M MetteKson skrev:
Tyvärr verkar det som den informationen TS fått i mejlen inte är ett officiellt beslut (taget av byggnadsnämnden). Annars stämmer det du skriver, ett gynnande beslut för en sökanden ska enl. förvaltningslagen inte dras tillbaka.
Det har uttalats flera gånger från JK. Om skrivelsen kan uppfattas som ett beslut och innehåller sådant som bestäms i beslut så har formen (eller vad myndigheten kallar handlingen) ingen betydelse. Visserligen med avsikten om det är överklagningsbart, men bör vara överförbart till den här situationen.

Det var också därför jag lade till att man som mottagare inte kan förväntas känna till beslutsordning etc. Man ska kunna utgå från att den man får besked från har rätt beslutsrätt.
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Läser områdets detaljplan. Sägs att det kan finnas en nyare plan som täcker den gamla.

I vårt område får byggnad icke uppföras till större höjd än 7,2 meter (vårt hus är nu 7,0 meter högt).
Yttertak på byggnad av två våningar får givas en lutning mot horisontalplanet av högst 22,5 grader (vår lutning är 30 grader).

Över beslutet må klagan icke föras.

Räknas en 1,5 plans villa som byggnad med 2 våningar i den juridiska meningen? I vårt område finns en villa med samma taklutning som vi har.
 
wifie. skrev:
Läser områdets detaljplan. Sägs att det kan finnas en nyare plan som täcker den gamla.

I vårt område får byggnad icke uppföras till större höjd än 7,2 meter (vårt hus är nu 7,0 meter högt).
Yttertak på byggnad av två våningar får givas en lutning mot horisontalplanet av högst 22,5 grader (vår lutning är 30 grader).

Över beslutet må klagan icke föras.

Räknas en 1,5 plans villa som byggnad med 2 våningar i den juridiska meningen? I vårt område finns en villa med samma taklutning som vi har.
Om det finns en nyare plan än den du citerar så är det den som gäller, och isf kan uppgifterna du skriver vara inaktuella. Kolla upp det så du vet vilken som är den gällande planen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
wifie. skrev:
Räknas en 1,5 plans villa som byggnad med 2 våningar i den juridiska meningen?
1,5 plans hus finns egentligen inte. Det är en enplansbyggnad med vind.

Definitionen av om halvplanet är en våning eller inte är att om byggnadshöjden (alltså oftast, höjden i en punkt där ytterväggen skär taket, på takets ofvansida) är mer än 0,7m över golvnivån, då är det en våning.

Men om du har för hög taklutning, så är det en avvikelse från reglerna i detaljplanen, det kan förklara att det blev ett grannehörande.

Grannehörande måste man alltså göra innan kommunen fattar beslut när huset på någon punkt avviker från detaljplanen. Det är bara en möjlighet för grannar att komma in med synpunkter, det blir en del av beslutsunderlaget. Men ett nej från en granne körs ofta över. Och även om grannar gillar bygget så kan det bli avslag.

Sedan när beslutet är fattat så har grannar 3 veckor på sig att överklaga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Sedan nrä beslutet är fattat så har grannar 3 veckor på sig att överklaga.
Vi håller tummarna och hoppas på att allt kommer bli bra.

Jag mejlade grannen och förklarade att huset byggdes ut för att familjen har vuxit (vi var 3 när vi flyttade in, nu är vi 6)...
att denna takkupa ger oss mer yta och ljus på eftermiddagen...
att det blir inga panoramafönster utan bara en indragen balkong som sitter mellan två väggar med en balkongdörr och ett fönster...
att hon är välkommen till oss att kika hur det ser ut från vårt perspektiv...
att hon får gärna återkomma med förslag hur vi kan tillsammans fixa ett insynskydd...

Inget svar. De ringer anonymt till kommunen, yttrar sig om vårt bygge och sedan gömmer sig. Märkligt, tyckte jag.
Kanske var det onödigt förklaring men det var handläggare som bad mig att komma överens med grannar (lät som att vi beror helt och hållet på grannens åsikt).
Jag gjorde mitt bästa i alla fall och hoppas på att de lämnar oss i fred.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
A
Det är väl bara att komma överens med grannen att ni inte tittar på honom och han inte tittar på er när ni går nakna på balkongen?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Insyn till annan fastighet är inte något som tas hänsyn till rent juridiskt. Likaså om du bygger något som skymmer utsikt.

Så länge bygglovet ryms under detaljplanen och gällande plan- och bygglag eller att det är en attefallsåtgärd så får du bygga så. Grannen kan förstås överklaga men det kommer vara förgäves och enbart dra ut på tiden.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
"Vem ska jag klaga på, vad kan jag kräva från vem? Vem är ansvarig för att det har blivit så?"
Försök att hitta en syndabock? Har du funderat på att det kan vara ditt fel?
Märklig kommentar.
 
  • Gilla
wifie och 2 till
  • Laddar…
S
wifie. skrev:
Ja, det stämmer. 2 takkupor istället för en.
Om du nu vill ha uppbackning från Byggahus medlemmar så kan du ju börja med att beskriva ärendet bättre. Tex. ritning på huset/ takkupor/ altan. Både utförandet som ni fått bygglov på och även nya utförandet.

Hoppas byggnadsnämden sättter in seriös behandling av ärendet.
 
S styren skrev:
Hoppas byggnadsnämden sättter in seriös behandling av ärendet.
Det var mest det som gjorde mig upprörd och därför skapade jag tråden.
Jag kunde aldrig tro att det kan hända något sådant att beslutet kan ändras hur som helst mitt i byggnationen för handläggare fick bakläxa av sin chef.

Chefen skickade till oss vår handläggare med en annan erfaren kollega att göra tillsyn och den erfarne bedömde att ändringarna var för stora och vi ska komma med ansökan (när allting är byggt).
Ingen bryr sig om byggherre, om vilken stress det innebär för familjen som tvingades att flytta ut pga det stora projektet och längtar tillbaka till sitt hem.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
S
wifie. skrev:
Det var mest det som gjorde mig upprörd och därför skapade jag tråden.
Jag kunde aldrig tro att det kan hända något sådant att beslutet kan ändras hur som helst mitt i byggnationen för handläggare fick bakläxa av sin chef.

Chefen skickade till oss vår handläggare med en annan erfaren kollega att göra tillsyn och den erfarne bedömde att ändringarna var för stora och vi ska komma med ansökan (när allting är byggt).
Ingen bryr sig om byggherre, om vilken stress det innebär för familjen som tvingades att flytta ut pga det stora projektet och längtar tillbaka till sitt hem.
Bra att du redovisade hur det gick!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Handläggaren syftade antagligen på detta.
Vad exakt tycker du att han syftade på? Artikeln är lång...

Det står bland annat att takkupor är bygglovsfria och kan även strida mot detaljplanen.
 
W wifie skrev:
Vad exakt tycker du att han syftade på? Artikeln är lång...

Det står bland annat att takkupor är bygglovsfria och kan även strida mot detaljplanen.
Attefallsreglerna gör att takkupor som strider mot detaljplanen i normalfallet skall tillåtas om de ligger inom reglerna får takkupor som attefallsreglerna stipulerar. Man behöver inte bygglov, men en bygganmälan.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
wifie. skrev:
Det var mest det som gjorde mig upprörd och därför skapade jag tråden.
W wifie skrev:
Vad exakt tycker du att han syftade på? Artikeln är lång...
Varför alternerar du mellan att använda två olika användarkonton med snarlika namn? Dels är det väldigt förvillande och dels torde det kunna anses som ett regelbrott.

Text om regler mot dubbla konton för att påverka diskussioner på ett forum.
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.