Krilleman Krilleman skrev:
Men summa summarum är att du vill dra ditt husföretag till tinget för en utkastare som inte är klassad enligt säkervatten?

Eller tolkar jag dig helt fel här? :thinking::thinking:
Har använt denna juristförsäkring i 3 år nu och det har varit kanon! Inga extra utgifter!

Summa summarum så vill jag veta vad fan jag byggt. Dom säger säker vatten på hemsida, en sak i avtalet. När jag frågar den frågan får jag inget svar egentligen. Ingen vet nått.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hur har du fått för dig att säker vatten ställer krav på att vattenutkastaren ska tömma sig med adapter och slang kopplad?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Summa summarum så vill jag veta vad fan jag byggt. Dom säger säker vatten på hemsida, en sak i avtalet. När jag frågar den frågan får jag inget svar egentligen. Ingen vet nått.
Drar du detta till tinget så lär du förlora.
Säkervatten på någon random hemsida, men i skrivet avtal så står det inte nämnt.

Vad tror du en jurist har i sin utsago beträffande den information du ger oss här?

"Pacta sunt servanda" heter det på juristspråket.

Står det inte klartext i ditt kontrakt som du skrivit på, så gäller det inte rent juridiskt sett.
 
M _Mannen skrev:
Hur har du fått för dig att säker vatten ställer krav på att vattenutkastaren ska tömma sig med adapter och slang kopplad?
För att det står i säker vatten
 
Krilleman
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
För att det står i säker vatten
Står det i ditt kontrakt, som du och beställaren skrivit under, att regelverket Säkervatten ska följas?

Gör det inte det gäller inte det.
Tråkigt om så fallet, men sant rent juridiskt.
 
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
För att det står i säker vatten
Jopp, var tvungen att kolla och det står som du säger.
Inget jag tänkt på, brukar bara installera gustavsberg vuk och den tömmer med slangen kopplad.
Nåja. Fick lära mig nått ikväll!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Drar du detta till tinget så lär du förlora.
Säkervatten på någon random hemsida, men i skrivet avtal så står det inte nämnt.

Vad tror du en jurist har i sin utsago beträffande den information du ger oss här?

"Pacta sunt servanda" heter det på juristspråket.

Står det inte klartext i ditt kontrakt som du skrivit på, så gäller det inte rent juridiskt sett.
Inte en random hemsida, på hustillverkarens hemsida. En rätt stark punkt skulle jag säga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M _Mannen skrev:
Jopp, var tvungen att kolla och det står som du säger.
Inget jag tänkt på, brukar bara installera gustavsberg vuk och den tömmer med slangen kopplad.
Nåja. Fick lära mig nått ikväll!
Som dessutom kostar 1/3 av Moras..
 
Krilleman
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Inte en random hemsida, på hustillverkarens hemsida. En rätt stark punkt skulle jag säga.
Spelar ingen roll om det vore självaste kungens hemsida som hänvisar till något regelverk inom byggsidan.

Det är skrivet avtal som gäller och dess innehåll, som båda parter signerat. Står det inte skrivet i signerat avtal, så gäller det inte rent juridiskt tråkigt nog.

Stora_Riksvapnet_hovlev.png
 
Är du med i Facebook gruppen: vi som bygger hus med hjältevadshus, där kanske nån mer kan ge tips och råd.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Spelar ingen roll om det vore självaste kungens hemsida som hänvisar till något regelverk inom byggsidan.

Det är skrivet avtal som gäller och dess innehåll, som båda parter signerat. Står det inte skrivet i signerat avtal, så gäller det inte rent juridiskt tråkigt nog.
Du missar nog lite poängen här. Det är hustillverkaren som har det på sin hemsida. Vilseledande information. Enkelt.

Juridiskt, så hör jag dig. Låter nog juristen säga sitt. Hör av mig. 28 Maj tror ja de va!
 
Krilleman
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Du missar nog lite poängen här. Det är hustillverkaren som har det på sin hemsida. Vilseledande information. Enkelt.

Juridiskt, så hör jag dig. Låter nog juristen säga sitt. Hör av mig. 28 Maj tror ja de va!
Nej, absolut inte.
Jag tror du misstar dig själv här tråkigt nog.

Står det inte skrivet att Säkervatten ska följas i signerat avtal, så gör det inte det.
Oavsett någon byggares hemsida eller inte.

Jag har min teori i detta fallet oavsett om du vill lyssna på det eller inte.

Pacta Sunt Servanda.

Det är just det skrivna avtalet som är vägledande, alltid!

Står det i klartext att Säkervatten ska följas i påskrivet avtal?
 
  • Gilla
Installation och 1 till
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Är du med i Facebook gruppen: vi som bygger hus med hjältevadshus, där kanske nån mer kan ge tips och råd.
Ja, men har inte gått så djupt in på att inga av våra hus är godkända enligt säkra vatten. Kanske alla har koll på, förutom jag.
 
Krilleman
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Ja, men har inte gått så djupt in på att inga av våra hus är godkända enligt säkra vatten. Kanske alla har koll på, förutom jag.
Om du tror att "alla" har koll på regelverket Säkervatten så har du fel.

För om alla hade den kollen, så skulle alla ha det avtalat i påskriven klartext och givetvis då juridiskt bindande.

Säkervatten är inget krav på något sätt.
Det är ett regelverk som man INTE nödvändigtvis behöver följa som husbyggare rent juridiskt i Sverige.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det som är mest intressant är väl att få reda på om det finns dolda rörskarvar och hur den tekniska lösningen ser ut som de påstår sig ha. Om det skulle finnas dolda skarvar bör man ha rätt till information om lösningen tycker jag. Sen vore det intressant att få ett utlåtande från ditt försäkringsbolag på lösningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.