N
Inte mycket att göra åt utan det är bara att stoppa in ytterligare tusenlappar i statskassan.
Alltså ytterligare en sten på bördan för de som kämpar med höjda räntor (vilket inte drabbar mig personligen då jag inte har några lån).
 
  • Gilla
Ockupanten och 2 till
  • Laddar…
Sten på bördan för oss som har hus med taxeringsvärde under 1 183 200, åtminstone. Övriga behöver inte betala mer i fastighetsavgift.
Vet inte om en ska tycka att det är någon slags "rättvisa" att de som äger de billigaste husen och förmodligen inte har så höga lån och räntekostnader, istället ska få höjd fastighetsavgift.
 
  • Gilla
ujh och 4 till
  • Laddar…
N
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Sten på bördan för oss som har hus med taxeringsvärde under 1 183 200, åtminstone. Övriga behöver inte betala mer i fastighetsavgift.
Vet inte om en ska tycka att det är någon slags "rättvisa" att de som äger de billigaste husen och förmodligen inte har så höga lån och räntekostnader, istället ska få höjd fastighetsavgift.
Instämmer!
 
De som gjort rätt för sig och amorterar eller är helt skuldfri borde ju inte drabbas av höjningen på fastighetsavgift.

Staten ska inte bestraffa sånt beteende.
Det räcker att de subventionerar lån och bestraffar sparande.

Synd att man bara är befriad i 12år till då man inte hade råd att köpa begagnat.
 
  • Gilla
Snailman och 5 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
De som gjort rätt för sig och amorterar eller är helt skuldfri borde ju inte drabbas av höjningen på fastighetsavgift.

Staten ska inte bestraffa sånt beteende.
Det räcker att de subventionerar lån och bestraffar sparande.

Synd att man bara är befriad i 12år till då man inte hade råd att köpa begagnat.
Vad har skuldkvoten med taxvärdet att göra menar du ?
 
  • Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har skuldkvoten med taxvärdet att göra menar du ?
Inget.
Men det skulle vara mer straff på boendet där man har råd att avstå amortering och leva med lyxkonsumtion istället.

Pantbrevet är ju vad det är oavsett utnyttjande av det men högre skuldkvot skulle beskattas mer för att få ner hushållens skuldsättning.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Naturligtvis ska taxeringsvärdet uppdateras löpande. Hur kan man se det som att det drabbar någon?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Inget.
Men det skulle vara mer straff på boendet där man har råd att avstå amortering och leva med lyxkonsumtion istället.

Pantbrevet är ju vad det är oavsett utnyttjande av det men högre skuldkvot skulle beskattas mer för att få ner hushållens skuldsättning.
Starta en ny tråd så får du se om du får något medhåll där.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Starta en ny tråd så får du se om du får något medhåll där.
Vad får jag ut av det? Den breda massan brukar sällan veta bäst. Fråga de 98% som inte platsar i Mensa så kommer du få medhåll att jag har fel igen.
 
D Daniel 109 skrev:
Naturligtvis ska taxeringsvärdet uppdateras löpande. Hur kan man se det som att det drabbar någon?
 
P Pligg85 skrev:
Vad får jag ut av det? Den breda massan brukar sällan veta bäst. Fråga de 98% som inte platsar i Mensa så kommer du få medhåll att jag har fel igen.
Då föreslår jag att du tar den diskussionen med dina kompisar i Mensa, så får vi hoppas att du får medhåll där!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt.
Taxeringsvärdet är väl 70 eller om det var 75% av marknadsvärdet?

Vad är det de höjer nu?
Har de hittat på att marknadsvärdet i alla kommuner har ökat med 30%?
 
Man siktar på 75% av marknadsvärdet. Det är för att vara tämligen säker på att ingen får ett taxeringsvärde över fastighetsvärdet. Taxeringsvärdet uppdateras var tredje år. Så de som har haft en uppgång i fastighetsvärdet på 30% mellan 2019 och 2022 får nu en uppskrivning av taxeringsvärdet med 30%
 
  • Gilla
SueSue och 2 till
  • Laddar…
Har jobbat som mäklare i 14 år. Aldrig har ett värde på ett hus ens varit i närheten av ett taxeringsvärde. Man brukar säga att tax värde ska motsvara 75% av marknadsvärdet. Men i och med att takbeloppet för fastighetsskatten slopades, folk som inte uppdaterar sina taxeringar korrekt och att inget granskas så har tax värdet blivit väldigt snedvridet sista åren. Så en uppskruvning om 30%, då är vi snart i hamn på ”75%-regeln”.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.