Vi har en rätt stor gräsmatta på ca 3 000 kvm. Den ser inte ut att må så bra. 1/3 verkar vara något slags gräs, 1/3 ogräs och 1/3 torr grusig jord som det inte växer något på. Att gå omkring och "lappa" och dra ut ogräs från 1/3 av gräsmattan känns både tungt och osäkert.

Ser ni några andra alternativ än att ta dit en ordentlig jordfräs, fräsa upp hela skiten, kanske behandla hela ytan med något bekämpningsmedel och sedan när det är klart på med dressjord och så gräsfrön?
 
Jordfräs ja, bekämpningsmedel nej. Alternativ 3 — köp färdig (äkta, inte konstgjord!) gräsmatta på rulle, så får du gräs redan till denna sommaren.
 
janwide
Allt beror ju förstås på din ambitionsnivå. Att klippa gräsmattan oftare och gödsla kan göra underverk. Kanske med en robotgräsklippare. Ogräset får ingen riktig chans. De torra och obeväxta delarna kanske du bör jordförbättra och så nytt gräs på.
 
janwide
Insåg att 3000 kvm är rätt stort. Klipp med manuell gräsklippare så får du rejält med träning på köpet ;)
Skämt åsido så finns det robotgräsklippare klarar detta utan problem. Kostar en slant förstås.
 
Är det så mycket grusig jord tror jag inte du ska ha på dress.
 
tensiden tensiden skrev:
Är det så mycket grusig jord tror jag inte du ska ha på dress.
Kan du utveckla? Vad ska vi istället ha?
 
wildeside
O Oxfilé skrev:
Kan du utveckla? Vad ska vi istället ha?
Jord
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Jord
Typ vanlig planteringsjord eller vad köper man
 
O Oxfilé skrev:
Kan du utveckla? Vad ska vi istället ha?
Dressjord är sand, torv och lite jord. Har du redan sand skall du inte ha på mer sand.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
wildeside
O Oxfilé skrev:
Typ vanlig planteringsjord eller vad köper man
Skulle försöka få tag i vanlig mullrik sållad jord utan en massa tillsatser av olika torv sorter som planteringsjord mfl innehåller.
 
  • Gilla
Oxfilé
  • Laddar…
BirgitS
Med tanke på en av dina andra trådar kanske du ska ta det lite lugnt med gräsmattan så här första året eftersom ni kanske under sommaren kommer fram till att ni vill byta ut gräsmattan mot buskar, träd, rabatter, stenläggning eller trädäck på vissa ställen och då är det ju lite synd att ha lagt ner tid och pengar på att förbättra gräsmattan.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Frågan är om det är ett problem. Jag har för tillfället en gräsmatta som bitvis är med gul och vit än grön. Det är mycket vitsippor och svalört. Men jag ser det som positivt med artrikedom.
Vill man ha en golfgreen så kräver det mycket mer skötsel än jag är beredd att lägga. Jag klipper när det blir orimligt långt bara.
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
O Oxfilé skrev:
Vi har en rätt stor gräsmatta på ca 3 000 kvm. Den ser inte ut att må så bra. 1/3 verkar vara något slags gräs, 1/3 ogräs och 1/3 torr grusig jord som det inte växer något på. Att gå omkring och "lappa" och dra ut ogräs från 1/3 av gräsmattan känns både tungt och osäkert.
Ser ni några andra alternativ än att ta dit en ordentlig jordfräs, fräsa upp hela skiten, kanske behandla hela ytan med något bekämpningsmedel och sedan när det är klart på med dressjord och så gräsfrön?
Kolla denna tråd för inspiration.
https://www.byggahus.se/forum/threads/mcpa-mot-svart-ograes-i-graesmattan.257238/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.