Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är exakt så som det ska gå till. Du behöver endast göra en anmälan om du gör en väsentlig ändring av lokaleldstaden. Om du byter till en jämförbar panna (jämförbar effekt) med samma anslutning till skorstenen så krävs inte anmälan.
Gäller det möjligtvis även installation av äldre insatskamin i existerande öppen spis, i gammal stuga i skogen. Miljövärdena kan ju knappast bli sämre än redan existerande eldstad. Ingen anmälan eller bygglov då heller?
 
K kaffetorsk skrev:
Gäller det möjligtvis även installation av äldre insatskamin i existerande öppen spis, i gammal stuga i skogen. Miljövärdena kan ju knappast bli sämre än redan existerande eldstad. Ingen anmälan eller bygglov då heller?
Intressant. Som jag tolkar det behöver ÖS inte bygglov men frågan är då om man installerar kassett i ÖS skulle behöva bygglov? Känns ju lite avigt kan jag tycka.
Vi vill hemskt gärna köpa en gammal kamin till vårt nybygge men funderar på en ÖS istället för att komma runt den krångliga prestandadeklarationen.
 
Claes Sörmland
S sarsag skrev:
Intressant. Som jag tolkar det behöver ÖS inte bygglov men frågan är då om man installerar kassett i ÖS skulle behöva bygglov? Känns ju lite avigt kan jag tycka.
Vi vill hemskt gärna köpa en gammal kamin till vårt nybygge men funderar på en ÖS istället för att komma runt den krångliga prestandadeklarationen.
Bygglov är inte aktuellt men en anmälan ska nog formellt in. Och då kommer det där med prestandadeklarationen för insatsen för att få startbesked.
 
S sarsag skrev:
Intressant. Som jag tolkar det behöver ÖS inte bygglov men frågan är då om man installerar kassett i ÖS skulle behöva bygglov? Känns ju lite avigt kan jag tycka.
Vi vill hemskt gärna köpa en gammal kamin till vårt nybygge men funderar på en ÖS istället för att komma runt den krångliga prestandadeklarationen.
Kan inte svära på det men jag tror tyvärr det bara går att undgå prestandadeklarationen om även huset är äldre. Kanske kan någon vänlig själ tipsa om äldre kaminer med godkänd prestanda som skulle passa?
 
K kaffetorsk skrev:
Kan inte svära på det men jag tror tyvärr det bara går att undgå prestandadeklarationen om även huset är äldre. Kanske kan någon vänlig själ tipsa om äldre kaminer med godkänd prestanda som skulle passa?
Spelar ingen roll om huset är gammalt eller nytt. De flesta gamla kaminer går tyvärr ej att nyinstallera idag pga av de krav som stärktes 2019.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Spelar ingen roll om huset är gammalt eller nytt. De flesta gamla kaminer går tyvärr ej att nyinstallera idag pga av de krav som stärktes 2019.
Man får absolut installera äldre kaminer. Hurvida dessa kaminer måste bedömas godkända eller ej tycker jag inte är helt glasklart.


Från Boverket.
Avser man att installera en kamin i en byggnad som tidigare har haft en sådan och man vill välja en kamin som till ålder och karaktär är anpassad till byggnadens, så är det ett skäl att anpassa kraven med hänsyn till varsamhetskravet och byggnadens kulturvärden. Vad som menas med anpassad till byggnadens ålder och karaktär får bedömas i det enskilda fallet utifrån vad som tidigare rimligen hade kunnat finnas i byggnaden. För att kaminen ska bidra till byggnadens kulturhistoriska värde ska de passa in i den aktuella byggnaden - tidstypiska är ett bra ledord. Det finns alltså ingen specifik åldersgräns. Kontakta din kommun om du vill veta vad som gäller i just ditt fall.
Finns det ens hundra år gamla kaminer som uppfyller moderna miljökrav?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K kaffetorsk skrev:
Man får absolut installera äldre kaminer. Hurvida dessa kaminer måste bedömas godkända eller ej tycker jag inte är helt glasklart.


Från Boverket.
Finns det ens hundra år gamla kaminer som uppfyller moderna miljökrav?
Läs igen, jag skrev nyinstallera. Det är ganska glasklart om att man ej får nyinstallera en gammal och ej likvärdig kamin som ej är godkänd. Att däremot byta ut eller installera en eldstad där det tidigare har funnits en likvärdig är det mer luddigt.
 
G guggen skrev:
Läs igen, jag skrev nyinstallera. Det är ganska glasklart om att man ej får nyinstallera en gammal och ej likvärdig kamin som ej är godkänd. Att däremot byta ut eller installera en eldstad där det tidigare har funnits en likvärdig är det mer luddigt.
Det stämmer till största del.

För att förtydliga mig, som jag tolkar reglerna. Husets ålder/kulturvärde spelar en avgörande roll framför prestandadeklaration om det redan finns kamin eller om "utifrån vad som tidigare rimligen hade kunnat finnas i byggnaden". Man kan alltså installera en kamin på nytt utifrån detta kriterie. En aning luddigt faktiskt.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Återbruk är bra men det där är ett typiskt fall av dåligt återbruk. Den miljö och energi du sparar på återbruket är mycket mindre än att du i årtionden använder en icke energieffektiv kamin.
Nu finns det undersökningar från Norge av experter på området.
De har provade inte mindre än 4 olika typer av gjutjärns kaminer och de häpnade över resultatet.
Det visade sig att flera modeller hade i stort samma värden som nytillverkade spisar.
Undersökning är utfört under 2022 om jag minns rätt.

Så återbruk av gamla kaminer är inte fel, det är viktigare att elda rätt!
Sprid gärna vidare om du orkar med det.
 
  • Gilla
Norrtull och 4 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Du kan ju chansa. Jag bytte vedpanna. Sotaren fortsatte som tidigare att sota och berömde bara nyinstallation. Ngn anmälan gjordes aldrig.
Man behöver inte göra bygganmälan vid byte av anordning som motsvarar den gamla. Dock brukar sotaren skriva i sina protokoll vilken panna det är
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.