Jag har ett astrour, gissningsvis 13 år, theben selekta 170 top2. Det dör (blir blankt) med jämna och ojämna mellanrum, startar man om det funkar ett litet tag (några dagar) innan det slutar funka. Jag gissar att batteriet är slut. Frågan är om man kan byta det, hur gör man och vilket batteri är det? (Hittar inte info i manualen, som jag googlade mig fram till.)
 
Redigerat:
Batteriet brukar bara användas vid nätbortfall. Har uret spänning så är batteriet inte inblandad i displayvisning etc skulle jag säga.

Har aldrig sett att dessa batteri är något som slutkund kan byta, utan vid fel så får hela uret bytas.

Kanske strul med själva LCD:en, det har jag sett på ett kopplingsur. Samma sak här, uret får bytas mot ett nytt.
 
Displayen blir blank vid strömavbrott. Dessutom blir den blank av andra okända orsaker lite då och då. Jag misstänker att den blir blank när man startar laddningen till bilen (märker inget annat). Därför trodde jag det skedde vid strömavbrott eller "när det sker något med spänningen", i dessa tillfällen trodde jag att batteriet skulle vara backup, och därmed trodde jag att det var slut. Står ju på thebens produktblad att batteriet ska hålla i 10 år,nu höll det nog lite mer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.