten som är det väsentliga, men vi kan säga att hyresvärden blir insläppt av hyresgästen.
 
  • Gilla
MickeRavioli och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt hur hyresvärden fick tillträde till lägenheten är inte det väsentliga i jämförelsen utan det är handlingen inne i lägenheten som är det väsentliga, men vi kan säga att hyresvärden blir insläppt av hyresgästen.
Då har vi löst det problemet.
Jag kan absolut se en möjlighet för fastighetsägaren att agera. Det är om det skulle bli en väldih snedbelastning på.en av faserna Det skulle kunna påverka påverka hela huset.
 
Tommty
M mojjen skrev:
Schucko uttaget frågar inte vad du ansluter punkt. Det finns en del avrådan om laddning 16A i schucko. Här är det 8A. Funker självklart helt utmärkt. Annars hade elbilstillverkarna överhuvudtaget inte fått skicka med dessa kablar. Alternativt fått skicka med en stor röd varningslapp. Obs anslut inte i schucko utan den skall ligga i bilen som dekoration. Med ditt bestämda uttalande får du nog komma fram med lite mer fakta. Och då inte bara avrådan mot 16A som florerar. För det kan jag förstå att det är olämpligt att ligga med kontinuerligt uttag i nivå med uttaget och kablagets typade maxnivå. TS belastning har dock headroom även mot en 10A dimensionering. Inte ett dugg värre än att köra en 2kw ac eller värmepump via stickpropp. Last som last.
Återigen detta med "8A, funkar helt utmärkt". Helt fel i alla sätt.
Nu tog jag bara dig som exempel, finns betydligt fler i denna tråden som säger samma sak.

Ett schukouttag är testat för 16A, rimligtvis också högre men den standarden har jag inte i huvudet i X antal minuter. Anledningen varför det inte är 8-10-72 timmar? precis som många andra skrivit är för att den maxtemperatur som uttaget i sig kan ge mot kontakten är uppnådd efter denna tiden.

Men det som folk inte verkar förstå är dessa tester görs:
- När uttaget är nytt
- omgivningstemperatur brukar vara runt 20 grader (C) i de flesta standarder.
- Luftfuktighet runt 40-60%
- Isolerad miljö.

Sedan har vi verkligheten, Uttagen "misshandlas" dagligen (offentliga uttag) genom att folk rycker och sliter, Temperaturen varierar från -30 till +50 grader beroende på var du är i lander. På västkusten finns det problem med salt som ställer till det enormt.
Vad händer då? Jo dålig kontakt = Motståndet ökar = Varmt. Detta har inget med produkten att göra. utan faktorer omkring som gör det olämpligt.


Generellt för privatpersoner finns det 2 saker som drar mycket ström: Värme och kyla. Element, AC, Uppvärming, spis osv. Skillnaden här att samtliga dessa saker styrs av 1 sak: termostater/temperaturgivare som hela tiden håller en temperatur, eller att inte överstiga en temperatur. Detta innebär att de ovanstående inte är igång kontinuerligt utan slår till/från.

Laddning är speciellt då den tar inte hänsyn till ovanstående.

För övrigt så detta med "stor röd varningslapp" så gör elbilstillverkare just detta. De skriver till och med ut att laddare med schukouttag är enbart till för nödladdning.



 
Menar du att ett uttag oavsett belastning inte får användas kontinuerligt?

Schucko testas för en last på 16A. Även om test strömmen är högre än så.

I den brand som det oftast hänvisas till var en timer av okänd modell inblandad.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då har vi löst det problemet.
Jag kan absolut se en möjlighet för fastighetsägaren att agera. Det är om det skulle bli en väldih snedbelastning på.en av faserna Det skulle kunna påverka påverka hela huset.
Du behöver inte dumma ner dig mer och hitta på scenarios som är helt osannolika.
Har du någonsin hört att en hyresvärd brytt sig om snedbelastning på faser i ett hyreshus ?
 
  • Gilla
MickeRavioli och 1 till
  • Laddar…
Tommty
D Daniel 109 skrev:
Menar du att ett uttag oavsett belastning inte får användas kontinuerligt?

Schucko testas för en last på 16A. Även om test strömmen är högre än så.

I den brand som det oftast hänvisas till var en timer av okänd modell inblandad.
Vet inte om detta var en fråga till mig, men jag svarar.

Enda gången jag skulle använda ett schuko uttag kontinuerligt med 16A är om följade saker är uppfyllda:
- När uttaget är nytt
- omgivningstemperatur brukar vara runt 20 grader (C) i de flesta standarder.
- Luftfuktighet runt 40-60%
- Isolerad miljö.

med dessa saker uppfyllda kommer inget hända. Men så fort något av ovanstående ändras så ökar chansen att något händer.

Inte varit med om någon timerbrand för elbilsladdare (än), däremot ganska vanligt med motorvärmare + kupefläkt. Framförallt en helt del som använder inomhustimrar ute i snön, dels IP klassningen och dels att många inomhustimrar har en maxbelastning på 1000 eller 1500W.
 
Nicke Nyfiken
Lassee skrev:
Ok, jag förstår att jag blir avstängd nu, men @Bananskalare måste vara en av de dummaste människor som har skrivit här.
En dum fan, en riktig dumfan,
Ja du Lassee... ibland kostar det att säga sanningen.
Men tack för att du tar en för laget. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Spektakelkakel och 5 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Inte varit med om någon timerbrand för elbilsladdare (än), däremot ganska vanligt med motorvärmare + kupefläkt. Framförallt en helt del som använder inomhustimrar ute i snön, dels IP klassningen och dels att många inomhustimrar har en maxbelastning på 1000 eller 1500W.
Det är denna branden där en timer är inblandad i,
https://www.nyteknik.se/fordon/utredning-klar-elbilsladdning-orsakade-branden-i-huset/1318920
https://www.elinstallatoren.se/2018...digra-elbilsladdningen/#.W7sM4sWreNY.facebook

Detta kunde ha lett till nedbrunnet garage,
https://www.elinstallatoren.se/2018/05/40-arig-skarvsladd-inte-smartaste-valet/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om du har koll på testet och hur det fungerar får du gärna berätta det!
Så jag får veta. Ingen vill berätta. Så då måste jag luta mig tillbaka mot den lilla information jag har. Då slipper jag gissa mer.
Kan du visa var du hittade eller fick informationen att temperaturen går upp 45 grader?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Jag laddar i ett motorvärmar uttag på jobbet.
Laddstolpar är på gång men inte uppsatta ännu.

Jag känner inte till några specifika omständigheter kring detta i min arbetsplats hyresavtal.

Idag tittade fastighetsägaren förbi och informerade en kollega att hen ryckt kabeln då hen är rädd för varmgång.

Det rör sig om en metallstolpe med mark-kabel och min reseladdare på 8A.

Initialt ryckte jag på axlarna, men när jag ser att hen ryckt fel ände (schuko änden) blir jag lite irriterad, man har sannolikt orsakat mer skada genom att dra ur fel ände och orsakat en ljusbåge vilket gör mer skada på kontaktytorna än vad min lilla laddare med temperatursensor för att skydda mot varmgång kan orsaka.

Blir lite irriterad över att man överdriver riskerna med att ladda med reseladdare och via inkompetens orsakar skador.

Tänker jag rätt här eller är det jag som är idioten?
Varför använder du inte din egen el hemma till din bil? Eller skulle du låta din arbetsgivare ladda sina bilar hos dig också?
 
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du behöver inte dumma ner dig mer och hitta på scenarios som är helt osannolika.
Har du någonsin hört att en hyresvärd brytt sig om snedbelastning på faser i ett hyreshus ?
Har du ens koll på vad det handlar?
Troligtvis inte.
 
F fsn skrev:
Kan du visa var du hittade eller fick informationen att temperaturen går upp 45 grader?
Det finns en länk i tråden. Då får leta själv
 
D Daniel 109 skrev:
Menar du att ett uttag oavsett belastning inte får användas kontinuerligt?

Schucko testas för en last på 16A. Även om test strömmen är högre än så.

I den brand som det oftast hänvisas till var en timer av okänd modell inblandad.
Vad pratar du nu om? om lasten är 16A
så brukar strömmen bara det samma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.