Efter att ha blivit argsint efter att ha skadad begränsningskabeln, lade jag om hela kabeln i ett suprstarkt plaströr som också används för att dra fiberkablar i. Det går nog inte att skada kabeln med den metod jag använde. Fungerar klockrent! se bilder! Grön trädgårdsslang på en gräsmatta i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsarbete pågår, verktyg och trädgårdsslang, uppgrävda plattor, trädäck eller staket under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C Canutos skrev:
Efter att ha blivit argsint efter att ha skadad begränsningskabeln, lade jag om hela kabeln i ett suprstarkt plaströr som också används för att dra fiberkablar i. Det går nog inte att skada kabeln med den metod jag använde. Fungerar klockrent! se bilder![bild]

[bild]
Känner klipparen av tråden då? Den skärmar inte för mycket?
 
Ambitiöst. Var det inte jobbigt att få kabeln genom röret? Det kan ju bli en hel del meter kabel i en installation.
 
Alla som har kapat fiberduct med spade räcker upp en hand! :strong:
 
  • Gilla
  • Haha
rampante och 2 till
  • Laddar…
H hackatall skrev:
Känner klipparen av tråden då? Den skärmar inte för mycket?
Hej,
Nej den skärmar inte av vad jag märker. Klipparen följer kabeln klockrent.
 
  • Gilla
frepe383
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ambitiöst. Var det inte jobbigt att få kabeln genom röret? Det kan ju bli en hel del meter kabel i en installation.
Jag har bara prövat att föra igenom c:a. 15 m. (Grön Husqvarna kabel i detta fallet. Möjligen är den svarte Worxkabel lättare att få igenom. Den verkar något styvare.) Gick utan större besvär. Man får kanske föra igenom 15 m åt gången, dela ducten , fortsätta med 15 m i taget. Sätta ihop ducten igen vid delnings stället. Förslagsvis med krympslang och lite fett över delnings stället innan krympningen. Kabeln förblir då hel, utan skarvar, i röret och helt skyddad mot fukt.
 
Hej! Jag har en Gardena Sileno R130 Li (tror den heter typ Sileno+) som börjar få några år på nacken. Den har funkat fint bortsett från lite avgrävda begränsningskablar och annat som inte maskinen inte kan rå för.

Nu har jag fått meddelandet "Krocksensor aktiv" vilket jag förstår är relativt vanligt för modellen och dess HQ kusiner. Efter lite mekande har jag nu funnit följande.

1) Den har en (1) lyftsensor med magnet under bälgen fram. Denna verkar registrera frånvaro av en magnet i pelaren. Magneten är på plats och allt ser helt ut.

2) Den har en (1) Krocksensor fram som verkar registrera frånvaro av en magnet i karossen. Magneten sitter längst fram innanför laddblecken. Inget ser konstigt ut

3) Jag kommer in i menysystemt ( håll #7 och #9) för sensordiagnostik och här börjar hjärnan att krulla sig lite. Lyftsensor aktiverar/deaktiverar genom att dra i knoppen.Den verkar funka. Krocksensorn fram går att aktivera/deaktivera med magneten från karossen. Även denna funkar fint. (allt felsöks i realtid i menysystemet)
Nu till det konstiga. Det står "Bakre Krocksensor - JA" vilket skulle antyda att det finns en sensor till som reagerar på back. Jag kan inte förstå var denna skulle sitta eller hur denna skulle reagera.

Baktill finns två pelare som är skruvade mot karossen. Dessa innehåller ingen magneter och det finns heller inga som helst sensorer på undersidan. Min enda slutsats är att dessa är fjädrande uppsägning till karossen.

Vad är då den "bakre krocksensorn" på en Sileno R130 (HQ-AM 310/315).

Den fungerade fint till så sent som i går tills den började "hacka" på gräsmattan och inte komma någonstans.

Några ideer? Det är numera kliniskt rent under alla kåpor och huvar. Var sitter den bakre krocksensorn? Enligt mig så finns ingen sån funktion som jag kan förstå mig på.... men den är uppenbarligen aktiv och behöver stängas av.
 
Och när man slutligen går ut på nätet och frågar om råd efter mycket huvudbry så kommer man på det.
Det sitter en liten magnet i handtagsdelen på chassit som uppenbarligen registreras på själva huvud PCB. Den magneten satt lite på sniskan men inte uppenbart dåligt. Ett lätt tryck på magneten och en hastig återmontering så här före midnatt gjorde susen..... Nu går den igen och själv har jag blivit en efarenhet rikare. Titulerar mig numera även gräsklipparreparatör.


G GHP skrev:
Hej! Jag har en Gardena Sileno R130 Li (tror den heter typ Sileno+) som börjar få några år på nacken. Den har funkat fint bortsett från lite avgrävda begränsningskablar och annat som inte maskinen inte kan rå för.

Nu har jag fått meddelandet "Krocksensor aktiv" vilket jag förstår är relativt vanligt för modellen och dess HQ kusiner. Efter lite mekande har jag nu funnit följande.

1) Den har en (1) lyftsensor med magnet under bälgen fram. Denna verkar registrera frånvaro av en magnet i pelaren. Magneten är på plats och allt ser helt ut.

2) Den har en (1) Krocksensor fram som verkar registrera frånvaro av en magnet i karossen. Magneten sitter längst fram innanför laddblecken. Inget ser konstigt ut

3) Jag kommer in i menysystemt ( håll #7 och #9) för sensordiagnostik och här börjar hjärnan att krulla sig lite. Lyftsensor aktiverar/deaktiverar genom att dra i knoppen.Den verkar funka. Krocksensorn fram går att aktivera/deaktivera med magneten från karossen. Även denna funkar fint. (allt felsöks i realtid i menysystemet)
Nu till det konstiga. Det står "Bakre Krocksensor - JA" vilket skulle antyda att det finns en sensor till som reagerar på back. Jag kan inte förstå var denna skulle sitta eller hur denna skulle reagera.

Baktill finns två pelare som är skruvade mot karossen. Dessa innehåller ingen magneter och det finns heller inga som helst sensorer på undersidan. Min enda slutsats är att dessa är fjädrande uppsägning till karossen.

Vad är då den "bakre krocksensorn" på en Sileno R130 (HQ-AM 310/315).

Den fungerade fint till så sent som i går tills den började "hacka" på gräsmattan och inte komma någonstans.

Några ideer? Det är numera kliniskt rent under alla kåpor och huvar. Var sitter den bakre krocksensorn? Enligt mig så finns ingen sån funktion som jag kan förstå mig på.... men den är uppenbarligen aktiv och behöver stängas av.
 
...och tack vare den sena timmen förirrade sig inlägget till "fel" tråd. Tänkte att jag skrev i den allmänna Gardena Sileno -tråden. Sorry for OT.
G GHP skrev:
Och när man slutligen går ut på nätet och frågar om råd efter mycket huvudbry så kommer man på det.
Det sitter en liten magnet i handtagsdelen på chassit som uppenbarligen registreras på själva huvud PCB. Den magneten satt lite på sniskan men inte uppenbart dåligt. Ett lätt tryck på magneten och en hastig återmontering så här före midnatt gjorde susen..... Nu går den igen och själv har jag blivit en efarenhet rikare. Titulerar mig numera även gräsklipparreparatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.