MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 395 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 395 inlägg
Kör man utan olja skär antingen kolv/ringar mot cylinder och ger grova repor som orsakar dåligt kompression eller så har ventilerna kärvat och krockat med kolven i öppet läge = också ingen kompression.
Varför körde han helt utan olja? Brukar räcka med någon enstaka deciliter för att det inte ska bli katastrofala skador, såsom nu verkar skett.
Varför körde han helt utan olja? Brukar räcka med någon enstaka deciliter för att det inte ska bli katastrofala skador, såsom nu verkar skett.
Medlem
· Västernorrland
· 10 744 inlägg
Gjorde den ett ljud ifrån sig så tippar jag till och med på att vevstaken är av......inte direkt ovanligt vid oljebrist.
Trädgårdsfixare
· Småland
· 160 inlägg
Om du inte tillhör "mekarfantasterna" dvs de som bara Ä*L*S*K*A*R att hålla på och skruva och meka så skulle jag rekommendera dig att köpa en begagnad Klippo maskin som är genomgången dvs bytt motorolja. luftfilter, stift och nyslipad kniv på så har du en Klippo som håller många många år framöver.
Klippo är min favoritklippare men enl mig var just den lilla smala Triumph ett bottennapp från Klippo. Har själv haft en och förutom att förgasaren var av... PLAST... så krävdes nytt förgasarmembran vart- och vartannat år. Så helt plötsligt blev "varvtalsregulatorn" min Triumps död. Eller snarare... jag bytte in vraket mot en betydligt fräschare Excellent.
Men jag söker fortfarande en fräsch Klippo till vilket du kan läsa i den här köpestråden.
Klippo är min favoritklippare men enl mig var just den lilla smala Triumph ett bottennapp från Klippo. Har själv haft en och förutom att förgasaren var av... PLAST... så krävdes nytt förgasarmembran vart- och vartannat år. Så helt plötsligt blev "varvtalsregulatorn" min Triumps död. Eller snarare... jag bytte in vraket mot en betydligt fräschare Excellent.
Men jag söker fortfarande en fräsch Klippo till vilket du kan läsa i den här köpestråden.