I
Hej fungerar på installera luftvärmepump enligt nedan.

mina funderingar:
Är det bra med två huvud eller ska jag köpa två helt separata?
Vilken märke rekommenderar ni? Hörs att diakon ska vara bra
 
  • Luftvärmepump från Daikin, inomhusenheter och utomhusenhet visas med varumärkeslogotyper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Ska det bara vara för kyla í huset? Har du plats för två utedelar så är den ofta en fördel att köpa två separata värmepumpar.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
I
J Josth skrev:
Hej! Ska det bara vara för kyla í huset? Har du plats för två utedelar så är den ofta en fördel att köpa två separata värmepumpar.
Ska användas för båda kyla och värme.
Fördelen med två separata är det kvalitet eller funktionen?
 
Ok, vilken värmekapacitet erfordras i huset? De flesta duo-modeller ger ganska dåligt med värme på vintern när det är kallt. Sämre än en singel-modell som är gjord för nordisk vinter. När man monterar duo kan det också bli så att det blir väldigt lång rördragning till den andra innerdelen beroende på hur de ska sitta i huset.
 
  • Gilla
Boende45 och 1 till
  • Laddar…
I
J Josth skrev:
Ok, vilken värmekapacitet erfordras i huset? De flesta duo-modeller ger ganska dåligt med värme på vintern när det är kallt. Sämre än en singel-modell som är gjord för nordisk vinter. När man monterar duo kan det också bli så att det blir väldigt lång rördragning till den andra innerdelen beroende på hur de ska sitta i huset.

Vi har direktverkande el
 
Anade det. Hur stort är huset? Hur många våningar? Öppen eller sluten planlösning? Fristående eller radhus? Byggår? I vilken del av landet står det?
 
I
J Josth skrev:
Anade det. Hur stort är huset? Hur många våningar? Öppen eller sluten planlösning? Fristående eller radhus? Byggår? I vilken del av landet står det?
2 våningar, ca 140 kvm fristående,
 
Tänkte jag skulle försöka uppskatta vilket värmebehov ni har på vintern. Det var därför jag undrar var i landet huset står, när det är byggt och om planlösningen är öppen eller sluten.

Daikin M2-R ger sammanlagt 3,27 kW värme vid -10 °C, En bra singel-split konstruerad för nordiskt klimat ger 4 till 5 kW vid -15 °C så det är stor skillnad i värmekapacitet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
I
J Josth skrev:
Tänkte jag skulle försöka uppskatta vilket värmebehov ni har på vintern. Det var därför jag undrar var i landet huset står, när det är byggt och om planlösningen är öppen eller sluten.

Sörmland
1979
Öppen mellan vrum och kök
 
nikasp
  • Gilla
Boende45 och 1 till
  • Laddar…
Ok, om man då gissar på Flen så är dimensionerande vinterutetemperatur DVUT -17,9 °C. Ert hus borde då dra drygt 7 kW för att hålla 21 °C inne. Luftvärmepumparna kan inte värma riktigt hela huset då vissa dörrar är stängda av olika anledningar men värmepumparna bör åtminstone kunna ge sammanlagt 5 kW vid -17,9 °C. Mitsubishi Electric har en ny duo-modell med HyperHeating som ger 7 kW ner till -15 °C som säkert skulle greja ert hus om ni absolut vill ha en duo-modell. https://mitsubishielectric.se/produkt/mxz-multisplit/
 
Redigerat:
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag kollade med en respektabel firma som var ut och kikade. Enplans på 126 kvm. Blev en Daikin Caldo II XRH 40. Man vill tydligen ha en som drar runt stor luftvolym och bra effekt både på värme och kyla. Samt så tyst det går. Fick tips på billigare och sämre varianter också.

[länk]
Ja det är en riktigt bra modell! Nästan lite för kraftfull för 126 kvm i Mellansverige (?)
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
J Josth skrev:
Ja det är en riktigt bra modell! Nästan lite för kraftfull för 126 kvm i Mellansverige (?)
Håller på att lära mig det här med kylning, var 28,5 grader ute idag men nu är jag nästan kall om fötterna. Kylan flyter såklart ut över huset längs golvet. Ska bli toppen till vintern då den har bra prestanda ända ner till -25 grader. Gick på 25 534 kr efter ROT installerat men behöver ta ut en elektriker för separat matning med egen säkring.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.