Jag bor i en lägenhet i ett hus byggt 1926, i Vasastan i Stockholm. Jag har jättefina bevarade snickerier och stuck som dock är lite återhållsam. Höga golvsocklar, väggfält med snickerier osv. Jag har dock snöat in på ”Arts and craft”-rörelsen från England. Där bl a William Morris ingick som skapade fantastiska mönster. Ni som besökte utställningen ”Bloomsbury” på Artipelag vet vad jag syftar på. Jag tänker sälja min lägenhet när jag går i pension om fyra år. Ska köpa ett hus i Grekland. Men min lägenhet behöver en totalrenovering. Jag har t ex bara 10A i el då jag har gasspis. Så jag tänker låta renovera köket och dra om elen (övrigt gör jag själv). Vad tycker ni? Ska jag satsa på ”ljust och fräscht” inför en försäljning eller ska jag gå ”all in” och måla snickerierna i en ljust grågrön färg, excellera i tapeter, välja grönt kakel i köket och bara njuta de sista åren i lägenheten?
 
Jag tycker du ska göra stilen du gillar själv som passar med året då huset byggdes. Det kan ju mycket väl vara så att framtida spekulanter också gillar den stilen bäst.

Jag pratade med mäklare om vilken stil som gör huset mest lättsålt och då sa de att det viktiga är att stilen är genomgående i hela bostaden och att den gärna får stämma med året då huset byggdes.
 
Det kan tyvärr bara du svara på. Risken med att gå loss med färger och sätta grönt kakel i köket är att det skrämmer bort potentiella köpare och du får mindre betalt.

Om du tror att du behöver varenda krona till Grekland är det kanske mer taktiskt att ta det lugnare, ffa med kakel och sånt som känns mer permanent för en spekulant.

Har du marginaler till Greklandsköpet och har råd att sälja utan att pressa ut varenda krona - kör på med det du gillar!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
R Renoveringstjejen skrev:
Jag bor i en lägenhet i ett hus byggt 1926, i Vasastan i Stockholm. Jag har jättefina bevarade snickerier och stuck som dock är lite återhållsam. Höga golvsocklar, väggfält med snickerier osv. Jag har dock snöat in på ”Arts and craft”-rörelsen från England. Där bl a William Morris ingick som skapade fantastiska mönster. Ni som besökte utställningen ”Bloomsbury” på Artipelag vet vad jag syftar på. Jag tänker sälja min lägenhet när jag går i pension om fyra år. Ska köpa ett hus i Grekland. Men min lägenhet behöver en totalrenovering. Jag har t ex bara 10A i el då jag har gasspis. Så jag tänker låta renovera köket och dra om elen (övrigt gör jag själv). Vad tycker ni? Ska jag satsa på ”ljust och fräscht” inför en försäljning eller ska jag gå ”all in” och måla snickerierna i en ljust grågrön färg, excellera i tapeter, välja grönt kakel i köket och bara njuta de sista åren i lägenheten?
Du kan väl kontakta några mäklare och fråga hur de värderar lägenheten i nuvarande skick och med olika typer av förändringar.

Stuck var ju dyrt på den tiden och många lägenheter på 20-talet byggdes för annat än de välbeställda så det kan ju förklara varför stuckaturerna är återhållsamma.

Arts and Crafts är ju mer en rörelse före första världskriget än på mitten på 20-talet så det stämmer ju inte med husets ålder.

Har föreningen sagt att det går att utöka elanläggningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.