Jaha...då börjar det. Efter min premiär som klinker-sättare så har nu en av plattorna lossnat ifrån fogen i ena hörnet och sviktar ordentligt. Antar att det inte ligger tillräckligt med fix under det hörnet. Hur kan man åtgärda detta?
 
Ta upp plattan och lägg på lite mer fix där det sviktar neråt.
Anders
 
Nja... tar man upp plattan bryter man vidhäftningen vid den del som satt fast innan också.... Det normala förfarandet är att ta bort plattan, knacka bort fixet under och fogen runt, prima igen, sätt dit plattan med nytt fix och foga om. Oftast får man inte bort plattan hel och det är en hel del enklare att sätta släggan i mitten av plattan än att i timmar försöka trixa upp plattan och ändå till slut spräcka den eller mula ett hörn. Antar att du har någon platta kvar från läggningen...
 
Ok då förstår jag. Tänkte kanske att man kunde på något sätt kila ner lite fix under fogen...men jag får väl dra bort hela plattan. Tack för svaren!
 
Varför inte testa ändå innan du sätter huggmejseln i mitten av plattan?

Det du förlorar är tid, en aning fix samt tiden du funderar på hur du ska kunna trycka in tillräckligt med fix under kanten så det förbättrar läget, och det kluriga här är väl logistiken på det sista. Mitt tips kan vara att återanvända en Skelettspruta och lämplig tub som har innehållit något vattenlösligt. Blanda till lite fix som ev kan vara en aning lösare än normalt och fyll tuben bakifrån och sen pipen mot kanten och fyll på så gott det går. Låt torka några dagar och undersök om det fortfarande sviktar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.