Hej,
Vi fick bygglov för ovanvåning på envåningshus med en takkupa mot gatan. Mitt i byggnationen har vi kommit på ändringar och frågade vår bygglovshandledare om vi får bygga en annan takkupa med en balkong under (mot grannens trädgård) utan att söka ett nytt bygglov och vi fick direkt ett skriftligt ja. Sagt och gjort, jag beställde uppdaterade ritningar och skickade dem till kommunen så att dem kan bifogas till vårt bygglovsärende och sedan började vi bygga.
Efter att den andra takkupan blev färdig ringer kommunen med att boka tid för tillsyn. Det vill de göra för att en anonym ringde till kommunen och påstod att vårt bygge inte stämmer med givet bygglov. Efter detta bedömer de att vi bör inkomma med ansökan för dessa ändringar. Det gör vi och nu vill kommunen göra ett grannhörande...en granne skriver ett yttrande där han klagar på insyn i deras trädgård, uterum, vardagsrum, kök...
Avståndet från vårt hus till deras tomtgräns är 9 meter. Dessutom finns det en indragen balkong i vår takkupa som är rätt djup (ca 1,2 m) och vi har därför ingen insyn i grannars trädgårdar om vi inte står på balkongen.
Detta innebär mycket stress för mig. Vad som är rätt, vad som är fel?
Vem ska jag klaga på, vad kan jag kräva från vem? Vem är ansvarig för att det har blivit så?

Snart är det dags att söka slutbesked för hela bygget för det är snart färdigt men inget beslut om takkupan än.
 
Du som byggherre är ansvarig för det du bygger och det verkar ju stämma att du byggt utan bygglov. Det är ju inte alls bra gjort av handläggaren att säga att du får bygga utan lov, men det är svårt att säga vad det skulle ha för betydelse och om det går att bevisa eftersom du bara har det muntligt.

Det är väldigt svårt att bedöma om grannens synpunkter har någon betydelse bara utifrån det du skriver, men generellt sett ska det mycket till för att du inte ska få lov endast på grund av insyn, så troligtvis är inte det något problem.

Om det innebär någon skada för dig att du fått ett felaktigt besked så kan du ju försöka kräva det från kommunen pga det felaktiga beskedet, men jag har inte koll på vad du har för chanser att få rätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stickansall och 1 till
  • Laddar…
Jag fick ett skriftligt svar från handläggare eftersom vi kommunicerar via mail. Jag beskrev ändringar utförligt och han bedömde att ändringarna ryms inom befintligt bygglov och skriftligt svarade att vi kan bygga utan att söka ett nytt bygglov.

Om jag får en handläggare av kommunen så förutsätter jag att han är kompetent.

Jag läste ju själv en original av grannens yttrande och det står svart på vitt att han inte vill ha takkupan på grund av insyn. Han vill ha sin tomt fortsatt insynsskyddad som han köpte. Klagar på att huset är alldeles för högt men har förståelse att det finns detaljplan som tillåter det.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är ju ett ganska uppenbart felaktigt svar från handläggaren. Så grovt fel att det nästan låter som något missförstånd.

Det som är lite oroande i situationen är att det anses behövas ett grannehörande. Det borde betyda att något i bygget är planstridigt, så att du fått bygglov med en mindre avikelse i förhållade till detaljplanens begränsningar. Det behöver inte gälla den nya kupan, det räcker att huset på något sätt strider mot detaljplanen, så skall ett grannehörande göras oavsett vad du söker bygglov för.

Men OM det är planstridigt, så finns en risk för avslag, om den totala avikelsen är för stor för att anses vara en mindre avikelse. Och det öppnar bättre möjlighet för en missnöjd granne att lyckas med ett överklagande av bygglovet.

Däremot de argument grannen har framfört hitills kommer troligen inte att beaktas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nu vet vi ju inget om förhållandet till grannen. Men det kanske skulle kunna vara värt ett försök att blidka grannen genom att erbjuda plantering av buskar eller på annat sätt minska den befarade insynen. Kan också löna sig att bjuda in grannen så att han får se hur lite insyn det handlar om (om det stämmer). Allt för att minska risken att han väljer att överklaga bygglovet.
 
  • Gilla
wifie och 6 till
  • Laddar…
När vi fick vårt ursprungliga bygglov hördes inte grannarna fast det också fanns en balkong med insyn, dock på annat ställe.
I vårt område finns en villa i samma höjd som vi har nu och dessutom byggde andra grannar en takkupa mot den missnöjde grannens trädgård på samma avstånd som vi har. Det var ett par år sedan i samband med takbyte. Vet inte om grannen var missnöjd med deras projekt också.
Deras takkupa har ingen balkong, bara tre stora fönster och de kan titta ut när de vill. I vårt fall kommer det finnas en indragen balkong (inte inglasad) under takkupan som gör att att vi inte har insyn när vi inte står på balkongen.
 
H hempularen skrev:
Nu vet vi ju inget om förhållandet till grannen. Men det kanske skulle kunna vara värt ett försök att blidka grannen genom att erbjuda plantering av buskar eller på annat sätt minska den befarade insynen. Kan också löna sig att bjuda in grannen så att han får se hur lite insyn det handlar om (om det stämmer). Allt för att minska risken att han väljer att överklaga bygglovet.
Jag erbjöd att plantera en ordentlig häck tillsammans men sedan upptäckte jag att det är en annan granne som vi inte ens har en gemensam gräns med och jag har aldrig sett dem. Jag tänkte också på att bjuda in dem och visa upp vår ovanvåning. Vi har ett rum uppe och därifrån syns deras trädgård även bättre än från takkupan de klagar på.

Grannen svarar inte på mina förslag och det verkar så att han inte ville ha kontakt med mig. Det var ju säkert de som ringde anonymt utan att prata med oss först. Jag vill inte konfrontera dem med att direkt knacka på dörren, föredrar alltid att skriva först.

Tror inte att det handlar om missförstånd, de fick ju uppdaterade K-ritningar där bland annat fanns även bilder på fasad från alla 4 sidor. De sa att ritningar bifogas till vårt bygglov och det var också skriftligt svar från kommunens mail.
Anledning till att de lyfte upp vårt ärende var ett telefonsamtal från en anonym.

Jag skrev till handläggarens chef och bad att förklara hur kunde det hända så att vi måste komma in med ansökan när allting är byggt. Jag fick ju handläggaren från kommunen och jag kontaktade honom så fort jag kom på ändringarna.
Han förstår "min frustration men han har inte gått in så mycket på vårt ärende och därför inte kan uttala sig"...vem har ansvar för detta vet jag inte. Vi betalade massa pengar för takkupan, dessutom ger den så mycket härlig kvällssol till vår ovanvåning. Kan inte tänka mig att det ska rivas pga en missnöjd granne.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Arne Borg och 2 till
  • Laddar…
Är ingen expert på PBL, men jag kan tycka att du fått ett gynnande beslut om din ändring av handläggaren. I så fall krävs ganska mycket enligt förvaltningslagen för att kommunen ska kunna backa från det. De kan inte förvänta sig att du ska känna till något om vem som har beslutsrätt heller.
Det är absolut något jag hade tryckt hårt på om det skulle bli ett negativt beslut, som du såklart överklagar i så fall.
Jag kan till och med tänka mig att kommunen kan bli skadeståndsskyldig om det medför stora kostnader för dig (om det tex skulle vara så att du inte får bygglov ens i högre instans pga detaljplan eller dylikt). Men det killgissar jag lite om.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Låter som att grannen kan gnälla i motvind och om ni behöver nytt bygglov som följer detaljplanen ska ni inte behöva betala extra pga handläggarens tabbe och behöver inte oroa er för ev grannars gnäll.
 
  • Gilla
kallholmen och 8 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Är ingen expert på PBL, men jag kan tycka att du fått ett gynnande beslut om din ändring av handläggaren.
När kommunen uppmanade oss att komma med anmälan om ändringarna var jag tveksam om att det verkligen behövs. För jag har ju redan fått ett skriftligt positivt beslut från kommunens tjänsteman. Ingen ny ansökan = inget avslag, tänkte jag. Men handläggarens chef sa att det är klokt att göra vad de säger, dvs att skriva en anmälan.
 
  • Gilla
ProLeif
  • Laddar…
Ni fick bygglov för en kupa mot gatan men sedan ville ni bygga kupan åt andra hållet, och dessutom med balkong under?
Det är ju en ganska dramatisk förändring mot bygglovet. Svårt att tro att det första bygglovet skulle täcka det verkliga utförandet, oavsett vad kommunens handledare har sagt. Låter som ett kommunikationsfel.
Det är väl inte mer än att söka lov för det ändrade utförandet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
"Vem ska jag klaga på, vad kan jag kräva från vem? Vem är ansvarig för att det har blivit så?"
Försök att hitta en syndabock? Har du funderat på att det kan vara ditt fel?
 
  • Gilla
  • Haha
styren och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ni fick bygglov för en kupa mot gatan men sedan ville ni bygga kupan åt andra hållet, och dessutom med balkong under?
Ja, det stämmer. 2 takkupor istället för en.
En balkong fanns i det ursprungliga bygglovet fast ovanför uterummet. Den har bara flyttats under den nya kupan.

Vad menar ni med kommunikationsfel?
När det gäller något viktigt så skriver jag alltid e-post. Dels för att man kan läsa flera ggr om något är oklart, dels pga att det är ett bevis vid eventuella missförstånd.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Är ingen expert på PBL, men jag kan tycka att du fått ett gynnande beslut om din ändring av handläggaren. I så fall krävs ganska mycket enligt förvaltningslagen för att kommunen ska kunna backa från det. De kan inte förvänta sig att du ska känna till något om vem som har beslutsrätt heller.
Det är absolut något jag hade tryckt hårt på om det skulle bli ett negativt beslut, som du såklart överklagar i så fall.
Jag kan till och med tänka mig att kommunen kan bli skadeståndsskyldig om det medför stora kostnader för dig (om det tex skulle vara så att du inte får bygglov ens i högre instans pga detaljplan eller dylikt). Men det killgissar jag lite om.
Tyvärr verkar det som den informationen TS fått i mejlen inte är ett officiellt beslut (taget av byggnadsnämnden). Annars stämmer det du skriver, ett gynnande beslut för en sökanden ska enl. förvaltningslagen inte dras tillbaka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Försök att hitta en syndabock? Har du funderat på att det kan vara ditt fel?
Ja, jag har funderat och förstår inte vad jag har gjort för fel.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.