Vi ska isolera källargolv och funderar på vad det finns för för- och nackdelar med isodrän respektive EPS betong.
Vi ska byta avloppsrör, golvbrunn, lägga golvvärme mm. Syftet är att få mer boendekomfort och om möjligt bättre takhöjd.
 
  • Gilla
DerPontus
  • Laddar…
F Fågelboo skrev:
Vi ska isolera källargolv och funderar på vad det finns för för- och nackdelar med isodrän respektive EPS betong.
Vi ska byta avloppsrör, golvbrunn, lägga golvvärme mm. Syftet är att få mer boendekomfort och om möjligt bättre takhöjd.
Jag håller på med ett liknade projekt och bestämde mig för EPS-betong ( eller cellplast - liknade med isodrän) av en avgörande orsak och det var för att isoleringsvärdet på eps-betongen är 0,07 medans cellplasten låg på 0,37 dvs EPS isolerar 5 ggr bättre än cellplasten. Sedan blir det inga köldbryggor mm. Lite dyrare men jag är övertygad om att man vinner på det i längden…
 
Nja stämmer det verkligen?
Eps cement menar du, den man kan köpa i 50l säck och blanda själv?
Har för mig att den har halva isoleringsvärdet av cellplast, 10cm eps motsvarar 5cm cellplast.

Men jag kan ha fel
 
nino nino skrev:
Nja stämmer det verkligen?
Eps cement menar du, den man kan köpa i 50l säck och blanda själv?
Har för mig att den har halva isoleringsvärdet av cellplast, 10cm eps motsvarar 5cm cellplast.

Men jag kan ha fel
Du har rätt… Jag som missade en 0:a i uträkningen…. EPS-betong 0,08 och cellplast 0,037… Jag fick för mig att det var 0,37 på cellplast… men samtidigt så slipper man ev köldbryggor och lägger du cellplasten på makadam så gäller det att det är 100% rakt… slipper man lite med eps-betongen..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja absolut att det är smidigare med eps, har använt det i 2badrum jag gjort.
Tror det var över 30cm i det ena, i det andra la jag cellplast i botten sen eps över. Men det blev över 60g varmt mellan eps och cellplast, finns risk att cellplasten slår sig och man får bom under.
Då gjöt jag höst eller vinter så runt 15g i utrymmet där lag la eps
 
nino nino skrev:
Ja absolut att det är smidigare med eps, har använt det i 2badrum jag gjort.
Tror det var över 30cm i det ena, i det andra la jag cellplast i botten sen eps över. Men det blev över 60g varmt mellan eps och cellplast, finns risk att cellplasten slår sig och man får bom under.
Då gjöt jag höst eller vinter så runt 15g i utrymmet där lag la eps
Säljaren på EPS-betong rekommenderade inte , kustvatten den anledningen, att man la cellplast i botten och sedan EPS-betong ovanpå just av att det kunde bli så varmt under härdningstiden då jag oxå har haft den tanken. Därav att jag enbart kör med EPS. Dessutom rekommenderade han att man ska lägga en plastfolie (ej åldersbeständig) för att EPS-betongen skulle härda bättre mot makadamen.
 
Jo jag pratade också med dom och tänkte att det där är väl bara snack för att man ska köra allt med eps, så jag la utomhusgivaren på cellplasten och sen en bit byggplast sen eps och det blev upp mot 60 grader vilket jag inte hade trott, och som sagt ganska svalt i rummet
 
  • Gilla
T A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.