maskeradeproggaren
Har en synology nas i en garderob och har med nya diskar fått betydligt högre ljudnivå (enterprisehårddiskar) som smattrar rätt mycket, som jag behöver komma till rätta med. Har som ni ser redan idag dämpmaterial och det har funkat bra men räcker som sagt inte för nya diskarna. Har sökt lite och kommit fram till att det nog är smartast att bygga en så ljudtät låda som möjligt att ha i garderoben.

Min tanke är att limma ihop mdf och i alla hörn ljudtäta med latex eller nån fogmassa jag har hemma. Klä insidan av lådan med dämpningsmaterial från akustikskivor som jag fått över. en 120mm fläkt nertill (med dammfilter) som suger in luft och en 120 där uppe som suger ut, alltså samma princip som för en vanlig datorlåda.

Som ni ser på bilden är det ganska begränsade mått (17-18cm) på bredden medans höjd och längd ger utrymme för större eller mindre volym.

Är jag rätt på det eller något jag bör tänka på? Någon annan som kanske gjort något liknande?

Enkel ritning av en fotbollsmålram med texten "NAS" mitt i, omgiven av pilar, på ett papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gömma med sladdar, eluttag och router, ljuddämpande foam, måttband på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Synology-enhet står på hylla, mätband på golvet, kablar och ljuddämpande skumvägg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du måste ha ett luftflöde och därmed behöver lämna öppet på minst 2 ställen i konstruktionen så lär du få svårt att dämpa ljudnivån.

NASen behöver ju bara en enkel strömförsörjning och en nätverkskabel, är det inte enklare att placera den i ett utrymme där oljudet har mindre betydelse?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
MrJay
Byt till SSD :geek:
 
Cheesen
Gör en tunnel in och en tunnel ut som är ljuddämpad med vinkel så kommer ljudet att försvinna.
Om du har resten dämpat och tätt så blir det tyst. (det är så en ljudhuv fungerar) Handritad skiss av en kub med pilar runtom och ordet "Fläkt" skrivet, tyder på luftflöde eller ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mange_64 och 1 till
  • Laddar…
Ställ disken på mjuka gummikuddar så att ljud inte resonerar via kontakt i skåpet
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
G
Förr fanns en möjlighet att ställa in hårddiskarna valfritt mellan hög prestanda eller låg ljudnivå.
Jag vet inte om det fungerar längre, Men det finns att läsa lite om det här
https://recoverhdd.com/blog/make-yo...r-with-automatic-acoustic-management-aam.html
En NAS brukar ju sällan ha några större krav på prestanda.
Jag har för mig att diskarna måste vara anslutna direkt på moderkortet, och inte via nätverk, för att det ska fungera att justera. När inställningarna är gjorda kan man flytta dem, och alla inställningar finns kvar.
 
Redigerat:
Lite sent nu och kostar någon krona mer, men ett par större SSD skulle inte låtit någonting alls.
 
Exostor Exostor skrev:
Ställ disken på mjuka gummikuddar så att ljud inte resonerar via kontakt i skåpet
Ännu bättre är att ställa dem på fjädrar. Ser löjligt ut men fungerar riktigt bra. Min NAS gick från svagt irriterande missljud till helt ljudlös.
Blå tecknad figur, rund kropp, fjädrar, ser ut som en söt robot eller leksak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Hade precis samma problem. Det är stomljud som förstärks i skåpet och skåpet fungerar då som en resonanslåda. Jag ställde min NAS på en dämpmatta som helt tar bort stomljudet. Över och underdel av liggunderlag och fyra diskkuddar mellan, ihopsatta med dubbelhäftande tape. Enbart liggunderlag fungerar ej då det är för styvt. Ett QNAP-nätverkssystem för lagring i en hylla, omgivet av kablar och svamp som stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maskeradeproggaren och 3 till
  • Laddar…
Hö hö hö... diskkuddar...
 
  • Haha
Testarn
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ännu bättre är att ställa dem på fjädrar. Ser löjligt ut men fungerar riktigt bra. Min NAS gick från svagt irriterande missljud till helt ljudlös.
[bild]
Intressant! ska se om jag har några fjädrar att testa med.

G Gooli skrev:
Förr fanns en möjlighet att ställa in hårddiskarna valfritt mellan hög prestanda eller låg ljudnivå.
Jag vet inte om det fungerar längre, Men det finns att läsa lite om det här
[länk]
En NAS brukar ju sällan ha några större krav på prestanda.
Jag har för mig att diskarna måste vara anslutna direkt på moderkortet, och inte via nätverk, för att det ska fungera att justera. När inställningarna är gjorda kan man flytta dem, och alla inställningar finns kvar.
"Problemet" är att jag använder enterprisediskar som är gjorda för att vara i en serverhall där krav på ljudnivå är helt obefintlig.

Geef Geef skrev:
Hade precis samma problem. Det är stomljud som förstärks i skåpet och skåpet fungerar då som en resonanslåda. Jag ställde min NAS på en dämpmatta som helt tar bort stomljudet. Över och underdel av liggunderlag och fyra diskkuddar mellan, ihopsatta med dubbelhäftande tape. Enbart liggunderlag fungerar ej då det är för styvt.[bild]
Innovativ lösning! :) I mitt fall är det inte så mkt stomljud eller lågfrekventa ljud som letar sig vidare (det verkar redan min ganska enkla ljudabsorbenter få till rätt bra och jag har också gummifötter) utan mer högfrekventa som jag misstänker behöver mer av en ljudtät låda för att komma till rätta med. Så jag ska bygga en sådan låda med fällor som Cheesen tipsade om och se om det funkar.

Så här i efterhand så var väl lärdomen att fundera en gång extra om man ska köpa hårddiskar avsedda för serverdrift (seagate exos x16 i mitt fall men tror inte det är specifikt för den disken utan mer disktypen). Jag var medveten om att de skulle var mer högljudda (en tradeoff jag medvetet kalkylerade med givet bättre prestanda och driftsäkerhet) men trodde nog inte det skulle vara en pass märkbar skillnad som det visade sig vara. Bättre vore att köpa de lite långsammare 5400varvarna som är specifikt designade för NAS:ar som är betydligt tystare. Men å andra sidan får jag incitament att vara i garaget och snickra lite så det får väl gå under en sk "blessing in desguise" kanske??
 
maskeradeproggaren
Tänkte jag kunde dela med mig av erfarenheterna kring lådan jag byggde som jag kallar frankenbox™️. Lådan är klädd med ljuddämpning som ni kan se och alla hörn har jag lagt i fog (tydligen viktigt för ljuddämpningen).

Två 120mm noctuafläktar i vardera hål, en som flyttar in luft där nere (med dammfilter) och en som suger ut däruppe.

Fläktarna är 12v (datorfläktar) som jag lött och kopplat till usb som, inser jag efteråt är 5v så de går på mindre än hälften av sin hastighet, får se om jag hittar någon gammal 12v adapter som jag kan använda istället.

Resultatet då? Ja det blev bättre än förväntat. Nu är nasen nära nog knäpptyst. Inget mer knastrande hårddiskljud. Hårddisktempen håller sig kring 33-34c vilket är ungefär som innan, går väl säkert ner nån grad till om fläktarna får gå på 100%.
 
  • Verkstadsbord med pågående arbete. Träkonstruktion, troligen högtalarlåda, omgiven av verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästruktur, delvis klädd i svart material, osäker funktion, under konstruktion, verkstadsmiljö, kreativt projekt, DIY.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun skivmateria, sladdhärva, vit fotlist, gummimatta, dörröppning, täckt fönsterram, tejpbitar, oorganiserad förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En obeklädd högtalarlåda av MDF-trä under konstruktion på ett arbetsbord i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Basen och delningsfiltrena då? När monterar du dem? ;)
 
  • Gilla
SC Aero och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.