Kul med innovation.P pitebo skrev:
Men 41 hp (maxfart typ 70-90 ? Om det inte är begränsat mer), 13 kwh batteri och ett stort frågetecken för krocksäkerhet gör att det kanske snarare är en mopedbil eller "town car" snarare än en konkurrent till riktiga bilar ?
Spännande jakt på försöket att hjärntvätta alla att köpa elbil o folk verkar gå på det utan att tänka så mycket framåt.MathiasS skrev:
Man vill också sluta tillverka bensin o dieselbilar
innan man löst laddproblematiken och elförsörjningen.
Det är som att ingen ser helhetsbilden med elproduktionen och dess problem.
Elen är kanske är relativt billig idag, men hur många bilar finns det i sverige som måste bytas till EV?
Det rör sig om ca 5 miljoner bilar.. plus o minus.
Hur många kärnkraftverk behöver byggas då...för att ladda dem?
Det går ju heller inte lita på att det blåser när man behöver ladda.️
Eltillgången är begränsad och är inget heller man kan ta förgivet att det finns överallt när en EV får problem .
När alla kör EV, är det nån då som verkligen tror att elen kommer stanna kvar på samma pris
Det är de som har råd att skaffa en EV nu som kan tanka gratis på jobbet.. men det kommer nog inte förbli så.
Obemannade bensinstationer kanske ersätts med laddstolpar och rum för vila/övernattningsmöjligheter.
Det är lätt att sitta i sthlm o bestämma hur det ska fungera, men Sverige är lite större än sthlm
Det behövs ju en helt ny infrastruktur... För något vi inte kan garantera driften på...än.
Hoppas du inte ligger sömnlös och grubbla för mycket. De flesta eller alla frågetecken är nog borta när hela landets fordonsflotta drivs med el, eller kommer alla åkdon verkligen någonsin drivas med el?B Besiman skrev:Spännande jakt på försöket att hjärntvätta alla att köpa elbil o folk verkar gå på det utan att tänka så mycket framåt.
Man vill också sluta tillverka bensin o dieselbilar
innan man löst laddproblematiken och elförsörjningen.
Det är som att ingen ser helhetsbilden med elproduktionen och dess problem.
Elen är kanske är relativt billig idag, men hur många bilar finns det i sverige som måste bytas till EV?
Det rör sig om ca 5 miljoner bilar.. plus o minus.
Hur många kärnkraftverk behöver byggas då...för att ladda dem?
Det går ju heller inte lita på att det blåser när man behöver ladda.️
Eltillgången är begränsad och är inget heller man kan ta förgivet att det finns överallt när en EV får problem .
När alla kör EV, är det nån då som verkligen tror att elen kommer stanna kvar på samma pris
Det är de som har råd att skaffa en EV nu som kan tanka gratis på jobbet.. men det kommer nog inte förbli så.
Obemannade bensinstationer kanske ersätts med laddstolpar och rum för vila/övernattningsmöjligheter.
Det är lätt att sitta i sthlm o bestämma hur det ska fungera, men Sverige är lite större än sthlm
Det behövs ju en helt ny infrastruktur... För något vi inte kan garantera driften på...än.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 536 inlägg
Nej, alla är nog övertygade om att skatterna ska in ändå, så priset för oss konsumenter kommer gå upp.B Besiman skrev:
I övrigt är fordonsflottan en relativt liten del av vårt elbehov, så det kommer inte bli några större problem med laddning annat än vid extrema trafiktoppar, som vägen från Stockholm till Öland i semestertid, eller vissa vägar till fjällen i sportlovstider.
Systemmässigt är dina farhågor överdrivna.
Så om man är ansvarstagande och tänker på framtiden, så ska man köpa bensin eller diesel-bil...B Besiman skrev:Spännande jakt på försöket att hjärntvätta alla att köpa elbil o folk verkar gå på det utan att tänka så mycket framåt.
Man vill också sluta tillverka bensin o dieselbilar
innan man löst laddproblematiken och elförsörjningen.
Det är som att ingen ser helhetsbilden med elproduktionen och dess problem.
Elen är kanske är relativt billig idag, men hur många bilar finns det i sverige som måste bytas till EV?
Det rör sig om ca 5 miljoner bilar.. plus o minus.
Hur många kärnkraftverk behöver byggas då...för att ladda dem?
Det går ju heller inte lita på att det blåser när man behöver ladda.️
Eltillgången är begränsad och är inget heller man kan ta förgivet att det finns överallt när en EV får problem .
När alla kör EV, är det nån då som verkligen tror att elen kommer stanna kvar på samma pris
Det är de som har råd att skaffa en EV nu som kan tanka gratis på jobbet.. men det kommer nog inte förbli så.
Obemannade bensinstationer kanske ersätts med laddstolpar och rum för vila/övernattningsmöjligheter.
Det är lätt att sitta i sthlm o bestämma hur det ska fungera, men Sverige är lite större än sthlm
Det behövs ju en helt ny infrastruktur... För något vi inte kan garantera driften på...än.
Det är inte troligt att 100% av bilarna blir batteridrivna över en natt.B Besiman skrev:Spännande jakt på försöket att hjärntvätta alla att köpa elbil o folk verkar gå på det utan att tänka så mycket framåt.
Man vill också sluta tillverka bensin o dieselbilar
innan man löst laddproblematiken och elförsörjningen.
Det är som att ingen ser helhetsbilden med elproduktionen och dess problem.
Elen är kanske är relativt billig idag, men hur många bilar finns det i sverige som måste bytas till EV?
Det rör sig om ca 5 miljoner bilar.. plus o minus.
Hur många kärnkraftverk behöver byggas då...för att ladda dem?
Det går ju heller inte lita på att det blåser när man behöver ladda.️
Eltillgången är begränsad och är inget heller man kan ta förgivet att det finns överallt när en EV får problem .
När alla kör EV, är det nån då som verkligen tror att elen kommer stanna kvar på samma pris
Det är de som har råd att skaffa en EV nu som kan tanka gratis på jobbet.. men det kommer nog inte förbli så.
Obemannade bensinstationer kanske ersätts med laddstolpar och rum för vila/övernattningsmöjligheter.
Det är lätt att sitta i sthlm o bestämma hur det ska fungera, men Sverige är lite större än sthlm
Det behövs ju en helt ny infrastruktur... För något vi inte kan garantera driften på...än.
Bensin/Diesel är ju uppenbarligen inte framtiden heller.
Antagligen blir det en mix av BEV, Vätgas och olika biodrivmedel...
F.ö. drar inte personbilsflottan så ohemult mycket, det är när tunga transporter kommer in i bilden och/eller omvandlign till vätgas (med alla förluster i kedjan) som det blir riktigt klurigt
Liknande trådar
-
Nyövertagen villas bo-yta är dubbelt så stor jämfört med Skatteverkets siffror, hur kommer Skatteverket reagera på nya siffrorna?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Om de nya reglerna för strandskydd som kommer 1 juli.
Bygglov -
Solceller! När kan man räkna hem det? Kommer det komma nya bidrag?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vad kommer de nya strandskyddsreglerna att innebära i praktiken?
Bygglov -
Nu kommer nya fastighetsskatten...
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.