F frasen_36 skrev:
"Kalkonen" är urtrött på gnälliga och gnidiga elbilsägare som blir SÅ förolämpade och förnärmade när gratisladdning tas ifrån dem.
Finns inga sådana i denna tråd , carry on!
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Varför läser du inte tråden innan du svarar?
För att alla trådar spårar ur efter 4-5 inlägg! Finns ingen chans att jag ödslar tid på att läsa mera inlägg! Eller hur tycker du att det gick den här gången? Pinsamt dålig moderering i det här forumet.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det handlar iofs inte om säkring.
Ett Schuko-uttag klarar inte 10A kontinuerligt utan att bli varmt i många fall.
Vi laddade tex ett par kompisars Tesla via ett Schuko i en byggelcentral (fräsch) för ett par år sen. Vi satte strömmen till 8A och sedan gick jag ut och kollade efter 3-4h och kontakten var brännhet (dvs kunde inte hålal den i handen även om den inte höll på att brinna) !

Vi satte ned det till 6A - då höll det sig svalt...
Många elvärmaruttag är just avsäkrade till 6A vilket innebär att vissa bilar laddar med 7A för att gå ner till 6A efter en timme just för att säkringen inte skall bli för varm och likaså uttagen. 6A anses helt säker som laddström.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Roblind Roblind skrev:
Det finns INGA shuko uttag som är gjorda för laddning av elbil/laddhybrid bil! Punkt slut! När ska folk fatta?
Gud vad underligt att det säljs specifik utrustning, utvecklad för bil laddning, med S märkning, godkänd för användning i Sverige med schuko kontakt!
 
  • Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
T takskivan skrev:
Det är olämpligt att ladda bilen i ett uttag ämnat för motorvärmare, det finns risk för överbelastning, så hade jag varit fastighetsägare, hade jag gjort likadant.
Okej!

Vid vilken belastning är det risk för överbelastning?
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
G Gripagården skrev:
Precis. Och motorvärmare är som sagt inte tänkte att gå kontinuerligt en hel arbetsdag.
De "gamla" motorvärmaruttagen utan klocka/timer ÄR konstruerade att belastas kontinuerlig under hela tiden någonting är inkopplat till den. På en arbetsplats så är det 8-10 timmar kontinuerlig belastning. På en boendeparkering är det 15+ timmar.


De motorvärmaruttag som fanns i den bostadsrättsföreningen jag bodde i i början av 2000-talet hade konstant spänning i sig 24/7. Typ alla kopplade i motorvärmarsladden när man kom hem, säg vid 17-tiden, och den kopplades ut dagen efter, säg vid 07-tiden. Med andra ord så har det legat belastning på uttaget i ca 14 timmar.

På byggen kan 2kW enfasvärmefläktar stå och gå dygnet runt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
M MICA66 skrev:
Jobbig dag eller…?
Det är ganska tröttsamt när trådar fylls med folk som inte bemödat sig läsa mer än första inlägget, du var varken den första eller sista som då missat att detta redan var avklarat...
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
T
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är ganska tröttsamt när trådar fylls med folk som inte bemödat sig läsa mer än första inlägget, du var varken den första eller sista som då missat att detta redan var avklarat...
Alla trådar fylls av dynga efter 4-5 inlägg. Vem tusan orkar läsa ens mera än första inlägget? Det finns ju ingen moderering i det här forumet. Sjukt pinsamt.
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Alla trådar fylls av dynga efter 4-5 inlägg. Vem tusan orkar läsa ens mera än första inlägget? Det finns ju ingen moderering i det här forumet. Sjukt pinsamt.
Tycker du att du själv bidrar då?
Orkar man inte läsa mer än första inlägget är det nog bäst att man låter bli att kommentera med.
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
T
13th Marine 13th Marine skrev:
Tycker du att du själv bidrar då?
Orkar man inte läsa mer än första inlägget är det nog bäst att man låter bli att kommentera med.
Jag tycker jag bidrar med mycket substans, ja absolut. Men att orka läsa genom dynga och kommentera dynga, njä, där är jag nog inte så bra.
 
T Turbo_Tail skrev:
Jag tycker jag bidrar med mycket substans, ja absolut. Men att orka läsa genom dynga och kommentera dynga, njä, där är jag nog inte så bra.
Det är rätt slappt att gömma sig bakom att allt annat är dynga, TS klargör redan i inlägg nummer 13 i tråden, dvs på första sidan, att han har fått okej på att ladda.

I inlägg 26 stampar du in och anklagar TS för stöld, vilket du hade förstått att så inte var fallet ifall du bemödat dig att läsa åtminstone förstasidan.

Personligen kan jag tycka att det beteendet bidrar till att "sprida dynga" och för på inga sätt diskussionen framåt.

Jag tycker att om man inte orkar läsa tråden, ska man också avstå från att kommentera...
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 12 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Det finns ju ingen moderering i det här forumet. Sjukt pinsamt.
Anmäler du några inlägg?
Om inte, hur tror du att moderatorerna ska hinna läsa igenom alla inlägg som postas varje dag?

All moderering är beroenda av användarna, dels att användarna skriver bla vårdade inlägg, dels att användarna anmäler inlägg som inte "håller måttet".

Istället för att klaga på modereringen så kan du mejla till support@byggahus.se och anmäl dig som moderator för en/flera (del)forum.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
T
Demmpa Demmpa skrev:
Anmäler du några inlägg?
Om inte, hur tror du att moderatorerna ska hinna läsa igenom alla inlägg som postas varje dag?

All moderering är beroenda av användarna, dels att användarna skriver bla vårdade inlägg, dels att användarna anmäler inlägg som inte "håller måttet".

Istället för att klaga på modereringen så kan du mejla till support@byggahus.se och anmäl dig som moderator för en/flera (del)forum.
Jag anmäler en hel del inlägg. Hittills utan framgång och helt utan återkoppling,
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men eftersom TS verkar ha gett upp
Jag är kvar! Jag har bara ett hus att ta hand om också utanför mitt fritidsintresse att starta gnälltrådar på byggahus.

Jo, jag inser att det blev en gnälltråd.

Det finns dock ett fåtal deltagare som greppat att essensen av mitt gnäll har att göra med den orimliga eller tekniskt obefogade enorma rädsla för att koppla in en reseladdare i i den kontakt-typ den är bestyckad med från tillverkaren.

TRJberg, Demmpa och den där Henrikhus har rätt bra intellektuella inlägg i debatten.

Jag har inget intresse och ser ingen relevans i att bemöta allt nonsens som skrivs om att jag ska byta bil eller att tydligare specificera vad jag betalar min arbetsgivare, alla kan själva gå in på skattemyndighetens hemsida och läsa vad som gäller, bilen är perfekt för mitt behov. Jag kan ha viss förståelse för att man som follisbrännare inte kan relatera, men det är ännu en helt annan diskussion.
 
  • Gilla
MickeRavioli och 3 till
  • Laddar…
Här får jag hålla med, jag anmäler direkt otrevliga mail som inte bidrar med något, men har i princip aldrig sett dem modereras bort.
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.