Jag har avlägsnat en tidigare stömbrytare då den satt riktigt dåligt till och behövde skarvas in i ett dörrfoder bara för att få plats. Det är inga kablar kvar så jag behöver ju inte sätta något lock utan kan sätta igen det helt. Min fråga är dock hur gör jag det bäst? ska jag försöka ta bort dosan så jag kan ful regla bakom och fästa nytt gips där? ska jag fylla dosan med gipsbitar tills det kommer ut långt nog att det bara går att spackla över? vad är bästa sättet att tackla detta?

Grön plastburk inmurad i vit vägg vid hörn, ser ut som elinstallation, oavslutat arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har spacklat bort några sådana dosor. Har för mig att jag fyllde med husfix, och spacklade sedan. Vi hade takvärme från 70 talet tidigare. Så det fanns 3 dosor vid ingången till varje rum. En för den vanliga lampbrytaren, en för termostaten till takvärmen och en för en effektomkopplare till takvärmen, som kopplade in olika många slingor i taket.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
janwide
Fyll med hobbygips så att du har ett par mm kvar som du sedan spacklar. Gips stelnar fort vilket jag gillar. Se till att du inte behöver slipa det. Hårt som h-ete!
 
janwide janwide skrev:
Fyll med hobbygips så att du har ett par mm kvar som du sedan spacklar. Gips stelnar fort vilket jag gillar. Se till att du inte behöver slipa det. Hårt som h-ete!
Skulle det vara möjligt att bara köra fogskum? tänker att det är betydligt smidigare och lättare att skära bort om det blir för mycket. Eller det kanske inte är så bra att spackla över?
 
Jag skulle inte använda spackel för att fylla ett så stort hål. Det kommer att sjunka ihop och/eller spricka.

Fogskum i omgångar — kanske, men det brukar vara rätt poröst, så risken är att man råkar peta hål på det sedan.

Mitt förslag:

Skaffa en hålsåg med exakt samma eller större diameter som hålet. (Hittar du ingen i rätt storlek så ta en storlek större och såga upp befintligt hål med.)
Såga ut en rund platta i lämpligt material — trä, tunn plyfa, masonit, whatever — som passar i hålet.
Fäst den i dosan med skruv som du skruvar i fästhålen i dosan. Försänk dem så de inte sticker ut på ytan.
Spackla skarvarna och måla/tapetsera.
Klart!
 
  • Gilla
husägaren TS
  • Laddar…
Fogskum känns som ett lite udda val här. Möjligt att det fungerar. Som sagt gipsbruk eller liknande är nog det vanliga valet. Kör hellre med lite för lite. I värsta fall får du spacklar en extra gång.
 
Gipsbruk är bra här. Det sjunker inte och innan det härdat kan du skrapa ner det. Trevligare att slipa/skrapa än husfix och liknande.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
janwide
R R_M_J skrev:
Skulle det vara möjligt att bara köra fogskum? tänker att det är betydligt smidigare och lättare att skära bort om det blir för mycket. Eller det kanske inte är så bra att spackla över?
Inte mitt val. Att spackla direkt på fogskummet blir för svagt. Och fogskum är ett helvete att handskas med. Kladdar och sväller.
 
Det går att spackla igen stora hål. Men man får inte ha bråttom. När man lägger i mycket kommer det att ta tid innan det torkar, och under tiden sjunker det in och spricker. Men om man låter det göra det och lägger lager på lager så går det att spackla stora hål. Men fullt så stora har jag aldrig spacklat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.