9 381 läst · 60 svar
9k läst
60 svar
Hittade denna Klippo på återvinningen. Vad är problemet??
Självbyggare
· Stockholm
· 2 694 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 2 694 inlägg
Om du eller någon i din bekantskapskrets har en ultraljudstvätt, ta loss förgasaren och kör den lagom demonterad i 30-60min så kommer den garanterat gå som en klocka igen
Ultraljudstvätt? Vad är det?
QUOTE="sir_daniel, post: 5240924, member: 121389"]Om du eller någon i din bekantskapskrets har en ultraljudstvätt, ta loss förgasaren och kör den lagom demonterad i 30-60min så kommer den garanterat gå som en klocka igen [/QUOTE]
QUOTE="sir_daniel, post: 5240924, member: 121389"]Om du eller någon i din bekantskapskrets har en ultraljudstvätt, ta loss förgasaren och kör den lagom demonterad i 30-60min så kommer den garanterat gå som en klocka igen [/QUOTE]
Min erfarenhet med B&S när de är tjuriga är att ta bort luftfiltret. Montera bort kåporna, ta bort luftfiltret och starta motorn. Om den går igång så är luftfiltret för tätt. Nu vet jag inte om du har pappfilter eller svampfilter. De senare kan becka ihop ordentligt och ska tvättas med diskmedel och sen torka, därefter oljas in med motorolja.
Pappersfilter. Jag har tagit bort filtret
ClasseClas skrev:Min erfarenhet med B&S när de är tjuriga är att ta bort luftfiltret. Montera bort kåporna, ta bort luftfiltret och starta motorn. Om den går igång så är luftfiltret för tätt. Nu vet jag inte om du har pappfilter eller svampfilter. De senare kan becka ihop ordentligt och ska tvättas med diskmedel och sen torka, därefter oljas in med motorolja.
vet inte hur det är på klippon du har, men jag menar kretsen som stänger av motorn. Du vet väl att många klippare har ett handtag som spänner en vajer som drar bort ett bleck från ett annat; släpper du handtaget får blecken kontakt och motorn dör. På min hade blecken lite kontakt trots att jag höll ned handtaget, så när startgasen bränt ut dig motorn.E Elvis1970 skrev:
Peta igenom huvudmunstycket med en ståltråd, brukar bli beläggning av bensinen som inte går att blåsa bort. Kör slut på bensinen på hösten och spraya in wd40 i bränsleslangen innan du ställer undan den för vintern så slipper du göra om det nästa vår.
OBS! Detta är ett förslag, ingen garanti, men jag har varit med om det mer än en gång...
OBS! Detta är ett förslag, ingen garanti, men jag har varit med om det mer än en gång...
Självbyggare
· Stockholm
· 2 694 inlägg
[/QUOTE]E Elvis1970 skrev:
en tvätt som med: värme, rengöringsmedel samt ljudvågor får smuts att lossna/vibrera loss, speciellt bra för prylar som har trånga kanalen som är svåra att komma åt.
Tex
En annan grej är att tömma tanken på bensin. Vanlig bensin innehåller mellan 5 och 10% etanol som absorberar vatten som lägger sig in botten på tanken och går direkt in i förgasaren. Jag rekommenderar alkylatbensin för att minimera strulet vid uppstart på våren och annars också.
Har en sådan Klippo och så fort den stått nån vecka så blir det alltid vatten i bensinen. Tanken expanderar i värmen på dagarna och på natten drar den ihop sig och det dras då in luft som är fuktig. Fukten trivs bra i bensinen. Kör man på Aspen funkar det bättre. Har även haft lite problem med varvtalsregleringen som kärvade , då tände den bara med breakclean. Som föregående, se till att göra rent alla kanaler och munstycken. Kolla även att choken stänger till helt.
Hittade likt TS en Husqvarna gräsklippare som stod för upphämtning av grovsopor, frågade husägaren och fick ta den. Den har metalltank och funkar hur bra som helst med vanlig bensin, även om den stått en månad.
(Man skall f.ö. vara försiktig med att ta prylar från återvinning=straffbart)
Hittade likt TS en Husqvarna gräsklippare som stod för upphämtning av grovsopor, frågade husägaren och fick ta den. Den har metalltank och funkar hur bra som helst med vanlig bensin, även om den stått en månad.
(Man skall f.ö. vara försiktig med att ta prylar från återvinning=straffbart)
Tack för tipsen. ja, nu fick jag klipparen av ägaren på plats på återvinningen
F fusion skrev:Har en sådan Klippo och så fort den stått nån vecka så blir det alltid vatten i bensinen. Tanken expanderar i värmen på dagarna och på natten drar den ihop sig och det dras då in luft som är fuktig. Fukten trivs bra i bensinen. Kör man på Aspen funkar det bättre. Har även haft lite problem med varvtalsregleringen som kärvade , då tände den bara med breakclean. Som föregående, se till att göra rent alla kanaler och munstycken. Kolla även att choken stänger till helt.
Hittade likt TS en Husqvarna gräsklippare som stod för upphämtning av grovsopor, frågade husägaren och fick ta den. Den har metalltank och funkar hur bra som helst med vanlig bensin, även om den stått en månad.
(Man skall f.ö. vara försiktig med att ta prylar från återvinning=straffbart)
Kommer soppa till förgasaren? Om så kolla nålventilen o huvudmunstycket. blås inte med tryckluft i nålventilens säte utan vidare, där finns en packning som då försvinner.
Vad visar kompprov? Har haft en b&s tidigare som endast gick att starta på startgas, gick utmärkt sedan. Hittade aldrig felet, så den fick gå på tippen.
Vad visar kompprov? Har haft en b&s tidigare som endast gick att starta på startgas, gick utmärkt sedan. Hittade aldrig felet, så den fick gå på tippen.