Hej forumet! Jag har länge varit och luskat omkring här, men inte fått anledning att skapa konto här förrän nu. :cool:

Vi renoverade utsidan på vårt hus, inklusive betongtrappan upp till entrédörren och avsatsen, förra året och har sedan dess velat skaffa ett rejält räcke till trappan. Vårt val föll på en firma, som kunde fixa räcket till ett (för oss) bra pris.

Nu i veckan installerade de trappräcket medan vi var på jobb (vi fick inte besked förrän en stund innan de skulle börja, så vi kunde inte vara på plats). När vi kom hem så såg allt bra ut – ända tills vi såg att räcket inte följer trappan särskilt bra.

Nederdelen av räcket är knappt ovanför avsatsen (vilket vi iofs har mindre problem med), men sedan börjar räcket böja nedåt strax innan trappan gör det. I stället för att hålla ett jämnt avstånd till trappnosen (heter det väl?), ökar avståndet hela vägen ner till markplan. Det innebär att om man går uppåt, är handtaget längre upp än när man väl kommit upp för trappan eftersom vinkeln på trappräcket är annorlunda (mindre brant) än trappan. Jag kan lägga in en bild (är inte hemma just nu) senare om ni vill se.

När vi kontaktade firman om detta, blev svaret att de har följt Boverkets regler kring räcken och att det är så här det måste se ut.

Jag köpte (om än motvilligt) den förklaringen – ända tills jag själv började kika i Boverkets regler. Där står det ingenting om några vinklar eller något annat som säger att trappräcket måste se ut på det vis det nu gör. Tvärtom verkar det som om nederdelen av trappan inte följer Boverkets regler, eftersom avståndet mellan räckets undersida och trappan är större än vad som sägs i reglerna.

Är det någon som har koll på reglerna? Har jag missat någonting? Finns det andra regler som styr hur trappräcken ska se ut?

Tack på förhand!


/ Kiwi
 
Bilder kanske?
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
Nu är jag hemma och kan lägga upp en bild:

Solbelyst trappa, rekkverk, planteringslåda, skuggspel, grå och gul fasad, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den översta trappnosen ligger precis ovanför räckets nedre del. Från näst nedersta trappnosen är det ungefär 20 centimeter upp till räckets nedre del. Hade räcket fortsatt lite till, så hade det varit något över 20 centimeter upp till nedre delen.


/ Kiwi
 
  • Ledsen
Workingclasshero
  • Laddar…
Om det nu följer Boverket eller inte så ser det för jävligt ut. Dom har helt enkelt mätt fel. Svårt att se på bilden men är stolpen ens lodrät?
Har dom stått för mätningen? Reklamera skriftligen.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om det nu följer Boverket eller inte så ser det för jävligt ut. Dom har helt enkelt mätt fel. Svårt att se på bilden men är stolpen ens lodrät?
Har dom stått för mätningen? Reklamera skriftligen.
Har inte kollat stolpens eventuella lutning, men de har iaf mätt upp allt själva på plats.


/ Kiwi
 
Hur menar dom att det inte går att följa riktlinjerna? Kollar man boverkets egna skisser på trappräcken och trappor följer räckena alltid trappans lutning?
 
tensiden tensiden skrev:
Hur menar dom att det inte går att följa riktlinjerna? Kollar man boverkets egna skisser på trappräcken och trappor följer räckena alltid trappans lutning?
Nej, de menade att de har följt Boverkets regler och att det är därför räcket ser ut som det gör. :geek:


/ Kiwi
 
BirgitS
Det finns ju någon allmän regler om att inga öppningar får vara mer än 10 cm av barnsäkerhetsskäl. Nu är det väl rätt omöjligt för ett barn att bli hängande ett eller två trappsteg upp, men det skulle möjligen vara ett skäl till varför de inte har följt BBR.
 
Rickard.
J jankiwi skrev:
Nej, de menade att de har följt Boverkets regler och att det är därför räcket ser ut som det gör. :geek:


/ Kiwi
Be dom hänvisa till exakt vad i BBR:en som tvingar dom att göra så där. Jag är rätt övertygad att dom gjort fel och försöker ljuga sig ur det....

Finns ingen logisk förklaring varför räcket inte får följa trappan.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Finns ingen logisk förklaring varför räcket inte får följa trappan.
Nej, vi känner inte heller det.

Vår förhoppning är att någon ansvarig kommer hit och tittar, konstaterar att det blivit fel någonstans och sedan säger att ett nytt räcke ska tillverkas och sättas upp. :cool:

Jag håller koll på tråden om fler vill yttra sig. Och jag lovar att hålla er uppdaterade om hur det går.


/ Kiwi
 
De måste ju ha mätt fel eller gjort fel när de byggde räcket. De vill inte ta kostnaden för att göra om. Det är möjligt att det fortfarande följer byggreglerna. Men det ska definitivt inte se ut så där.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fel räcke på fel plats...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det där räcket hade de liggandes, och nu försöker de pracka på er deras gamla mög.
Hoppas du inte betalat något, gör inte det.......
Någon måste komma och göra om det hela, det där är helt oacceptabelt.

Lycka till med reklamationen, som i min värld är ganska enkel.
Ta gärna hjälp av någon tuff vän om ni är osäkra.

/W
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Okej, ett steg framåt och ett (eller två) steg bakåt.

I går, måndag, var företaget på plats och kikade på vårt räcke. Och nej, det höll inte måttet – det höll de med om. Skönt.

Vi fick veta att problemet skulle kunna lösas genom att de böjde till delen vid trappan. Vi var inte särskilt övertygade om detta. :rolleyes: Men samtidigt... vi är inte hantverkare eller räckeskonstruktörer, och vet inte vad som är möjligt. Och företaget ska givetvis få en chans att kunna lösa problemet utan att börja om på nytt.

Nåväl, redan i morse (tisdag) var de på plats igen. Efter ett tag blev min hustru uppringd med beskedet att nedersta trappsteget hade »sprängts«. Den som gjort betongtrappan en gång i tiden (långt innan vi flyttade in) hade nämligen inte använt enbart betong, utan lagt in en massa stora(?) stenar för att fylla ut. Så när företaget nu skulle borra ett nytt hål, höll inte konstruktionen längre. Trappsteget ska dock åtgärdas av dem.

Vad värre är att resultatet av själva böjningen inte blev bra. Det blev mest... böjt. Se själva:

Metallräcke vid utomhustrappa, gul vägg, grå bas, fönster, säkerhetsgrill, minimalistiskt, arkitektonisk detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nederdelen av räcket följer nu trappan mycket bättre, men det är nog också allt som blev bra. Men stagen(?) har samtliga en svag s-kurva. Både överkant och nederkant har vågor. Och överkanten har, precis vid övergången mellan avsats och trappa, fått en »förböj« innan den viker nedåt.

Summa summarum: Vinkeln är mycket bättre, men allt annat ser för j-vligt ut. :dizzy:

Vi har kontaktat företaget igen och sagt att vi inte är nöjda. Hittills har vi bara fått ett erkännande att de fått vårt meddelande, så jag gissar att de ska prata ihop sig om hur de ska gå vidare. Just nu känns den enda rimliga vägen framåt att de helt enkelt gör om hela räcket. Med tanke på hur »bra« det blev med att böja nu, så tror jag inte fler böjningar är lösningen...


/ Kiwi
 
J jankiwi skrev:
Okej, ett steg framåt och ett (eller två) steg bakåt.

I går, måndag, var företaget på plats och kikade på vårt räcke. Och nej, det höll inte måttet – det höll de med om. Skönt.

Vi fick veta att problemet skulle kunna lösas genom att de böjde till delen vid trappan. Vi var inte särskilt övertygade om detta. :rolleyes: Men samtidigt... vi är inte hantverkare eller räckeskonstruktörer, och vet inte vad som är möjligt. Och företaget ska givetvis få en chans att kunna lösa problemet utan att börja om på nytt.

Nåväl, redan i morse (tisdag) var de på plats igen. Efter ett tag blev min hustru uppringd med beskedet att nedersta trappsteget hade »sprängts«. Den som gjort betongtrappan en gång i tiden (långt innan vi flyttade in) hade nämligen inte använt enbart betong, utan lagt in en massa stora(?) stenar för att fylla ut. Så när företaget nu skulle borra ett nytt hål, höll inte konstruktionen längre. Trappsteget ska dock åtgärdas av dem.

Vad värre är att resultatet av själva böjningen inte blev bra. Det blev mest... böjt. Se själva:

[bild]

Nederdelen av räcket följer nu trappan mycket bättre, men det är nog också allt som blev bra. Men stagen(?) har samtliga en svag s-kurva. Både överkant och nederkant har vågor. Och överkanten har, precis vid övergången mellan avsats och trappa, fått en »förböj« innan den viker nedåt.

Summa summarum: Vinkeln är mycket bättre, men allt annat ser för j-vligt ut. :dizzy:

Vi har kontaktat företaget igen och sagt att vi inte är nöjda. Hittills har vi bara fått ett erkännande att de fått vårt meddelande, så jag gissar att de ska prata ihop sig om hur de ska gå vidare. Just nu känns den enda rimliga vägen framåt att de helt enkelt gör om hela räcket. Med tanke på hur »bra« det blev med att böja nu, så tror jag inte fler böjningar är lösningen...


/ Kiwi
Ursäkta att jag skrattar... Men man blir nästan sjösjuk av att titta på eländet.

Gör om, gör rätt. Enklast och billigast för dem.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.