Jag är ute efter en sån avlång brunn till duschen som sitter placerad inne vid väggen. jag har förstått att det inte är alla sådana brunnar som är godkända. så jag är ute efter en godkänd (givetvis...).
Är det någon som vet vart man billigast får tag på en sådan...? nätbutik kanske? utomlands?? eller något annat... jag är riktigt tacksam om någon kan hjälpa mig med lite förslag.

tack på förhand.
//Peter
 
Hej
Ja du, jag har samma problem med skillnad att jag vill ha en trekantig hörngolvbrunn.
Unidrain hävdar att deras avlånga brunn är godkänd enligt SS EN 1253, men jag förstår inte riktigt om detta också innebär de trekantiga, konceptet är ju detsamma.

http://www.unidrain.se/pages/linkpage_se.html

Innebär det som står att jag måste använda de tätskickten man har nämt och är det någon som har erfarenhet av dem:

- Uzin
- Kerakoll
- Technokolla
- Alfix
- SOPRO
 
Står på unidrains hemsida att de är godkända av BBV (nya reglerna) så för klinker är det inga problem.

Hur du ansluter tätskiktet finns visat jättetydligt i deras instruktioner. Bör fungera med alla tätkikt.

Ska själv ha ett hörn men priset är ju inte det roligaste. Räkna med 5-10 gånger dyrare än plsatbrunn. ~3100 kr kostade mitt.
 
som jag förstår det är det endast! godkänt om du använder ovan nämnda tätskikt, eller.
 
skiter i alla regler nu finns ju inte någon branchmänniska som vet varken ut eller in, nu tänker jag sätta unidrainshörnbrunn och använda LIP ångspärr och tätskikt, vad säger du Jon_h?
 
Det fungerar säkert, men det är riktigt dumt att göra det om LIP inte godkänner anslutningen. Jag föreslår att du ringer LIP och kollar. Men jag vet att inte alla leverantörer godkänner Unidrain, och i vissa fall godkänns de bara i betongbjälklag, inte i träbjälklag.
 
Purus har även de avlånga och trekantiga brunnar som är godkända enligt produktblad på deras hemsida http://www.purus.se/?id=650. Jag har köpt en Purus Line 30 av Sigro för 2.700:-.
 
mozart skrev:
Purus har även de avlånga och trekantiga brunnar som är godkända enligt produktblad på deras hemsida [länk]. Jag har köpt en Purus Line 30 av Sigro för 2.700:-.
Tack för tipset.
Mycket trevlig webbsida har de på http://www.purusline.com/ med massa bilder och förklaringar. Där berättar de även om hörnlösningen. Värt att titta in.
 
Jag har för mig att de avlånga brunnarna/trekantiga
måste monteras minst 20 cm från vägg.
 
Där har du fel.
Unidrains brunnar har precis blivit godkända för montering in till vägg och hörn.
 
Unidrain går heller inte att montera annat än invid vägg/hörn. Konstruktionen "går upp" i väggen så att säga.

Såvida man inte tar vinkelslipen själv vill säga. :D
 
precis :)!
 
Ska rörläggare arbeta efter sin branschregler får han svårt att sätta in en brunn i golv/väggvinkeln. Undrar varför det bara är "hobby" märkena som har godkänt en tätskiktanslutning till Unidrainbrunnen?

JieM
 
Ska bara påpeka att jag själv är glad amatör innan någon tar det på för stort allvar.

Branschregler är ibland inte helt tänkta för ALLA tillfällen. Reglerna hade öht aldrig behövts om inte vissa "sk byggare" kunnat sina jobb. Troligen kan de lika lite efter som före dessa regler så skadorna kommer vara mer eller mindre som förr med den skillnaden att försäkringbolagen nu kan hänga någon annan än sig själva.

Jag har själv en unidrainbrunn (dock oinstallerad) och lösningen är idiotsäker om den installeras som den ska och följer unidrains anvisningar.

JieM:Ren spekulation men de "små märkena" kanske är mer mån om de få kunder som installerar en unidrain därför att de behöver alla kunder de kan få medans de "stora märkena" struntar i om någon eller några inte väljer deras märke pga en löjlig golvbrunn,

Jag tänker köra med LIP's system oavsett om de godkänt brunnen eller ej. Försäkringen får jag inget av ändå tror jag då jag följer reglerna bäst jag kan men kanske inte i varenda punkt.

Se DENNA tråd för utredandet om tätskiktet.
 
AW skrev:
Jag har för mig att de avlånga brunnarna/trekantiga
måste monteras minst 20 cm från vägg.
andi_j skrev:
Där har du fel.
Unidrains brunnar har precis blivit godkända för montering in till vägg och hörn.
...ni har båda rätt, för jag antar att AW talar om Purus Line som mycket riktigt måste monteras minst 20cm från vägg. Det går alltså inte att med Purus produkt få till den lösning som Unidrain marknadsför med brunnen i anslutning till väggen.

Unidrain är mig veterligen den enda tillverkare som fått konstruktionen godkänd enligt de nya reglerna. Då återstår bara att hitta den billigaste återförsäljaren... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.