Hej, skulle behöva skruva ut några "vagnsbultar" som sitter på en gammal trästege som jag ska måla om etc? Muttrarna går inte att skruva ut eftersom skallen på andra sidan ju är rundad och slät och inte går att hålla emot med en polygrip eller liknande.... När jag skruvar på muttern så snurrar bara bulten runt och går inte att skruva ur. Hoppas det gick att förstå.
 
  • Närbild, vitmålad träyta, skademärken, genomgångna hål, metallbult, ojämn konsistens, brun remsa, ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild, träföremål, metallstycke, skruven delvis iskruvad, ljus bakgrund, otydliga detaljer, gråtonade färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Såga av den med en bågfil och ersätt med en ny!
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Mutterdragare brukar funka bra
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Skär ett spår i skallen och håll emot med en skruvmejsel.

Edit: en annan lösning är att slå in en skruvmejsel under bultens skalle och öka friktionen genom att använda den som ett bräckjärn ungefär.
 
  • Gilla
Esther_R och 5 till
  • Laddar…
Det heter egentligen vangsbult och inte vagnsbult, men råden är samma:p
Det är ju inte en vagn det handlar om utan oftast en trappa...
 
Cruzze Cruzze skrev:
Det heter egentligen vangsbult och inte vagnsbult, men råden är samma:p
Det är ju inte en vagn det handlar om utan oftast en trappa...
Nja, möjligen vagnskruv.
 
  • Haha
ARJU
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nja, möjligen vagnskruv.
Snarare vangsskruv då i så fall...
 
Du får inte en enda träff på vangskruv eller bult.
Enligt wikipedia är ursprunget till namnet just vagnar.

”Namnet kommer från att de används för att sammanfoga trävirket mot metallramen på äldre tiders vagnar, till exempel hästdragna och järnvägsvagnar, där konstruktionen skulle tåla hög belastning på dåliga vägar med ofjädrade karosser och tung last.”

Jag har aldrig sett dem i trappor.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du får inte en enda träff på vangskruv eller bult.
Enligt wikipedia är ursprunget till namnet just vagnar.

”Namnet kommer från att de används för att sammanfoga trävirket mot metallramen på äldre tiders vagnar, till exempel hästdragna och järnvägsvagnar, där konstruktionen skulle tåla hög belastning på dåliga vägar med ofjädrade karosser och tung last.”

Jag har aldrig sett dem i trappor.
Men snälla @Daniel 109: Vangstycke härrör från tyskans Treppenwange. Har inget med vagnar att göra...
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Vad betyder vangstycke?


images

Vangstycke, vangel eller trappvang (från tyska "Treppenwange") är de sidostycken i en trappa på eller i vilka planstegen vilar och som alltså bildar trappans bärande stomme.
 
  • Älska
Sockerhög
  • Laddar…
Esther_R Esther_R skrev:
Hej, skulle behöva skruva ut några "vagnsbultar" som sitter på en gammal trästege som jag ska måla om etc? Muttrarna går inte att skruva ut eftersom skallen på andra sidan ju är rundad och slät och inte går att hålla emot med en polygrip eller liknande.... När jag skruvar på muttern så snurrar bara bulten runt och går inte att skruva ur. Hoppas det gick att förstå.
Jag är helt övertygad om att der går att hålla emot med en polygrip eller liknande. Du får försöka på ett annat sätt.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Men snälla @Daniel 109: Vangstycke härrör från tyskans Treppenwange. Har inget med vagnar att göra...
Nu är det väl ingen som ifrågasätter vangstycke, utan vangsbult.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Men snälla @Daniel 109: Vangstycke härrör från tyskans Treppenwange. Har inget med vagnar att göra...
Jag vet var ett vangstycke är. Det jag ifrågasatta var om skruven tråden handlar om har något med vangstycken att göra. Mig veterligen är de namngivna från vagnar, eftersom det var ett vanligt användningsområde. Jag har inte uppfattat att de är vanliga i trappor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Smeafan och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Esther_R Esther_R skrev:
Hej, skulle behöva skruva ut några "vagnsbultar" som sitter på en gammal trästege som jag ska måla om etc? Muttrarna går inte att skruva ut eftersom skallen på andra sidan ju är rundad och slät och inte går att hålla emot med en polygrip eller liknande.... När jag skruvar på muttern så snurrar bara bulten runt och går inte att skruva ur. Hoppas det gick att förstå.
Jag brukar använda sån här tång när jag behöver hålla emot något som tex en va det nu heter bult.
Men i min och tydligen webbens värld heter det vagnsbult.
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/klammor/svetstang-5-2000051865
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.