Hm. Impulsspridare ger dessutom ganska stora mängder vatten.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Att vattna gräs på natten är ju ett rätt vanligt råd, då det inte dunstar lika mycket som om man vattnar när solen ligger på. Om det är lämpligt på grund av ljudet är en annan sak, men att vattna på natten är i sig inget konstigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Att vattna gräs på natten är ju ett rätt vanligt råd, då det inte dunstar lika mycket som om man vattnar när solen ligger på. Om det är lämpligt på grund av ljudet är en annan sak, men att vattna på natten är i sig inget konstigt.

Det rådet har jag också hört och kan förstå det.
Det som är intressant är att den spridaren som låter sitter såklart där mitt sovrum är och den andra modellen som går fram och tillbaka (som inte låter någonting) sitter närmast hans egna sovrum. Det är som att man skiter totalt i alla andra förutom sig själv.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Be han byta plats på spridaren visar han sin ovilja till det så medger han omedvetet med hela kroppen att han vet om att den lever om.
Där får du svaret på vad för granne du har emotionellt handikappad och egotrippad eller förstående och ser lösningar för grannsämjan.
Lycka till
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Att vattna gräs på natten är ju ett rätt vanligt råd, då det inte dunstar lika mycket som om man vattnar när solen ligger på. Om det är lämpligt på grund av ljudet är en annan sak, men att vattna på natten är i sig inget konstigt.
Avdunstningen på natten är dock inte så stor att det försvarar ett liknande beteende kan jag tycka.
 
  • Gilla
Aa Håå och 1 till
  • Laddar…
Man rekommenderar bevattning tidig morgon eller kväll. Natten har jag inte hört talas om. Han kan väl rimligen bara byta tid? Sedan är det rekommenderat att vattna 1-2 ggr per vecka (ordentligt = 3cm). Inte varje dag.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Ok då. Rådet brukar väl vara att undvika att vattna när solen lyser på gräset och inte specifikt på natten, men ju närmare midsommar vi kommer desto mer blir rådet att vattna på natten. Fast strunt samma - det ger en inte rätt att hålla grannarna vakna. Jag ville bara få fram att det inte är helt obegripligt att någon vattnar när andra vill sova.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Luganerdig skrev:
Tycker ni att det är okej att köra med impullsspridare (sådana som tickar och fräser) hela natten 20m från grannens sovrum? Jag menar om man bor väldigt nära varandra. Personligen så tycker jag inte att det är okej. Men det kanske är jag som är ute och cyklar? Jag vill höra eran åsikt.
svårt att förstå problemet om du inte sover med öppet fönster. Finns iofs regler för ljud men att vattenspridaren skulle nå upp till dessa nivåer finner jag föga troligt. Når du inte framgång i ett samtal med grannen får du nog leva med olägenheten.
 
B b50gud skrev:
svårt att förstå problemet om du inte sover med öppet fönster. Finns iofs regler för ljud men att vattenspridaren skulle nå upp till dessa nivåer finner jag föga troligt. Når du inte framgång i ett samtal med grannen får du nog leva med olägenheten.
Jag förstår problemet. Hade jag kört mina impulsspridare utanför hade jag definitivt hört dom även med stängda fönster.

Hade jag dessutom haft behov av att vattna nattetid och riskerat att störa någon annan hade jag valt annan typ av spridare. Finns mängder av tysta vattenspridare.

Undantaget hade varit om det behövts vattnas i lantbruket. Men dels är det inte alls lika irriterande ljud från en sådan stor bevattningsmaskin och dels är det begränsat till en eller kanske två nätter i rad.

Men visst. Lagmässigt är det svårt om inte omöjligt att göra något åt saken.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Så länge som man inte har problem med mögel eller tex sniglar så är det optimalt att vattna mitt i natten( mot morgonen)

Det är oftast som kallast då= mindre avdunstning.
Vattnet har tid på sig att "rinna ner" i marken.
Belastningen är som minst på vattenkonsumtionen (kommunalt)
Elpriset är oftast lägst ( egen brunn)

Så sett till grannen så får vi hoppas att han faktiskt bryr sig om mer än man tror.
Är det en helt vanlig gräsmatta som vattnas varje dag hela natten så tvivlar jag tyvärr att så är fallet.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Jag tycker personligen inte att dessa är okej överhuvudtaget, men framförallt inte nattetid. Har en själv, den körs bara när det är absolut nödvändigt att vattna hela trädgården, som tex sommaren 2018.
 
MrJay MrJay skrev:
Förutsatt att set inte är en industripjäs vi pratar om och man blir störd 50m bort kanske man bör ta sig en funderare om man bör tilläggsisolera.
Det är väl svårt att tilläggsisolera ett öppet fönster?
 
  • Haha
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl svårt att tilläggsisolera ett öppet fönster?
Så är det, TS har redan svarat på denna dock :p
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.