Jag har en ganska smal återvändsgränd i ena hörnet av min gräsmatta (se bild). Området är ca 1.5 m brett och 5 m djupt (sen tar grannens tomt vid).

Installerade precis en HQ305 och den verkar inte tycka om det här området. Tre gånger har den kört fast här senaste dagarna. Först trodde jag att den försökte följa begränsningslingan hem, men tog i buskarna och fastnade pga av det. Men när jag stod och kollade på den idag verkade det som att den inte visste var den skulle ta vägen.

Kollade när den hade lite batteri kvar och då ska den väl försöka hitta hem, antingen via guide- eller begränsningskabel? Men den körde fram till begränsningkabeln och sen in i gränden igen. Så höll den på tills den laddade ur.

Vad är fel?
 
  • Robotgräsklippare klipper gräset längs en stenmur och häck en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du provat att justera korridorbredden? Gå in i menyn installation->avancerat->korridorbredd och minska värdet tills det funkar.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Har du provat att justera korridorbredden? Gå in i menyn installation->avancerat->korridorbredd och minska värdet tills det funkar.
Testade att justera ner från 6 till 4. Men nu fastade den igen. Står ”instängd” på displayen. Ska se om jag kan fånga den någon dag nu i helgen och se vad den gör där i hörnet
 
Den ”korridoren” ser ju väldigt besvärlig ut. Jag har en liknande men i min kan den komma ut i båda ändar samt att min guide tråd går i korridoren för att den ska kunna ta sig mellan mina olika tomt delar.

Upplever att min 430 ”fastnar” ibland ett tag i min relativt enkla korridor så jag kan ju tänka mig att din har det jobbigt att hitta ur din.

Jag är nästan skeptisk till att den kommer lösa det där, ser för smalt ut för att den ska hitta tillbaka ut
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag tror det också, tyvärr finns väl inte mycket annat att justera än korridorbredden…
 
Det är inte så att du kan göra om slingan o låta klipparen gå mellan buskarna in o ut i det utrymmet ? Svårt att se hur det ser ut med buskarna där men det kan ju vara en lösning om det är möjligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.