Min hydropress vill inte komma igång efter att ha varit avstängd under vintern (används för bevattning under sommaren).
Jag öppnade utekranen och vatten rann ut. Då finns det vatten i pumphuset eller hur? Jag kollade lilla påfyllningshålet Och vattnet trycktes ut.
Avstängd visar manometern på kompressorn ca 2 bar. Inget händer när jag kopplar in kontakten.
Vad kan ha hänt? Är det slam i systemet så den inte känner av något tryck.
Ok jag har inte tummen mitt i handen och orkar inte plocka isär allt om det inte behövs.
Hoppas någon kan hjälpa mig...
Blå, industriell pump vid betongvägg ansluten till kopparrör och vattenledning, på en träplatta, smutsigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är alltså motorn/pumpen som inte vill starta?

Är det ström i uttaget?
Enfas/trefas?
Är strömbrytaren på sidan av motorn på?

Någonstans måste det sitta en tryckströmbrytare, den kan ha beckat igen, eller gått sönder på annat sätt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är alltså motorn/pumpen som inte vill starta?

Är det ström i uttaget?
Enfas/trefas?
Är strömbrytaren på sidan av motorn på?

Någonstans måste det sitta en tryckströmbrytare, den kan ha beckat igen, eller gått sönder på annat sätt.
Ström finns (testat med annat verktyg).
Enfas
Strömbrytaren har både varit av och på.
Tryckströmbrytaren är den lilla svarta längst in.
Jag får väl leka rörmokare och koppla bort alla rör.
 
Knacka på tryckströmbrytaren med en träklubba eller liknande
 
Krilleman
Filtret? Igensatt?
Är det bytt?
 
Så som jag uppfattar det så startar inte motorn/pumpen, och då har filtret inget med det hela att göra.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Demmpa Demmpa skrev:
Så som jag uppfattar det så startar inte motorn/pumpen, och då har filtret inget med det hela att göra.
Jag är inte helt övertygad.

Ta bort filtret i uppstartsläget så eliminerar du den felkällan.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag är inte helt övertygad.

Ta bort filtret i uppstartsläget så eliminerar du den felkällan.
Filtret sitter på sugsidan av pumpen.
Tryckvakten sitter på trycksidan av pumpen.

Är det lågt tryck i tryckvakten så ska pumpen/motorn starta.
Pumpen/motorn ska kunna starta oberoende om det är vatten i pumpen eller inte (att det inte är bra att köra pumpen torr är en annan sak).

Ja, det skulle kunna finnas någon givare som känner av ifall det finns vatten i pumphuset eller inte, men en sådan givare skulle i TS fall inte innebära att pumpen/motorn inte startar alls utan det skulle innebära att pumpen/motorn stoppas efter ett litet tag för att sedan starta igen när det utpumpade vattnet runnit tillbaka till pumphuset (om det inte sitter någon resetknapp).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.