matshermansson skrev:
Enligt Wirsbos instruktioner, skall man lägga två lager golvgips som hellimmas. Vid golvbrunn gör man ett större hål i det övre lagret gips, och spacklar sedan fallet.

Min fråga är, hur mycket större skall hålet i det övre lagret vara. Tjockleken är ju "bara 13 mm.

Mats
Aha, det är i ett badrum.... Då blir det knivigare. För du kan inte lägga glespanel och bara ETT lager gips runt brunnen. Iaf törs inte jag det. I badrummet funderar jag på att köra 22spån, glespanel och sedan golvgips dubbelt. Flytspackling i dusch.

Storleken på "hålet" styrs ju av ytan du vill ha fall på?


 
Bob_the_builder skrev:
När vi ändå håller på och nöter på det här ämnet igen kanske någon kan förklara finessen med Wirsbos träbjälklagslösning (glespanel med 22 spån ÖVER). Det man går miste om i det fallet är ju den samverkan mellan golvbjälkarna som skruvlimmat golvspån ger. Dessutom kommer slangarna långt ner i konstruktionen. Min plan är att skruvlimma spånet på golvbjälkarna och sedan lägga glespanel+plåt och slang ovanpå den. Idéer?
Ja Wirsbos lösning är stabil men ur golvvärmesynvinkel rätt puckad.

Som sagts tidigare skippar jag spånet helt och har istället dubbelgips ovanpå gles. Med undantag för våtrum där jag inte törs göra så med tanke på fall i dusch där det bara blir ett lager gips.
 
Bob_the_builder
MathiasS skrev:
Ja Wirsbos lösning är stabil men ur golvvärmesynvinkel rätt puckad.
Ja, stabil, men inte så stabil som den vore om spånskivan placerades UNDER glespanelen. Vad är syftet med att ha den ÖVER?
Som sagts tidigare skippar jag spånet helt och har istället dubbelgips ovanpå gles. Med undantag för våtrum där jag inte törs göra så med tanke på fall i dusch där det bara blir ett lager gips.
Tyvärr kan jag inte göra på det sättet på grund av för stora spännvidder på golvbjälkarna. Jag måste ha en skruvlimmad spånskiva på bjälkarna men tilltalas ändå av priset på glespanelslösningen... :)
 
MathiasS skrev:
Aha, det är i ett badrum.... Då blir det knivigare. För du kan inte lägga glespanel och bara ETT lager gips runt brunnen. Iaf törs inte jag det.  I badrummet funderar jag på att köra 22spån, glespanel och sedan golvgips dubbelt. Flytspackling i dusch.

Storleken på "hålet" styrs ju av ytan du vill ha fall på?
Jag hade planerat: 22 mm golvspån, två lager gips.
Göra olika stora hål och spackla fallet.

Jag skall ha duschkabin. Då bör fallet vara brant mot brunnen, tror jag. Det var så i förra huset.

Det övriga fallet tänkte jag kila upp mellan spångolvet och gipsskivorna.
Vill nämnligen ha ett plant undergolv.

Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.