Har plastmatta i vårt badrum och kakel på väggar. Har läst på lite och inget fabrikat kan lova att fästa på alla plastmattor men min tolkning är att det bör inte vara ngt problem.
Tänkte att jag ruggar upp ytan lite och rengör med tröd. Kollar att matten verkligen sitter fast i golvet.

Vi har ett bakfall vid ett hörn. Har pratat lite med en kollega som gör microcement och hen sa att jag kan spackla upp där med fix innan jag lägger microcement och då få bort bakfall. Det borde väl fungera? Men lägger jag fix direkt på mattan eller först kontaktprimer med nät och sedan fix innan jag sedan applicerar microcement? micrcementen blir ju vattentät med lacken så det borde ju inte vara ngt problem.

Ska man slipa kakelplattor innan man applicerar kontakt primer?
Borde jag måla tak innan eller efter microcement?
Ska även ned med rör till vvs och element. Tänker att skruvar får sitta kvar och fyller i silikon i dessa hål sedan så vet jag att alla rörfästen hamnar på samma ställe när det ska återmonteras. Jag tror det blir smidigast.
Är det vanligaste att man har samma färg på vägg och golv?

Jag har läst på i några trådar och förstått att man ska undvika billigare fabrikat då dom är mer jobb att slipa och torkar väldigt fort. Jag kommer att köra med Fest floor.
Tacksam för tips.
 
  • Gilla
Carpetos
  • Laddar…
Återkom gärna med hur du gjorde! Har liknande fundering.
 
Är mitt uppe i projektet nu. Har svar på det mesta och lite tips på sånt jag kunde tänkt på. Återkommer.

Det fäste bra på plastmatta
 
  • Gilla
Carpetos
  • Laddar…
Thomas59
B byggeskafram skrev:
Har plastmatta i vårt badrum och kakel på väggar. Har läst på lite och inget fabrikat kan lova att fästa på alla plastmattor men min tolkning är att det bör inte vara ngt problem.
Tänkte att jag ruggar upp ytan lite och rengör med tröd. Kollar att matten verkligen sitter fast i golvet.

Vi har ett bakfall vid ett hörn. Har pratat lite med en kollega som gör microcement och hen sa att jag kan spackla upp där med fix innan jag lägger microcement och då få bort bakfall. Det borde väl fungera? Men lägger jag fix direkt på mattan eller först kontaktprimer med nät och sedan fix innan jag sedan applicerar microcement? micrcementen blir ju vattentät med lacken så det borde ju inte vara ngt problem.

Ska man slipa kakelplattor innan man applicerar kontakt primer?
Borde jag måla tak innan eller efter microcement?
Ska även ned med rör till vvs och element. Tänker att skruvar får sitta kvar och fyller i silikon i dessa hål sedan så vet jag att alla rörfästen hamnar på samma ställe när det ska återmonteras. Jag tror det blir smidigast.
Är det vanligaste att man har samma färg på vägg och golv?

Jag har läst på i några trådar och förstått att man ska undvika billigare fabrikat då dom är mer jobb att slipa och torkar väldigt fort. Jag kommer att köra med Fest floor.
Tacksam för tips.
Bara vissa plastmattor är godkända att lägga klinkers på. Det är inte bara frågan om det fäster.

Bakfallet kan du inte justera med fix och microcement. Även om du bygger upp med fix och microcement finns bakfallet kvar. Bakfallet mäts på tätskiktsnivå som i ditt fall är den underliggande plastmattan. Det blir bara en kosmetisk lösning.

Vet inte vad du menar med att slipa kakelplattorna (kliniersplattorna). Varför?

Måla gör du väl lämpligast först. Färg är ju en smaksak.

Osäker på vad du menar med ”…ned med rör…”. I golvet?

Vad är det för något som är ”billigare fabrikat” som du tänker slipa?

Läs igenom vad du skrev och fundera på om det är begripligt för någon som kan tänkas svara.
 
Jag fattade vad du skrev. Har som sagt ett liknande projekt på gång. Tänker också att microcementen blir som ett tätskikt. Har en 1800mm krypgrund under så märker om något läcker:)

Du kör fiberglasmattan? Jag hade skippat att slipa ner kaklet.

Måla taket efter. Vi kommer att köra olika färg på vägg och golv.
 
  • Gilla
Barberaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.